Held og Lykke, Leo Grande

En modig film, som liver op og blæser en frisk brise…

En film kan godt overraske og tage nogle modige skridt i sin fortælling. Der er ikke altid brug for, fantasifulde verdner og superhelte for at opnå dette. Man kan som menneske tage en stærk urokkelig beslutning og handle, som betyder fremskridt for én personlig. En sådan historie finder jeg i filmen ‘Held og Lykke, Leo Grande’.

Filmmanuskriptet er skrevet af Katy Brand. Det skal nævnes, nogle husker hende måske som skuespiller i ‘Nanny McPhee and the Big Bang’ – ellers har hun også skrevet en del til tv – en British Comedy Award vandt hun for sit show ‘Katy Brand’s  Bigg  Ass Show’.

Sophie Hyde fra Australien har instrueret filmen. Hun er mindre kendt her i Danmark, og bland andet medstifter af et filmkollektiv med navnet Closer Productions.  På IMDb ser man, hun har vundet 12 priser ud af 21 nomineringer for sit bidrag og arbejde med film og serier.  I 2014 vandt hun på Filmfestivalen i Berlin Krystalbjørnen for sin film ‘52 Tuesday’. Ellers ser man, instruktøren har travlt både med at skrive, instruere og producere på forskellige serier og kortfilm med mere.

I‘ Held og Lykke, Leo Grande’ møder vi to karakterer. Den ene er den kvindelige pensionerede religionslærer, Nancy Stokes, som bliver portrætteret af Emma Thompson. Daryl McCormack spiller Leo Grande, en mandlig sexarbejder. Nancy ønsker efter hendes mands død at opleve et livligt, inspirerende og tilfredsstillende sexliv – god sex var ikke noget hun mærkede på egen krop i sit årelange ægteskab. Derfor booker hun den purunge Leo Grande. De mødes i diskretion på et hotelrum.  Langsomt, men sikkert begynder der at ske noget.

Nancy bliver overrasket over Leo Grandes attraktive udseende og unge veltrænede krop – ikke mindst hans evner udi sin arbejdsfunktion. Hun får mere end forventet for sine penge – i form af uforpligtende sex og samtale som sætter ting i perspektiv. Kommunikationen mellem dem skaber og gør noget ved deres umiddelbare relation, og hvordan den skrider frem. Det kommer sandheder på bordet fra begge sider. Det skaber et drive imellem dem, og sætter begge på plads i situationen – hvilket på alle fronter skaber erkendelse og mentalt overskud i den sidste ende.

Skuespilkemien fremstår fint overbevisende. Men den som tager medaljen hjem, er Emma Thompson.  Hun brillerer i sit portræt af karakteren. Det er en risikovillig rolle, som formodentlig kræver personligt mod, frygtløshed og frimodighed at påtage sig. Det har hun gjort. Det er uigenkaldeligt dristigt. I specielt en scene bryder hun nogle barrierer. Den skal ses. Det skal anerkendes, og håber personligt, hun vil modtage mange nomineringer og flotte priser på forskellige filmfestivaler for sin præstation.

Som man forstår, er filmens tema noget som mange ikke tør røre ved. Vi har temaet med ung mand der flirter og har sex med en ældre kvinde – kvinde der køber sex af en mandlig sexarbejder – kropsopfattelse og sex som samtaleemne. Måske er det ikke overraskende og ukendt, alligevel er det for eksempel mest kendt at se en ældre mand med en yngre kvinde, hvilket virker som et mindre tabu i samfundet generelt. Historien har spotlight med sit indhold på noget, som sjældent er set på film og tv. Det er alt sammen til den positive side. Samtidig finder denne filmseer filmen både velskrevet og veldrejet, og viser det vovede på en anstændig måde.

Termen ”Less is more” beskriver filmen på en passende måde. Der er få karakterer at forholde sig til. Man har ikke villet lave en film fyldt med CGI, som overornamenterer et billede for at imponere.  Man har villet lave en film som er karakterdrevet og relaterbar i enkle omgivelser. Man har lavet en fortælling, som ikke er nem at sluge for alle. Den har man filmet på en sober og for alle en tilgængelige måde. Skal jeg kommentere noget mindre flatterende, må det være, man i filmen visse steder bander. Det er noget, jeg generelt ikke byder mig om. Dog er det så lidt, at jeg vil mene at forstå, hvad man vil sige og vise med det. Så jeg accepterer, og er OK med det.

For at opsummere er dette en modig film, som liver op og blæser en frisk brise. Det er mine ord om filmen. Jeg værdsætter det mod, man viser med tema og i skuespil. Jeg værdsætter filmens enkle set up. Den får herfra 5 strålende stjerner ud af 6 mulige.

Title: Held og Lykke, Leo Grande

Original titel: Good Luck to You, Leo Grande

Instruktør: Sophie Hyde