Vi har set - Emily in Paris (de sidste episoder)

Jeg kvitterer de sidste episoder af seriens fjerde sæson med 5 stjerner ud af 6 mulige, da jeg mener vi skal have en 5 sæson

Emily in Paris Emily in Paris (de sidste episoder)

Husk at gå på Netflix den 12. september. De sidste episoder af Emily in Paris fjerde sæson lander.  Du må bare se.

Det er ikke let at være Emily (Lily Collins) og Gabriel (Lucas Bravo). I deres relation behøver de stadig at korrigere en del for rigtigt at finde ind til hinanden. Det kræver begges beredbillighed. Livet banker på med ansvar, og deres arbejde tager al deres tid. Der er måske også en vis kulturel holdning, opførsel og andre misforståelser, som skal adresseres. Alt dette kan være svært at gribe og forstå i det enkelte øjeblik, hvor ting sker. Det vil klæde seriens og dens historie, hvis begge de prominente karakterer gennemtænker mange ting – hvis de ønsker at fortsætte relationen, og hvis de skal se hinanden som de mennesker de er, er de nødt til at se på fundamentet af deres forhold, og erkende hvad end det er. Sker det, så er der lagt op romantisk middag med smagfuld mad, hvortil den moderigtig kjole købt. Det kunne blive en prominent og vigtig scene i femte sæson.

Men man ved aldrig med Emily. Hun har sit arbejde og livsbane, hun må tage med i sin overordnede betragtning for at beslutte, hvad der er fornuftigt og det rigtige at gøre. Samtidig er det ikke alt, hun vil stå model til. Hun er en fri og uafhængig kvinde, der selv beslutter, hvad der skal ske i hendes liv. Emily er en karakter som Lily Collins får frem med en varme og charme med benene godt plantet på jorden. Samtidig er hun en moderne kvinde af sin tid. Hun tager tingene, som de kommer og handler derefter. Hun prøver så vidt at finde en balance og være en ven, uanset hvem det handler om, og hvad der er sket. Hun trækker sig om nødvendigt, hvis hun mener, det er bedst. Det har vi set sæsonerne igennem.

Ifølge den officielle trailer er det ingen afsløring, at Emily kommer på en lille rejse rundt i Europa. Der er sneklædte bjerge og skiløjper. Der er en vidunderlig Europæisk by med smagfulde vine og pastaretter og lange ture at gå rundt i. Det skaber ro og en tiltrængt pause fra livet i Paris. Det sætter det hele i et nyt perspektiv og nogle skridt frem ad for vores protagonist. Denne afbrydelse er  kærkommen i livets daglige trummerum. Alt bliver mere klart og tydeligt for Emily, så hun bedre kan tænke frem ad på en positiv måde.

Nu er det mange, som kritiserer ‘Emily in Paris’. De siger, den er fyldt med klicher, og er en overfladisk lightudgave af ‘Sex and the City’. Det vil jeg hverken diskutere eller modsige. Mit svar til kritikken, er, at jeg holder af Emily og de andre karakterer af forskellige grunde. De oplever livet med kaos eller orden i en stor pærevælling. Alt sammen er noget de må forholde sig til. En anden ting jeg holder af ved serien, er, at der ikke i hver anden frase bliver bandet og svovlet, og hver anden scene er en eksplicit samtale om rå sex. ‘Emily in Paris’ handler om at være med, at være on top of the game på sit arbejde, og at bruge byen man bor i med alle dens muligheder. Man møder forskellige mennesker, og måske en som kan tænde op for de romantiske følelser. Alt dette sker måske lige elegant og efter de moralske retningsregler. Men alt er vist farverigt, fornøjeligt og på en behagelig måde. I samme åndedrag skal jeg nævne, at serien har lette og morsomme scener.  Det er en af grundede til, at jeg stadig ser og har ‘Emily in Paris’ som min guilty pleaure, om man vil.

Der er i sæsonen visse afslutninger på plottråde, mens andre forsætter – enten kan disse trigge publikums fantasi eller som forfatterne vil skrive videre på til en mulig femte sæson. Jeg ser historien, fint sat sammen med en slags hjem ud hjemstruktur. Det er positivt.

Jeg kvitterer de sidste episoder af seriens fjerde sæson med 5 stjerner ud af 6 mulige, da jeg mener vi skal have en 5 sæson. Man kan kun håbe vi får mulighed for at følge Emelilys eventyr hvorfra vi slipper hende nu.  For som sagt, der er ikke valgt kjole og sminke til måltidet der skal krydres helt perfekt.

Titel: Emily in Paris
DK Titel: Emily in Paris
Skaber: Darren Star