Vi har set - Den Moderne Kvinde

‘Den Moderne Kvinde’ har en spændende hovedperson, et lærerigt tema og er hjertevarm

Den Moderne Kvinde

Verdenshistoriens har mange strålende personligheder, der er værd at vide noget om. Derfor er det fantastisk at filmmagere læser op, fatter pennen og kameraet for at lave en film om vedkommende. Den franske instruktør og skuespiller Léa Todorov har fundet frem til Maria Montessori (1870-1952), og sammen med Catherine Paillé, har hun skrevet filmmanuskriptet til filmen ‘La nouvelle femme’, som får den danske titel ‘Den Moderne Kvinde’. Filmen kan man se i biografen fra den 25. juli 2024.

Maria Montessori er navn, man uden tvivl støder på inden for det pædagogiske felt eller lignende. Ikke desto mindre er denne italienske kvindelige læge og pædagogs arbejde banebrydende. Især indenfor arbejdet med børn vi i dag siger har indlæringsvanskeligheder eller er udviklingshæmmede. Kort sagt hendes arbejdsmetoder med børn der er mentalt handikappede, blev en triumf, og bruges den dag i dag, som jeg forstår.  I arbejdet med børn var hendes motivation af privatkarakter. Dog fandt hun også tid til at være forfatter og samfundsdebattør.

Jeg selv gik ind og så filmen uden baggrundsviden. Derfor blev det en overraskelse at se denne historisk film med dens tema, og grundlæggende at lære noget om hovedpersonen. Det var spændende. De som skal se filmen og allerede kender Maria Montessori og ved alt om hende, I må tilgive mig, hvis der er åbenlyse mangler eller noget jeg er uvidende om i en kommentar til filmens akkuratesse. I hvert fald forstår jeg, hvorfor man ser op til kvinden, der havde sine pædagogiske principper, og hvorefter man oprettede montessori-skoler verden over. Ikke at forglemme hendes udgivelser af bøger om opdragelse, børnepædagogik. Hun blev også nomineret til Nobels fredspris tre gange for sit arbejde, forstår jeg.

‘Den Moderne Kvinde’ starter i Paris. Her lever Lili d’Alengy, som blive spillet Leïla Bekhti, et liv fyldt med fest og farver. Alt sammen et let og bekymringsfrit societyliv. Alligevel er der en bekymring der lurer, en livsbagage, ingen må opdage. Hendes datter, der er mentalt handikappet er nu ved at være så stor, at det truer hendes liv som feteret kurtisane i Paris. Derfor taget hun til Rom og kontakter skolen ‘Casa dei Bambini’ – skolen for børn oprettet at Maria Montessori. Hun bliver portrætteret af den italienske skuespillerinde Jasmine Trinca. Nu begynder der et venskab, og kvinderne finder en fælles historie, som skaber forståelse og et videre arbejde.

Nu har jeg forstået, at Lili d’Alengy er en fiktiv karakter. Den er godt fundet på, for at skabe forbindelse til Maria Montessoris egen historie uden at gå i for mange detaljer. Her kunne man nemt komme ud op et skråplan, som ville tage filmen væk fra dens fokus og blive et rent gætværk. Med fokus mener jeg Maria Montessoris arbejde. Samtidig er Lili d’Alengy musikalsk. Det viser sig meget gunstigt i arbejdet med børn, der har de omtalte vanskeligheder. Uha, jeg blev rørt og fik våde øjne, over det jeg vil kalde klaverdanse-scenen. Det er ægtefølt og går lige i hjertekulen. Musik kan gøre underværker i at skabe kontakt til et barn, der mentalt er vanskelig at nå. Jeg tænkte – gad vide om Maria Montessori var med nedfælde noter til musikterapiens spæde start.

Filmens titel giver også fin mening. Vi er i en tid, hvor kvinder i den grad står over for en mur af mænd, der ikke respekterer det de kan. Fagligt bliver de set ned på, og skal passe kødgryderne og børn derhjemme. Tydeligvis, er dette er issue. I filmen og hvis man læser lidt grundlæggende om Maria Montessori, forstår man, hun bliver anerkendt lidt efter lidt for og via sit utrættelige arbejde. Et arbejde der blev drevet af principper som frihed inden for faste rammer, disciplin og menneskesyn, som alt sammen har base i det naturvidenskabelige. Det synes, jeg filmen får fint frem, når vi ser den undervisning børnene får.

‘Den Moderne Kvinde’ er muligvis en film mest for folk med pædagogisk arbejde og særlig interesse Maria Montessoris liv. Den kan måske virke en smule forvirrende i starten. Alligevel er jeg talskvinde for, at filmen fortæller om en persons menneskesyn, der er et studie værd. Alt sammen blive vist på en hjertevarm og medmenneskelig måde. På den måde er filmen en flot debut af en instruktør af dokumentarer, som begiver sig ind i et fiktivt univers kombineret med historiske fakta.

‘Den Moderne Kvinde’ har en spændende hovedperson, et lærerigt tema og er hjertevarm. Jeg ender på 5 flotte og strålende stjerner ug af 6 mulige.

e.

Titel: La Nouvelle femme