Trom

Anmeldt af Morten Kibsgaard

Jeg havde til tider svært ved at stoppe mig selv fra at “second screene” imens

Guderne skal vide, at jeg elsker en rigtig god krimi. En krimi der indeholder uforudsigelighed, plottwist og spænding. Det de tre kriterier jeg vil stille op, for at vurdere om en krimi fungerer. Dertil kommer skuespillet og manuskriptet. Men nøgleordet her er ‘uforudsigelighed’. Hvis det er let og tydeligt at gætte hvem gerningspersonen er, så ryger spændingen også, og plottwist begynder at være ligegyldige. Så hvordan klarer Danmarks første krimiserie på Færøerne det, når vi måler det op mod ovenstående kriterier?

Først og fremmest, så er der ingen tvivl om, at denne serie er en slags reklamesøjle for det færøske land. Trods et mord/ikke-mordmysterie, så er serien klart med til prøve at minde os fladlandsdanskere om, at vi er en del af et fællesskab med Færøerne, som nok har noget af den smukkeste natur her på jorden. Dertil kan jeg fortælle, at jeg selv for et par år siden, har haft fornøjelsen af at besøge det smukke land. Og ja, det er virkeligt nogle af de mest fantastiske omgivelser. Kan kun anbefale alle at tage derop, så se at komme afsted. – Med det af vejen, kan anmeldelsen nu komme videre.

Skuespil og manus er ganske fint. Jeg har ikke umiddelbart nogen stor finger at sætte på det, men det er heller ikke sådan jeg sidder og bliver rørt over deres inddragelse og indlevelse.

Historien er dog lidt la-la. Ikke superspændende, men ej heller føles den ligegyldig. Jeg har et generelt problem med film og serier, hvis historie bliver fodret af, at ingen taler sammen. Det er rigtig tit en undskyldning for at kunne køre en historie længere ud end blot et par episoder. Dertil må jeg sige, at denne serie skulle have været en miniserie på omkring 3 episoder. Folk snakker ikke sammen og politiet leverer et halvsløjt arbejde. Noget der specielt irriterede mig, grundet min tekniske viden er, at en IT-medarbejder har svært ved at bryde den afdødes telefon op, da hun har installeret en app fra militæret der gør, at den kun kan låses op via ansigtsgenkendelse. Dertil har de valgt at bruge Samsung Galaxy S10 som telefon. Netop den telefon har ikke nogen god sikkerhed når det kommer til ansigtsgenkendelse. Der er hverken sensorer eller iris-scanner til at gøre den svær at bryde. Med lidt snilde, vil telefonen kunne åbnes via et billede af personen. Dette synes jeg er en typisk ting i danske produktioner – mangel på teknisk viden. Det ødelægger ikke fortællingen fuldkomment, men det virker som en meget mærkelig indsat plot-detalje, som jeg har svært ved at forstå de har taget med. De kunne have løst det noget mere elegant, føler jeg.

Der er en del twist undervejs. Mange af dem, synes jeg er ret lette at forudsige. Blandt andet relationen mellem den afdøde og den nytilkomne journalist, spillet af Ulrich Thomsen. Men også, desværre, hvem der er bagmanden for hele mysteriet, men også hvem gerningspersonen er. Ret tidligt i fortællingen, allerede i episode 2, synes jeg det bliver tydeligt i hvilken retning man skal kigge efter. Samtidig er der normalt også nogle gyldne regler for en krimi; vi skal se gerningspersonen i første episode, og når alt peger på én, så er det typisk en anden. Det gør sig på en måde også gældende her. Da alt peger i retningen af en person, tænkte jeg, at vi nok skal et spadestik dybere, og hurtigt havde jeg regnet ud, hvilken retning de sidste 3 episoder ville gå. Det ødelagde dog ikke resten af serien. Der er stadig noget spænding tilbage og der er nok en del, der ikke vil kunne regne ud hvordan den slutter. Alligevel kan jeg ikke lade vær med at tænke, at det var lidt en doven udgang på serien, som samtidig leder op til en sæson 2. Jeg ved dog ikke helt, om det er noget jeg føler behov for at skulle følge med i, hvis den får lov til at blive forlænget med endnu en sæson.

Alt i alt, så var jeg fint underholdt. Jeg havde til tider svært ved at stoppe mig selv fra “second screen” imens, men det færøske sprog tvang mig til at læse med i underteksterne og have blikket rettet mod skærmen. Dog synes jeg den har fortjent 4 ud af 6 stjerner for den samlede oplevelse jeg havde.

Hele sæsonen kan ses netop nu på Viaplay.

Title: Trom

Intruktører: Torfinnur Jákupsson