Vi har set - Horizon - En amerikansk saga (Chapter I)
Anmeldt af Daniel
Horizon har visse kvaliteter, men den har også markante udfordringer
Horizon – En amerikansk saga (Chapter I)
Kevin Costner er dét, som man kan kalde en vaskeægte filmstjerne og én, som har været i Hollywood igennem fem årtier. Han brød igennem i 1980’erne med hovedroller i ikke mindst Brian De Palmas gangsterdrama The Untouchables (1987), hvor han spillede overfor Sean Connery og Al Pacino. Costner blev senere superstjerne ved både at instruere (i sin debut!) og spille hovedrollen i Dances with Wolves (1990), som vandt syv Oscar-statuetter ikke mindst for Bedste instruktør og Bedste film. Filmen blev desuden en ”genoplivning” af westernfilm-genren, som mange mennesker nok ville betragte som værende en saga bort i firsernes filmlandskab.
Han fik senere stor succes i film som Robin Hood: Prince of Thieves (1991), Bodyguard (1992) og som skurk i den desværre lidt glemte A Perfect World (1993) instrueret af selveste Clint Eastwood. Costners karriere gik ned af bakke med de udskældte flop Waterworld (1995) og ikke mindst The Postman (1997). Costner har sidenhen løbende arbejdet indenfor skuespilsfaget men uden at nå højderne fra starten af 1990’erne. I de senere år har Costner dog fået stor succes med sin hovedrolle som western-gangster-patriarken John Dutton i Taylor Sheridans tv-serie Yellowstone (2018-).
Nu har den 69-årige skuespiller premiere på sit magnum opus: En episk fortælling om livet i dét, man populært vil kalde ”Det vilde vesten”. Det er et projekt, som Costner har arbejdet på siden 1980’erne, og det er kort sagt amerikanernes yndlingshistorie, nemlig historien om, hvordan deres nation blev til. Det var dengang nybyggerånden kunne mærkes i den unge nation, og mange håbefulde mennesker søgte tværs over den jord, som senere skulle blive til USA, i håbet om et bedre liv.
Horizon har været meget dyr at producere, og der er planlagt yderligere to kapitler udover de to, som er filmet. Det tyder dog på, at det første kapitel slet ikke vil tjene nok penge gennem billetindtægter, hvorfor de to sidste kapitler måske ikke bliver realiseret. Derudover er andet kapitel blevet tilbagekaldt med henblik på at få biografpremiere senere muligvis i håbet om, at flere mennesker vil se første del på streaming, og så måske derefter se anden del i biografen. Et ændret medielandskab, med øget brug af streaming i tiden siden corona-nedlukningerne, giver dog nok kun denne strategi ringe chancer for at rette op på underskuddet.
Horizon har visse kvaliteter, men den har også markante udfordringer. Jeg ved ikke, om jeg vil kalde plottet tyndt, men det er snarere dét, som man vil kalde indviklet og dermed forvirrende, da handlingen består af flere sideløbende plottråde. Vi starter filmen i en den nybyggede by Horizon, som bliver angrebet af landets ”oprindelige befolkning”. Scenen er da medrivende, som da man som publikum bliver forskrækket over to pile, som pludselig gennemborer en trædør. Costner er ferm til at sætte i scene. Men der kommer en stor udfordring, når man som publikum ser denne film første gang mht. at holde styr på alle filmens karakterer og plottråde, som filmen springer frem og tilbage imellem. Der er både soldater, og forskellige nybyggere og på bedste Dances with Wolves-vis ”indfødte amerikanere”, der taler deres eget sprog, som er undertekstet. Du skal heller ikke læse meget om filmen på internettet, for at støde på folk, der deler den mening, at Costners fortælling i stedet burde have været en tv-serie, da fortællingens opbygning med mange karakterer og plottråde i højere grad læner sig op ad tv-mediet fremfor spillefilmen. Jeg kan dog sagtens forestille mig, at filmen er udgivet i biografen, da Costner ønskede, at vi skulle se hans ambitiøse mastodontværk på det store lærred.
Filmen skal da også have stor ros for det visuelle udtryk. Her kan man sagtens se alle de penge, der er brugt på filmens budget. Det gælder både i de store totalbilleder med den storslåede nordamerikanske natur som baggrund. Men det kan i mindst ligeså høj grad også mærkes i de mere langsomme og intime scener: Der er en scene i filmen, hvor den modne herre Hayes Ellison (spillet af Kevin Costner) forfølges af et usympatisk medlem af en lokal familiebande, der i sin udspørgen af Ellison virker underspillet truende. Denne scene har en tracking-optagelse af de to mænd, mens de langsomt går op af en skråning med det lille nybyggersamfund i baggrunden, og her er kameraarbejdet fænomenalt. Det er både teknisk veludført, men giver også filmen en detaljerigdom og autencitet. Det er sådanne scener, der gør en stor filmoplevelse. Den skududveksling, som følger lidt efter gør scenen både barsk og længere trukket ud, end hvad visse andre historiefortællere ville gøre, hvilket jeg finder positivt. En mand skal i den virkelige verden ofte rammes af mere end et revolverskud i kroppen for at dø, og dette skildrer filmen på glimrende vis. Dette er også min yndlingsscene i filmen.
Desværre er der ikke nok af disse scener. Årsagen til, at jeg ikke kan give filmen mere end tre stjerner er, at filmens handling fremstår løstflagrende, det er simpelthen ikke en hel fortælling endnu. Filmen opnår kun at komme halvvejs på karakterskalaen, da vi kun har en halv film eller endda mindre, hvis fortællingen består af fire kapitler. Tiden må vise dels, hvor mange kapitler af Kevin Costners episke værk Horizon, som vi får at se, og dels om bare det næste kapitel vil få første del til at stå stærkere i forening.
Titel: Horizon: An American Saga
Original titel: Horizon: An American Saga
Karakter: 3 ud af 6 stjerner
Instruktør: Kevin Costner
Manuskript: Jon Baird, Kevin Costner
Medvirkende skuespillere: Kevin Costner, Sienna Miller, Sam Worthington, Giovanni Ribisi, Jena Malone, Abbey Lee, Michael Rooker, Danny Huston, Luke Wilson, Isabelle Fuhrman med flere.
Genre: Western
Spilletid: 2t 54min
Premiere: 22. maj 2024