Fantastic Beasts:
The Secrets of Dumbledore

En filmoplevelse der tryllebinder seeren. Godt skuespil, sjove indslag og flotte effekter.

Newt Scamander og følget er tilbage i endnu en fortryllende film om de fantastiske skabninger. ‘Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore’ bygger videre på begivenhederne i ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’. I denne installation dykker vi endnu dybere ned i fortidens hemmeligheder og intriger, og får en ny side af Dumbledore at se. De fantastiske skabninger spiller naturligvis en vigtig rolle i udfoldelsen af plottet, og derfor bliver vi ikke snydt for nogle nye søde, frygtindgydende og fortryllende kreaturer.

Dumbledore forbereder sig på, at den mørke troldmand Gellert Grindelwald vil gøre alt i sin magt for at indtage den magiske verden. Han ved også, at han ikke kan stoppe ham alene, og må søge hjælp hos magizoologen Newt Scamander. Newt leder et team af magikere på en farlig mission, der skal forhindre Grindelwald i at komme til magten. På deres vej støder de på både nye og kendte skabninger, og Newt må endnu engang brillere med sin viden for at få hans team ud af de vanskeligheder, de måtte støde på. Der står meget på spil for både Dumbledore og hans følge, og Grindelwalds skare af tilhængere vokser dag for dag. Vil de mon være i stand til at stoppe den mørke troldmand?

Denne film har været længe ventet for mig, der er inkarneret fan af Harry Potter og hele det univers J.K. Rowling har skabt. Jeg elskede den første film i franchisen, men blev overraskende skuffet af efterfølgeren. Med en viden om, at den tredje film ville fokusere mere på Dumbledore, havde jeg dog en god fornemmelse af, at franchisen nok skulle få et comeback. Derefter kom skandalen med Johnny Depp og hans exit fra filmen, hvilket såede en tvivl i mig. Det er aldrig godt for en franchise, når man midt i det hele skifter skuespillere ud til essentielle roller. Grindelwald er en af de væsentligste roller i film-serien, og om det har været rigtigt eller forkert af Warner Bros. at afskedige Depp, er en helt anden diskussion, som jeg ikke vil gå i detaljer med. Det kan man mene om, hvad man vil.

Johnny Depp eller Mads Mikkelsen? I ‘The Secrets of Dumbledore’ træder Mads Mikkelsen i Depps fodspor som den store superskurk, Gellert Grindelwald. Det har delt vandene blandt fans, da Mads Mikkelsens skildring afviger væsentligt fra Depps. Personligt brød jeg mig ikke om Johnny Depp i rollen som Grindelwald. Misforstå mig ikke, jeg er stor fan af Depp, og synes, han er en utroligt dygtig skuespiller. Jeg synes dog, at han overgør sin præstation i ‘The Crimes of Grindelwald’, og det bliver måske lidt for karikeret til min smag. Desuden synes jeg, at de gør ham alt for hvid i makeuppen, og det bidrager ligeledes til et karikeret udtryk. Hvis man har kendskab til Grindelwald ved man, at ja, han er meget bleg og hvidhåret. I min opfattelse er det dog ikke i så stort et omfang, som man portrætterer Depp med.

Mads Mikkelsen derimod er ikke blevet sminket bleg, og har ikke det karakteristiske hvide hår og skæg. Hans præstation er dog væsentligt bedre. Hvor Depp i spiller med overdrivelse, har Mikkelsen en delikat fornemmelse for Grindelwalds indre ondskab. Jeg vil nok sætte min stemme hos ham, da han er overbevisende i sit skuespil, og har publikum i sin hule hånd.

Overordnet set har man formået at skabe en sjov, sød og neglebidende spændende film. Karakterudviklingen er på sit højeste, og persongalleriet opnår en dybde, som jeg har savnet i den foregående film. Jude Law spiller eminent godt, og formår at afspejle Dumbledores mystik og hans drilske glimt i øjet. Hans skuespil kommer virkelig til sin ret i denne film, og jeg er meget imponeret over, at han har formået at fange essensen af så kompleks en karakter. Derudover spiller Eddie Redmayne (Newt Scamander) som altid fortryllende godt. Karakteren er så menneskelig, charmerende og godhjertet, og det skildrer Redmayne til perfektion. Generelt synes jeg, at alle skuespillere gør det utroligt godt i filmen, og jeg er fuldstændig tryllebundet som seer.

Filmen er utroligt flot lavet, og giver den helt rigtige magiske Harry Potter-stemning. Filmens tagline er “Return to the magic”, hvilket man må sige, at man gør. Jeg elsker, hvordan man fletter to storylines sammen, og får plottet til at gå op i en højere enhed. Vi følger stadig Newt og hans fantastiske skabninger, men graver også ned i Dumbledores fortid, og de ubesvarede spørgsmål, mange fans har haft omkring ham. De fantastiske skabninger bidrager med sjove og søde episoder til filmen, men især én skabning er omdrejningspunkt for plottet, og gør filmen fuldkommen.

‘Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore’ får tildelt 5 ud af 6 stjerner. Det var en visuelt smuk og magisk oplevelse, hvor alting går op i en højere enhed. Jeg giver den ikke 6 stjerner, da plottet til tider var forudsigeligt. Derudover er jeg stadig ikke helt tilfreds med castingen af Grindelwald, på trods af Mads Mikkelsen gør det rigtig godt. Med min baggrundsviden om karakteren, synes jeg ikke, at han lever helt op til rollen udseendesmæssigt. Men når det er sagt, er det en helt igennem spændende, charmerende og indtagende film. Skuespillerne sidder lige i skabet, og plottet er gennemført. Hvis man lever sig meget ind i film som jeg, vil man både grine og fælde et par tårer. Det garanterer jeg for. Derudover er jeg sikker på, mange fans vil fryde sig over de familiehemmeligheder, som man får afsløret.

Title: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

Instruktør: David Yates

Forfattere: J.K. Rowling, Steve Kloves