» et interessant indblik i kompliceret svindel for flere millioner dollars

McMillions – Anmeldt af Ida Marie Skou

En omfattende svindelsag om McDonalds Monopoly-konkurrence tilbage i 90’erne og op til 00’erne er det centrale intrige i den nye HBO-serie ’McMillions’. Serien skiller skandalen ad stykke for stykke, og fortæller historien om svindelsagen, der rystede Amerika i sin grundvold tilbage i tiden. Dokumentaren fortæller historien fra FBI og de amerikanske myndigheders synsvinkel, og inddrager førstehåndsvidner, der åbner op om deres inddragelse i sagen.

Først og fremmest er det vigtigt at få baggrundhistorien på plads, hvis man som jeg selv ikke kender til skandalen. McDonalds lancerede i 1987 en konkurrence i USA, hvor man skulle samle på brikker til deres Monopoly-spil. Man kunne vinde diverse præmier, som var alt fra en cheeseburgermenu til 1 million amerikanske dollars. Konkurrencen har siden udbredt sig til resten af verden. I 2000 blev spillet dog trukket tilbage i USA, da man opdagede, at der var blevet svindlet. Der udsprang en stor sag deraf, hvor myndighederne forsøgte at opklare, hvem der stod bag. Dokumentaren sætter ord på, hvor svært det egentlig var, og at det var en meget mere indviklet sag end man hidtil havde troet. Det drejer sig om flere millioner dollars, der blev svindlet for.

Dokumentarserien består af seks episoder, hvoraf jeg har fået en forsmag på tre. Normalt kan jeg godt lide at se dokumentarserier, hvis altså det omhandler et emne, jeg interesserer mig for. Jeg var spændt på at se, hvad McMillions serien ville byde, især fordi det er en krimi-dokumentar. Efter første episode var mit umiddelbare indtryk dog, at det ville blive en kedelig affære. Men jeg må sige, at jeg er blevet positivt overrasket. Men som det er med serier, så skal de jo ofte lige have lov til at komme i gang, før de bliver interessante.

Jeg var ret forvirret i starten, men det bunder nok i, at jeg ikke rigtig vidste, hvad jeg gik ind til. Jeg var ikke helt med på, hvad serien handlede om, og derfor var der lige nogle ting, som jeg skulle sætte mig ind i. Men jo mere jeg så, jo dybere blev jeg trukket ind i det avancerede komplot. Jeg kan rigtig godt lide måden serien er opsat på. Selvfølgelig er der nogle til at formidle historien, altså personer fra FBI og andre der har været inkluderet i sagen. Men derudover er nogle af hændelserne blevet visualiseret, altså hvor man ser små klip af handlingen udspille sig, som de interviewede fortæller om. Naturligvis er det ikke ægte optagelser af, hvad der er sket, men er baseret på, hvad personerne fortæller. Det er et filmisk virkemiddel, der har til formål at gøre serien mere dramatisk og spændende, og det virker.

Når det drejer sig om dokumentarer, skal man altid huske at observere med de kritiske briller på. Til at begynde med brød jeg mig ikke om, at serien gør brug drama-elementer, da jeg følte, at det tog troværdigheden fra serien. På den anden side gør det rigtig meget for underholdningen, og er med til at gøre serien neglebidende spændende. Derudover synes jeg, at det er vildt fedt, at man møder nogle af de personer, som rent faktisk har været involveret med gerningsmanden. At de inddrager førstehåndsvidner, gør altså serien meget mere pålidelig, hvis du spørger mig. Jeg er altså i sidste ende kommet frem til, at dokumentaren balancerer drama og dokumentar særdeles yndefuldt, og det er skide godt lavet.

Min vurdering lyder på, at serien klart er værd at se, hvis man interesserer sig for crime-dokumentarer, også selvom den ikke involverer mord. Personligt er jeg stor fan af dokumentarer baseret på historier om mordere eller andre uhyggelige sager, og derfor troede jeg umiddelbart, at jeg ville finde denne serie kedelig. Men det er den slet ikke. Man bliver overrasket over, hvor kompliceret det egentlig er, og hvor mange tråde der egentlig hænger sammen i denne svindelsag.

Den får 5 ud af 6 stjerner herfra. Men uanset hvor god den er, så synes jeg stadig, at den er struktureret lidt forvirrende. Man skal holde tungen lige i munden til tider.