» Fra sjov til kedelig til mega sjov til kedelig igen

Between Two Ferns: The Movie ​- Anmeldt af Morten Kibsgaard

De fleste kender nok bedst Zach Galifianakis fra hans rolle i “The Hangover”-filmene. Men er man lidt en haj til det med internettet, har man måske nok også faldet over hans internetserie på Funnyordie.com. Her inviterer han nogle af de store hollywood stjerner ind for at tage tykt pis på dem. Det er selvfølgelig opsat og de medvirkende ved godt at det hele bare er for sjov. Og ja. Det er pisse sjovt!

Nu har Zack, Will Ferrell – stifteren af Funny or Die hjemmesiden – og instruktøren Scott Aukerman taget serien til det næste skridt. Det er netop blevet til original Netflix film.

I filmen følger vi Zack, som har en drøm om at blive en rigtig talkshow vært på en landsdækkende TV-kanal. – Måske skal jeg lige konkretisere, at Zack ikke spiller selv, men en figur bygget på sig selv. – Men Zack er sat lidt tilbage rent intellektuelt, så han skal have meget hjælp til alle sine gøremål, og ting går næsten aldrig efter planen. Men for at øge sine muligheder, vælger Zack at sætte et filmhold til at filme ham hele tiden. Og det er de optagelser som vi ser og følger. Hele konceptet skal virker som en dokumentar, men er reelt set en mockumentary – altså en falsk dokumentar. Til sidst ender det med at være en inception af film i en film i en film, så man huske at følge med.

Filmen bliver dog aldrig mere advanceret end de fleste kan følge med. Desværre går det også lidt ud over filmen som helhed. Den går fra at være ret sjov, til kedelig, til mega sjov og tilbage på kedelig igen. De sjoveste elementer er det der går igen fra internetserien, nemlig selve interviewsne. Flere gange var jeg død af grin, for hvis der nogle der overbevisende kan levere en underspillet sviner, jamen så er det Zach Galifianakis. Alle hans interviewofre er også fantatiske dygtige til at spille med på legen, om det så entet er at de skal spille forarget, mundlam eller om de skal give igen. Dog falder John Legden lidt ved siden af, men fair nok – det er heller ikke en kæmpe blockbuster jeg har sat mig ned for at se, så det går lige. Resten er filmen er dog lidt ligegyldig og man glæder sig bare til at man skal tilbage til interviewene, og man ville ønske at de varede længere.

Alt i alt, så er jeg egentlig ret godt underholdt, men den fanger mig dog aldrig helt, måske nok fordi plottet aldrig bliver spændende. Men skal man bruge et rigtig godt grin, så smut ind på Funny or Die siden og se de interviews der allerede ligger derinde, og er du til humoren, så tror jeg også du kan overleve knap halvanden times komisk rutsjetur på Netflix.

Filmen får 3 ud og af 6 stjerner herfra.