Vi har set - L'ombra di Caravaggio

“Caravaggios Skygge” giver et realistisk billede af både sin historiske tid, og det man ved om Caravaggio”

L’ombra di Caravaggio

Den italienske kunstmaler Michelangelo Merisi (1571 – 1610) er kendt under navnet Caravaggio. Efter sigende et navn han tog efter en landsby liggende i Bergamo. Det viser sig, denne maler står et form for skudsmål for datidens religiøse hykleri, skinhellighed og dobbeltmoral, Han ønsker at male livet, som det er ægte, påstår han. Historien fortæller, han lever et udsvævende liv med alkohol, seksuelle eskapader og vold med mord til følge. I politirapporter fra den gang kan man læse, han bar sværd og opsøgte gadeoptøjer med vilje. I det han maler er de foretrukne modeller kriminelle, skøger og unge smukke drenge. Disse ophøjer han til bibelsk kronede figurer. Se malerier som ‘Maria Magdalene i ekstase’, ‘Medusa’, og ‘Bacchus’, ‘Dreng med frugtkurv’ og ‘Jomfruens Død’. Disse malerier vækker stor furore. Kort sagt, den menneskelige natur og det religiøse er et vanskeligt emne – folket og kirke forstår ikke hinanden. Malerierne opfatter man som blasfemiske og ukristelige. Den katolske kirke er ikke begejstrede for denne visuelle, pænt sagt, kritiserende og provokerende kommentar til deres lære. Det kan pave, biskopper og andre kirkelige autoriteter ikke tolerere. De mener at have ret til at docere og kontrollere det almindelige menneske. Derfor starter en lang inkvisition af Caravaggio og hans gøren og laden.

Ved denne korte opsummering forstår man, vi har med en kompleks personlighed og kunstnerisk sjæl at gøre. Det har givet den italienske instruktør Michele Placido materiale til at skabe en film om kunstmaleren. Filmen har den originale titel ‘L’ombra di Caravaggio’, som på dansk bliver til ‘Caravaggios Skygge’, som får premiere den 11. juli 2024.

Filmen fortæller om Caravaggios liv og levned tydeligt og uden omsvøb, om man vil. Visuelt er der ikke lagt noget imellem. Filmen består i min optik, af det jeg kalder realistiske billeder, hvor det skønne og smukke ikke får megen skærmtid. Sagt på en anden måde giver de ubehagelige scener kunstmalerens biografi en åben og ærlig beskrivelse. Det passer meget godt, og er på linje med historien og Caravaggio som person og hans kunstneriske forehavende og vinkel. På denne måde får man historien, og ret indgående viden om hans liv, som det udspillede sig. Allerede det giver grund til at se filmen, lade sig bjergtage af de flot malede malerier og lære noget om maleren selv, som man taler om den dag i dag. I samme åndedrag vil jeg nævne, det er kreativt lavet, hvordan en situation Caravaggio vil male, den bliver stillet op levende og gjort til stillbillede, uden det stopper og bliver til et maleri, som i andre film om berømte kunstmalere.

Dog har jeg en kommentar til ‘Caravaggios Skygge’. Under filmen går der et stykke tid, inden titlens overordnede betydning går op for mig. I scenen hvor det går op for mig, får jeg en helt anden fornemmelse af filmen. Det slår mig, at jeg egentlig ikke finder Caravaggio (Riccardo Scamarcio) særlig interessant. Det kan skyldes mange ting. Derimod er karakteren Ombra (Louis Garell) mere interessant. For det første har man givet karakteren navnet Ombra, som oversat til dansk bliver til Skygge. Dette indikerer for mig en fiktiv karakter – som er en agentagtig figur. Hvilket er et helt okay kunstgreb at bruge i en fortælling. For det andet efterlader skuespillerens skuespil og karakteren mig et ønske. Som minimum et par scener der forklarer, hvad karakteren personligt mener om arbejdsopgaven, Vatikanet har stillet ham. Jeg har en ide om, at historien ville stå stærkere med ham som hovedprotagonist. Så ville scenen, hvor kameraet er close op på karakteren fremstå tydeligere eller i det mindste skabe en stærkere bifigur.  ‘Caravaggios Skygge’ giver et realistisk billede af både sin historiske tid, og det man ved om Caravaggio. Samtidig er der meget dialog som jeg finder interessant, og som stadig er relevant omkring emner som kunst og religion.

‘Caravaggios Skygge’ betragter jeg, som at være tro mod sit materiale.  Filmen er en glimrende måde at erhverve sig viden på om Caravaggio og hans liv. Den vil helt sikkert inspirere en og anden til på internettet eller i en bog at finde billeder af hans malerier. De er, som der bliver sagt, uhyre talentfulde. Dialogen har noget at byde på.  Filmen fortjener 4 flotte store og strålende stjerner ud af 6 mulige.

Titel: Caravaggios Skygge

Original titel: L’ombra di Caravaggio

Karakter:  4 ud af 6 stjerner