» Serien er provokerende og til tider tåkrummende.

Avenue 5 Eps. 1-4- Anmeldt af Ida Marie Skou

“Et mærkværdigt og nyt bud på science fiction i komediegenren”

HBO byder i denne omgang på en lettere dramatisk science fiction/komedie-serie. Serien består af i alt otte afsnit, og deraf har jeg fået en forsmag på de første fire. Plottet tager form på krydstogt-rumskibet Avenue 5, hvor man følger kaptajnen Ryan Clark (Hugh Laurie), der forsøger at komme overens med rumskibets turister og personale efter at være havnet i en uheldig situation: Rumskibet bliver slået ud af kurs, og det forsinker rejsen, der blot skulle forestille at vare nogle uger, med omkring tre år. Dette skaber naturligvis en masse postyr blandt gæsterne på skibet, og serien skildrer på en humoristisk måde, hvordan der bliver taget hånd om diverse problemer og dilemmaer ved denne nyhed.

Efter at have set de fire afsnit af serien sidder jeg med lidt blandede følelser. Jeg havde ikke gjort mig nogle tanker eller forventninger til den på forhånd, og derfor gav jeg mig til at se den som et blankt lærred klar til at blive malet af indtryk. Som en stor sci-fi-elsker var jeg dog spændt på at se, hvad serien ville byde på. Og jeg må være bundærlig at sige, at jeg i den grad blev overrasket, og ikke helt på den gode måde.

Første episode begynder egentlig ganske lovende med et æstetisk sci-fi rumskib og imponerende visuelle elementer. Men allerede ved den første introduktion til diverse karakterer blev jeg tabt. Uden at løfte sløret for meget, så er der tilført nogle karakterer til serien, hvis funktion er at skabe komik og gøre serien sjov. Men det er egentlig bare plat, og der er ikke meget sjov ved det. Men nu skal det også siges, at jeg ikke er den store fan af komedieserier, og er ret kræsen på det område.

Min dom er, at komedie-elementerne ikke rigtigt fungerer i serien, og replikkerne er for det meste platte og tåkrummende. Det må jeg nok sige, er den mest skuffende del ved serien. For det spiller bare ikke sammen med det ellers interessante plot, og tynger det ned i stedet for at løfte det op. Og så kan jeg dog alligevel godt se pointen med det i det store billede. For kommer man lidt længere ind i serien, så begynder det ligesom at skabe en stemning. Avenue 5 udvikler sig til at være meget lig ’Black Mirror’, hvor en dystopisk og ildevarslende stemning dominerer serien. Uden dog at være helt på samme niveau, så kan man sagtens sammenligne ideen dertil.

For som en klassisk Black Mirror-episode begynder serien, hvor alt er godt, og herefter begynder det så at gå ned ad bakke. Derudover synes jeg, at man især kan sammenligne den med sci-fi filmen ’Passengers’ fra 2016. Serien er i hvert fald mindst lige så æstetisk visuelt som Passengers, og mange af plot-elementerne kan sammenlignes. Men hvor Passengers er gennemvædet af en ildevarslende og nervepirrende stemning, er Avenue 5 i stedet underlagt en vis komik. MEN selvom jeg ikke er fan af komedie-elementerne i serien, så spiller de alligevel en stor rolle i seriens atmosfære. For hvor Passengers bider lige til benet i forhold til den uhyggelige stemning, så kommer den ildevarslende stemning langsomt krybende under overfalden i Avenue 5. Og det fungerer.

Men med det sure kommer naturligvis også det søde. Jeg må simpelthen rose filmcastet. Jeg synes Hugh Laurie, også kendt for rollen som Nix i 2015’s ’Tomorrowland’, gør det rigtig godt som hovedrollen i denne serie. Derudover ses der også andre kendte ansigter, såsom Zach Woods (bl.a. kendt for rollen som Jared Dunn i Sillicon Valley) og Josh Gad (bl.a. kendt for Olaf i Frozen). Jeg synes især Zach Woods gør det godt i denne serie. Selvom hans rolle efter min mening er lidt malplaceret i serien, blandt andet fordi karakteren Matt Spencer, som han spiller, er umådeligt irriterende og virker lidt plat. Men faktisk er han en af dem, der rent faktisk gør serien en smule sjov, og formår at få rettet lidt op på den ellers haltende komik.

Men når alt dette er sagt, så er jeg helt med på, hvad funktionen af den dårlige humor i samspil med det lidt usædvanlige plot er. Serien viser nogle lidt anderledes problemer, man kunne rende ind i på et rumskib, som jeg faktisk ikke har set før. Hvad gør man f.eks. lige hvis man skyder en ligkiste af guld ud i rummet, og den viser sig at være så tung, at den begynder at køre i kredsløb rundt om rumskibet? Alle disse ting der går galt på dette rumskib er kritiske, men måske ikke nogen ting man umiddelbart ville tage med i f.eks. en sci-fi-thriller. De er på sin vis komiske, og derfor passer de nok bedre ind i en komedieserie. Desuden har serien også adskillige akavede scener, som faktisk er ret jordnære. For hvis disse ting rent faktisk skete i virkeligheden, ville det så ikke også være en smule akavet? Nu vil jeg ikke afsløre noget, men hvis man ser serien, så ville man nok forstå, hvad jeg mener.

I det store billede, så er det meningen, at serien skal være akavet og provokerende, og det var præcis den effekt, den havde på mig. Men i begyndelsen virkede det ret plat og tåkrummende, og jeg havde meget svært ved at tage det hele seriøst. Men når man får gravet sig lidt dybere ned i serien, så begynder alle elementerne at hænge bedre sammen.

Så hvis man tænker at give sig i kast med serien, vil jeg bare sige, at man lige skal et par episoder ind, før det stopper med at være en stor omgang mærkeligt rod. Men hvis man er vild med sci-fi, så giv den et skud! Den bliver kun bedre for hver episode. Men dertil vil jeg dog også advare alle jer, som ligesom jeg ikke er helt så gode til komedieserier. For den er altså lidt øv på det punkt.

Jeg vil give serien 3 ud af 6 stjerner. Den er bestemt ikke lige min kop te, men det har på sin vis også været underholdende at se den. Det har i alt fald været en anderledes oplevelse, som jeg har lidt blandede følelser omkring.

Vi har set – Avenue 5 Eps. 1-4

Instruktør: Natalie Bailey, Armando Iannucci, Becky Martin

Medvirkende:  Hugh LaurieZach WoodsJosh Gad