» En historie der virker mindre interessant

Gemini Man- Anmeldt af Ellen-Karin Myklebust

Hvad handler denne film om? Det er spørgsmålet. Er vinklen på kloningsspørgsmålet interresant nok. Er der måske bag historien en anden præmis, som burde have større fokus i selve historien. Det var mine umiddelbare tanker efter at have set filmen Gemini Man.

Henry Brogan (Will Smith) er en lejemorder. Han er usædvanlig dygtig. Han kan det der med at skyde et mål i sænk fra lang afstand. Tiden efter det sidste mord byder på drama. Det at være lejemorder har ikke sin spænding og mening mere. Men han er så dygtig, at man simpelthen ikke kan tillade, at han stopper. Så visse øverste ledere er ikke glade. Henry finder samtidig ud af, at sidste job ikke var helt renskuret berettiget. I alt dette rod står han pludselig ansigt til ansigt med sig selv. Bogstaveligt talt. Dette endda også en meget yngre version af sig selv. Hvad i al verden betyder alt dette, og hvor kommer alt dette fra. Nu skal skurken fanges, og jagten går ind. Han møder en dag Danny Zakarweski (Mary Elizabeth Winstead); Hun viser sig at være agent, og bliver en allieret i den kommende tid. Vi kommer ud på en rejse, hvor action er nødvendig. Hvad der sker mellem Henry og den yngre klon, det er en sidehistorie.

Filmens historie er ikke en som synderlig fanger mig, jo mere jeg tænker over den. Den mangler dybde og for mig en interessant præmis. Der mangler en bredere og spændende diskussion om kloning. Det er ikke nok for mig med en præmis om; det ikke er i orden, og det er farligt at bygge menneskelige våben som bliver bedre og dygtigere for hver kloning. Det er soleklart et sted. Det er så mange spørgsmål forbundet med kloning; Der er spøgsmålet om ensretning af arvemateriale – på hvilken måde er kloning en form for raceudrensning og skabelse af ny ren race – er kloning nødvendigt – der er spørgsmålet om rettigheder til dna med flere. Pointen er bare, det kunne måske være en spændende film og historie, hvis sådanne ovennævnte temaer bliver taget frem og debatteret mere dybdegående. Dette krydret med flot action havde man en mere underholdende og seværdig film.

Gemini Man forsøger at gøre historien interessant. Det skal filmen dog have. Der opstår et slags venskab mellem den ældre og yngre lejemorder. Kunne det være interessant at udforske relationen mellem sig selv og sin klon mere indgående? Muligvis, det må komme an på et første udkast under hård kritik.  Men filmen og historien har ikke så meget plads til at gå i dybden med dette. Men et dybere lag bliver dog forsøgt, og det også med en smule faderlig og venskabelig humor.

Billedsiden kommer vi ikke udenom at nævne. Mens jeg sad og så filmen, så jeg mange flotte scener. Der var klare farver, smukke episke naturscener. Det var virkelig smukt og betagende.

Så er der den nye teknologi, med de 120 billeder i sekundet.

Så har vi action scenerne. De gik mega hurtigt. Det virkede ganske over all kunstigt. For nogle filmseere grangiveligt også forvirrende. For der var sandelig noget at følge med på. Motorcykelscenen i Columbia var flot. Dog i visse kampscener virker det lidt forjaget og som i et computerspil.

Også må den yngre version af den ældre version af historiens protagonist nævnes. Hvordan fungerer det? Ifølge denne filmseer er der stor forskel i de mørke og lyse scener og den allersidste sidste scene. Et par gange synes jeg den yngre så sløret og alt for dukkeagtig ud. Ansigtet og mimikken bliver for poleret og for pyntet. Det var især i de lyse scener. I de mørke scener og action scener fungerer det bedst. Stadig bliver det dog til tider kunstigt. I den sidste scene fungerer det ikke andet end underligt ud i farver og mimik. Det er ikke vellykket. Det kan man sikkert gøre bedre, når teknologien er forbedret.

Alt i alt sidder jeg med en fornemmelse af at have set en film med dejlige smukke, farveglade og klare billeder, to hurtige og flotte action scener. Dertil en historie der virker mindre interessant med en måske uklar og ikke interessant præmis. Jeg hyggede mig i biografen, og var dog betaget af billedsiden mange steder. Filmen får derfor tre ud af seks stjerner af mig.

Gemini Man

Instruktør: Ang Lee

Medvirkende: Will SmithMary Elizabeth WinsteadClive Owen, Benedict Wong, Douglas Hodge, Ralph Brown, Linda Emond