» Den giver helt sikkert noget at tænke over, og pointen er simpelthen så genialt opsat. Se den!

I am Not Okay With This- Anmeldt af Ida Marie Skou

Hvad giver en god blanding af ”Stranger Things”, velkendte ansigter fra ”It” og atmosfæren fra ”The End of the Fxxxing World”? Produktet ”I am Not Okay With This”.

I Am Not Okay With This er en Netflix Original miniserie på i alt syv afsnit af ca. 20 minutters varighed hver. Den er dejligt nem at bingewatche, og byder samtidig på spænding og mystik i hvert afsnit. Serien handler om High School-eleven Sydney, som kæmper med tabet af sin far. Derudover har hun en dyb hemmelighed, som hun gennem serien begynder at stifte bekendtskab med. Hun er ubevidst forelsket i hendes bedste veninde Dina, og udforsker disse følelser nærmere gennem serien. Men hævet over alt dette er Sydney plaget af noget unaturligt og skræmmende, som for alvor sætter tonen for serien. Syd kommer i besiddelse af nogle unaturlige kræfter, som hurtigt viser sig at være kraftfulde og brutale.

Jeg kan ikke understrege nok, hvor begejstret jeg er for denne serie. Den rammer nøjagtigt plet på min personlige smag i serier. Og nu skal jeg uddybe hvorfor.

Først og fremmest elsker jeg bare alt ved 70’erne og 80’erne, selvom jeg langtfra er vokset op i de årtier. Jeg elsker musikken, tøjstilen og generelt popkulturen der eksisterede dengang. Og selvom serien foregår i det senmoderne samfund, så byder den alligevel på masser af 80’er referencer. Man kan tydeligt fornemme, at det er et gennemgående tema. Og det kan faktisk gøre en lidt tidsforvirret. Jeg havde i hvert fald svært ved at gennemskue, hvornår plottet finder sted i begyndelsen. Netop fordi tidsperioderne er flettet så fint sammen. Men man er naturligvis helt med på, at serien foregår ”nu-til-dags”, hvis man er en opmærksom seer. Netop her er det blandt andet at Stranger Things-stemningen træder ind. Der er noget over 80’er-stilen, der minder utroligt meget om hinanden. Jeg elsker det! Jeg synes cinematografien er utroligt æstetisk og smuk, og bringer de her dejlige 80’er vibes med sig. Det må jeg virkelig tage hatten af for.

For det andet sidder plottet bare lige i skabet. Det er unikt, selvom det bærer referencer og inspiration fra andre værker. Mens handlingen udspiller sig, kan man nogenlunde forudsige, hvad der kommer til at ske. Og så alligevel ikke. For man har faktisk ikke på noget tidspunkt rigtig nogen idé om, hvad der foregår. MEN, det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke sker i en stor pærevælling. Nej, det er elegant organiseret, så seeren kun lige får en enkelt bid ad gangen. Det er en god, interessant og holdbar storyline. Det er frisk og genkendeligt på samme tid. Og så gør castet jo bare et helt fænomenalt arbejde.

Nogle af inspirationskilderne jeg særligt bed mærke i igennem sæsonen, var naturligvis Stranger Things og The End of The Fxxxing World, som jeg allerede har nævnt. Udover det, lagde jeg især mærke til én bestemt reference til Stephen Kings ”Carrie”. Man kan i den grad ane den ildevarslende atmosfære som Stephen King er ekspert i at kreere. Dertil med undertoner af Stranger Things bliver det hele bare meget mere spændende og nervepirrende. Og dertil må jeg sige, at det hele bliver bragt helt ned til jorden på en behagelig måde. Serien er ikke gyser-agtig og bestemt ikke uhyggelig. Og jeg er overbevist om, at den også ville have klaret sig godt som en uhyggelig gyserhistorie. Men det er jeg glad for, den ikke er. Jeg synes, at castet bringer liv og en herlig humor til serien. Udover alle tingene tidligere nævnt, er den også sjov og akavet på den gode måde. I den sammenhæng kan man trække tråde til The End of the Fxxxing World.

Serien får ren og skær 6 ud af 6 stjerner af mig. Det er sjældent en serie gør så stort et indtryk på mig, men det hele spiller simpelthen bare. Jeg kan desuden ikke påpege nok, hvor begejstret jeg er for den korte længde. Efter min mening er det et helt rigtigt valg at gøre sæsonen kort, da det fungerer bedst i forhold til plottet. Det ville slet ikke have været den samme autentiske oplevelse, hvis det var trukket ud i 13 lange afsnit på 45 minutter hver.

Jeg vil i den grad anbefale den til alle! Den giver helt sikkert noget at tænke over, og pointen er simpelthen så genialt opsat. Se den!

I am Not Okay With This

Instruktør: Jonathan Entwistle