Vi har set - The Holdovers

Paul Giamatti er i topform som professoren i oldtidskundskab

The Holdovers

Den 11. januar 2024 kan man roligt gå i biografen for at se instruktør Alexander Paynes nyeste film ‘The Holdovers’. Mange kender ham fra film som ‘Election’, ‘The Descendants’ og ‘Sideways’. Alle film høster flotte roser, og på IMDb vurderer mange filmene værd at give over 7 stjerner ud af 10 mulige. ‘The Holdovers’ er i den grad værd en tur i biografen.

‘The Holdovers’ er en fiktiv historie. Den foregår i juledagene på kostskolen Barton Academy en gang tidligt i 1970’erne. Professoren Paul Hunham (Paul Giamatti) skal blive på skolen og holde opsyn med eleverne, som af forskellige grunde ikke kommer hjem til deres respektive familier i helligdagene. Han er ikke populær blandt eleverne. Han er hård og ubarmhjertig, når han giver karakterer. Derfor er han heller ikke hjertevindende blandt forældrene, som donerer penge til skolens drift og vedligehold. I lærerstaben er han heller ingen stjerne og vellidt kollega.

Drengene han skal have under sit opsyn, er en broget forsamling af rige og forkælede unge drenge. Efter et par dage svinder gruppens antal ind, da en af drengenes forældre forbarmer sig og inviterer gruppen på juleferie. Den eneste som ikke kan komme med, er Angus Tully, som bliver spillet af den ukendte skuespiller Dominic Sessa. Han må ikke, da hans mor og stedfar ikke er til at få fat i. Derfor har han ingen tilladelse til at forlade skolens grund. På selve skolen er der nu kun Paul, Angus og den kvindelige køkkenleder og kok Mary Lamb (Da’Vine Joy Randolph). Nu er det, at ting begynder at ske. Historien fungerer rigtigt godt, og er inspireret af manuskriptforfatter David Hemingsons egne oplevelser. Samtidig har skuespillerne egen erfaring med den akademiske verden og kostskole miljø. Det gør denne opdigtede historie meget autentisk, naturlig og let genkendelig.

‘The Holdovers’ kan for mange være et grundlag for en debat om, hvad en julefilm skal indeholde eller ikke indeholde.  Hvert år diskuterer mange for eksempel, hvorvidt ‘Die Hard’ er en julefilm eller ej. Når det er sagt, forstår jeg, hvorfor mange vil kalde ‘The Holdovers’ en umiddelbar juleklassiker og tilføje den deres listen over foretrukne julefilm, som måske ‘Love actually’ eller ‘It’s a Wonderful Life’ – alt efter hvad man er til. En ting er sikkert. ‘The Holdovers’ er ingen Hallmark produktion med en let romantisk julehistorie og skuespillere uden skuespilkemi – en historie der foregår i en lille by, hvor forretninger og gader er overpyntet med julesløjfer i røde og grønne farver med guldbord – ikke at forglemme et juletræ på byens torv med glitrende julekugler og en lysende julestjerne. ‘The Holdovers’ byder på en historie med karakterer, som har sår og ar, der gør dem til dem de er, og som kommer for dagen i en tid, hvor eftertanke, forsoning samt næstekærlighed og medmenneskelighed er i højsædet. Det skaber gnidninger og en personlig rejse for karaktererne, så at sige, i al sne og juletingeltangel.

Skuespillet i denne film er ganske enkelt sublimt. Paul Giamatti er i topform som professoren i oldtidskundskab (som jeg forstår faget er) i denne film. Jeg beundrede flere gange, hvor rammende hans skuespil er, mens jeg så filmen.  Skuespillet ligger i øjne og kropsholdning.  Det er overbevisende og troværdigt.  Mon ikke prisen for Best Actor — Motion Picture Musical or Comedy han fik ved Golden Globes, baner vejen for en Oscarnominering og en eventuel pris. Det ville være velfortjent.  Dominic Sessa spiller også forrygende, og er blændende klar i sit portræt som den utilpassede, lidt aggressive, skuffede og opsætsige skoleelev. Samspillet mellem de to hovedkarakterer er eminent. Det sender én ud på en karakterstudie, og åbner øjnene for at både lærer og elever er mennesker, og agerer som de gør, fordi de har personlig ikke bearbejdet eller vanskelig bagage.

Jeg nød filmen, og den kommer med en kæmpe anbefaling. Herfra får den 5 store og strålende velfortjente stjerner ud af 6 mulige.

Titel: The Holdovers

Original titel:  The Holdovers