» Jeg sad ude på kanten af biografstolen for at få det hele med

Angel Has Fallen ​​- Anmeldt af Ellen-Karin Myklebust

Mike Banning er, som jeg husker det, denne Mr. Macho Hårdt Slående Tough Guy Secret Service agent i filmene Olympus has fallen og London has fallen. I Angel has fallen, som er den tredje film i rækken, sker der også noget andet.

Historien handler igen om sikkerhedsagenten Mike Banning (Gerald Butler) der lige pludselig befinder sig i en vanskelig situation. På en ellers hyggelig og afslappende fisketur med præsident Trumbull (Morgan Freeman) er de ude for et overraskelsesangreb. Det lykkes Mike, at redde præsidenten. Dog ender de begge på hospitalet. Det ser sort ud for de andre sikkerhedsvagter. FBI undersøger forholdene, og de finder beviser på, at det er Mike der står bag attentatet. Han indser en eller anden orkestrerer dette. Han flygter derfor. Han vil modbevise, og vise sin uskyld. Midt i alt dette, er der forholdet til en gammel kammerat der skal kikkes på, forholdet til præsidenten, og ikke mindst møder vi Mikes far Clay Banning (Nick Nolte).

Selve persongalleriet og skuespillet vil jeg kommentere meget kort. Det er trods alt en actionfilm. Morgan Freemans ansigts udtryk og smil har vi set mange gange før. Intet nyt under solen der. I filmen skal han heller ikke så meget, da han er bundet til hospitalssengen det meste af filmen. Jada Pinkett Smith er skarp som Agent Thompson. Hun er på en måde meget svær at vælte. Hun er ligesom denne FBI agent, der vil til bunds i sagen. Dog vil jeg nævne Nick Nolte, som jeg fandt meget veloplagt i rollen. Der er en forfriskende og let måde, han spiller faderrollen på. Også her går det hurtigt. Fader-søn-relationen skal fikses her og nu. Som far med erfaring og visdom sætter han perspektiv på alt denne macho, krigs, skyderi og agenthalløj. Mike og Jade Wennings (Danny Huston) er åbenbart gode kammerater. De kender hinanden fra før, og nu kamptræner de sammen. De er så gode venner, at de blandt andet inviterer hinanden hjem til middag. Dog, er der åbenbart her ugler i mosen. Men lad det nu ligge, og lad disse to machofyre tro de er løver. Det taler de meget om. Lad dem brøle som en løve. Lad dem bare!

Historiens styrke er vel at den forsøger at lande alt dette macho-halløj med et kig på faderrelationen. Lykkes det? I hvert fald til en vis grad. For Mike må sande og forstå visse sandheder omkring bardommen. Han og faderen samarbejder, og får talt om for dem vigtige ting. Til sidst ser vi dem komme videre med alt dette på en utraditionel måde. Det er ganske morsomt, og smilebåndet bliver smurt. Derved ser vi ikkun denne agent Mike, der lever og ånder for sit job. Vi ser ganske enkelt andre sider af ham. Det er i sig selv ganske fint at få med sig.

Uden tvivl hæsblæsende action.  Jeg sad ude på kanten af biografstolen for at få det hele med – køreturen i lastbilen igennem skoven – dronescenen- der løbes op ad trapper – helikopteren der kommer flyvende ind i billedet på en sej måde og så videre også videre. Det er en film med fremdrift og udmærkede action stunts. Det var som en vitaminindsprøjtning – det var oplivende og festligt.

Filmen fortjener 3 stjerner, da trods dens mangler fremstår med handlekraft og udvikling af og fra karakteren Mike. Som sagt var jeg engageret i alle de flotte action scener. Jeg ville have det hele med. Jeg fandt nogle scener ganske flot filmet og lavet. Filmen er ganske enkelt et stykke glimrende underholdning.

Angel Has Fallen

Instruktør: Ric Roman Waugh

Medvirkende: Gerard ButlerMorgan FreemanPiper PeraboLance ReddickJada Pinkett Smith