» Eddie Murphy har aldrig spillet så overbevisende før

Dolemite Is My Name ​- Anmeldt af Morten Kibsgaard

Åh! hvor havde jeg bare savnet Eddie Murphy. De seneste år er det ikke meget vi har set til ham, og det seneste der er kommet ud med ham, har heller ikke rigtig været noget virkelig godt, så denne film var virkelig tiltrængt.

Denne film handler om Rudy Ray Moore, som nok bedst kan beskrives som datidens Tommy Wiseau. En lidt lettere tosset mand, som ingen forudsætninger har for at få succes med de projekter han sætter igang, men alligevel altid på en eller anden måde, får noget helt vildt genialt ud af det. På samme måde som da Tommy lavede The Room som et seriøst projekt, men endte med at blive et af tidens største ufrivillig komiske film, havde Rudd lidt samme oplevelse med hans film.

Men Dolemite historien starter langt før hans første film udkommer. Det hele starter fra da Rudy arbejdede i en pladebutik og selv forsøgte at få sine egne plader afspillet i radioen, dog uden held. Dette gør han, at må gå all-in på sit stand-up projekt.

Eddie Murphy i rollen som Rudy, skulle man næsten tro var skrevet specifikt til ham, hvis det ikke var fordi Rudy var en ægte person. Han passer perfekt ind i rollen, og jeg tør næsten godt samtidig sige, at Eddie aldrig har spillet så overbevisende før. Han leverer virkelig fra øverste hylde her, og til tider har han også en fantastisk kontrast til Wesley Snipes, som jeg synes overspiller ret meget. Generelt synes jeg virkelig ikke om Wesley Snipes i denne film. Men måske er det bare mig der aldrig fangede humoren i hans skuespil, for det virker til rundt omkring på nettet, at de faktisk elsker hans præstation. Dog trækker han ned hos mig.

Filmen begynder også at føle lidt lang, da jeg kom til 1 time og 30 min. ca., da den begynder at gå lidt i ring i dens handlingskurve. Så de skulle måske have overvejet at skære en af forhindringerne fra og derved afslutte filmen 10-15 min før. Til trods for det lidt lange forløb, så blev jeg sgu alligevel ret rørt til sidst. Selvom Rudy virker til ikke helt at have styr på så mange ting, men bare lever livet der ud af, så for man kæmpe sympati med ham. Manden diskriminerer hverken på køn, hudfarve eller hvad der står på vægten, han vil bare gerne give noget god underholdning til hele verdenen. Og selvfølgelig vil han også gerne elskes. Og netop den følelse sad jeg tilbage med. Jeg elskede virkelig denne Rudy karakter, som jeg ikke kendte super meget til i forvejen, udover de ret så skøre klip der ligger på Youtube fra hans film.

Så for mig, var dette virkelig en fantastisk filmoplevelse. Men på grund af, at den bliver lidt for lang og Wesley Snipes’ halv-dårlige skuespil, trækker jeg en enkel stjerne fra. Derved ender den på 5 ud af 6 stjerner og en kæmpe anbefaling.

Dolemite Is My Name

InstruktørCraig Brewer

MedvirkendeEddie MurphyMike EppsCraig RobinsonKeegan-Michael KeyTituss Burgess, Wesley Snipes