Vi har set - Wonka

‘Wonka’ passer perfekt for familien, der sammen vil af sted i biografen i kommende juletid.

Wonka

Man kan glæde sig over, at instruktøren Paul King er ude med filmen ‘ Wonka’. Fra den 14. december er det tid til at sidde mageligt i biografsædet og nyde filmen sammen med familie og venner. Husk også yndlingsslikket og sodavand. Der er 117 minutter af en fest med kostumer, setting og sange og skuespil.

‘Wonka’ fungerer som forløber til ‘Charlie og Chokoladefabrikken’. Instruktøren har sammen med Simon Farnaby skrevet filmens historie. De har taget karaktererne fra Roald Dahls kendte historie, og ud fra egen fantasi lavet en historie, som fokuserer på en ung Willy Wonka. Det er tiden før chokoladefabrikken bliver bygget, der senere ender med at producere verdens bedste chokolade.

Willy Wonka har været ude at sejle de syv verdenshave og besøgt alle kontinenter. Nu vender han hjem, og vil til at producere og sælge verdens bedste chokolade. Dette sker ikke uden bump på vej mod målet. Den unge Willy ser og oplever det hele som et stjerneskud, der lyser alt op med mod, tro og vedvarende energi til, at hans drøm går i opfyldelse. Han ønsker at dele den bedste og velsmagende chokolade samt slik i alle farver med alle mennesker på denne jord. Intet skal stoppe ham. Det hele skal blot tilføjes en smule trylleri og fantasi. Men inden chokoladefabrikken bliver en realitet, er der et chokoladekartel som giver stor modgang, og som med al sin magt ødelægger og sætter forhindringer, så det ikke sker. Willy Wonka, der er er optimist, møder nogle mennesker, som han får en stærk relation til. De hjælper ham så godt de kan.

Roald Dahls historie om Willy Wonka og Chokoladefabrikken er lavet i en filmudgave fra 1971 og også en i 2005.  Den første er nok den mest kendte med Gene Wilder i hovedrollen. Den høster flot kritik og ros til skuespilleren for hans morsomme, men nedtonede og flot balancerede portræt. Johnny Depp spillede Willy i anden nævnte udgave. Generelt kan man sige, han overdriver med stærk mimik. Det var der kritiske stemmer, der ikke kunne lide. Af positive kommentarer til hans portræt er, at han finder et dybere sårbart lag i karakteren.

Skal jeg beskrive Timothée Chalamet som spiller Willy i ‘ Wonka’ – må det være ung mand uden et endnu formørket sind. Det er passende i en forhistorie, at lade Willy Wonka have et strålende sind og humør. Hvorfor? Fordi, vi har med en ung mand at gøre, som er excentrisk, altid umådelig glad og med sprudlende energi. Han tænker fremad med udgangspunkt i et minde om nogle opmuntrende ord fra sin mor. Det dunkle og skyggefulde passer bedre i de tidligere film, som viser en voksen eller midaldrende Willy Wonka. Uanset skal Timothée Chalamet have ros for sine evner i skuespil, sang og dans. Det er en flot og velfortjent nominering til Golden Globe 2024 i kategorien Best Performance by a Male Actor in a Motion Picture, Musical or Comedy.

Jeg anser ikke filmen for at være en musical per se. Musikken er helt OK for mig. Jeg nød især protagonistens vigtigste sang. Den er sunget ærligt uden at være for ambitiøs med hensyn til sangteknik. Det er noget beroligende og håbefuldt over ordene, musikken og måden, der bliver sunget på. Når det gælder kulisser og kostumer, er der lagt fantasi og timevis i arbejdet. I min verden er det lykkes at lave et sted, som virker efter hensigten og passer til historien. Det gør mig ikke noget, at det er et i filmstudie, for vi er i en forestillingsverden, hvilket man tydeligt kan se. Alligevel har man fornemmelsen af at enten være inde eller ude. Bygninger er bygget og tegnet med inspiration fra virkelige bygninger, men tegnet ud fra en ide om, hvordan det skal se ud i filmen

‘Wonka’.  Kostumerne er detaljerede og farverige. Alt det jeg nævner i dette afsnit, er alt sammen flot, og gør filmen original.

‘Wonka’ passer perfekt for familien, der sammen vil af sted i biografen i kommende juletid. Filmen er som en skattekiste fuld af charme, fantasi og med et stykke lystig og fornøjelig underholdning. Filmen er alle 5 stjerner ud af 6 mulige værd.

Titel: Wonka

Original titel:  Wonka

Instruktør:  Paul King