» En sød historie om forvirrende kærlighed, sex og begær

“Sex” – Anmeldt af Martin Riis Larsen

Efter en magisk nat og et uskyldigt kys på et tag, lammes Cathrine af forvirring og begær. Derhjemme er Simon, som jo også er hendes bedste ven, men Simon har mistet sexlysten. Cathrine derimod har meget lyst til sex, og tiltrækkes af sin fascinerende kollega, Selma. Cathrine er nu fanget mellem den trygge kærlighed og den sprudlende forelskelse og aner ikke sine levende råd. Hun lyver for at beskytte dem hun holder af, men det gør bare det hele meget værre.

Amalie Næsby Fick rammer rigtigt, når hun skildre den svære tid i en ungdom, hvor man prøve at finde sig selv og sin sensualitet. Cathrine (Asta Kamma August) som bliver usikker på sig selv og sig egen sensualitet, da hun for sjovt kysser med den lidt spændende og mystiske Selma (Nina Terese Rask). På trods af sit arbejde som rådgiver for andre unge på sexoplysningen, bliver hun selv den usikre og forivrende, der i den grad har brug for en hjælpende hånd og et godt råd. Men hun tager længere og længere afstand til sine venner og begynder at lyve for at dække sin usikkerhed.

Serien tager fat på tabuer som sexløse forhold, mænds præstationsangst og og det at navigere i forholdet til venner og  kæreste. Cathrine´s kæreste, Johan (Emil Prenter), hans præstationsbesvær bliver ikke mindre af hendes evige lyst til sex, og dette er et tabu som ikke mange unge mænd taler om.

Udover taber som præstationsbesvær, tager serien også fat i den tid vi lever. Man skal turde udforske ens sensualitet, og man skal prøve grænser.  Amalie Næsby Fick og Manuskriptforfatter Clara Mendes, udnytter på fornemste vis det korte format til at tage de svære, sårbare, tabuer og “forbudte følelser” som frembringes his unge forvirrende mennesker i dag.

Selv om serien er kort, får Amalie Næsby Fick og Clara Mendes skabet en serie der ramme hoved på sømmet, og de formår at skære problematikken helt ind til benet uden at det går ud over budskabet. De formår på 72 minutter fordelt på 6 korte afsnit at berører vigtige emner som sex, intimitet, lyst, ulyst, tryghed, venskab, kærlighed, sårbarhed, skam, miskommunikation på et plan som alle kan være med på.

Selvom serien ikke er revolutionerende, så spiller de 4 hovedpersoner knaldhamrende godt og troværdigt. Der er ingen tvivl om, at Amalie Næsby Fick og Clara Mendes,  har en lys fremtid for sig., og det virker til at de 2 forstår hinanden.

Tillykke med serie, godt gået.