» ... en sindsyge god scene, som nærmest forærer en Emmy til Jacob Elordi

Euphoria, Sæson 1 – Anmeldt af Morten Kibsgaard

Denne serie tog virkelig benene væk under mig. Et par af mine venner havde anbefalet mig at starte på denne serie, efter et par episoder var blevet udgivet på HBO Nordic. Jeg vidste ikke lige om det var noget for mig ud fra hvad jeg fik at vide, men så var der en der fortalte mig, at den virkelig kommer rundt omkring alt. Lige fra misbrug til folk som tænder på ydmygelse. Men det der vakte min største interesse, var da jeg fik at vide, at hver episodes introsekvens viser en karakters barndom til hvor personen er nu. Det synes jeg lød fedt, da det vil skabe en meget dybere fortælling og en større forståelse for karakterenes valg igennem serien. Så jeg gik i gang, med gode forhåbninger, men at de skulle indfries så godt, havde jeg ikke forestillet mig.

Jeg slugte de første 5 episoder, som var det den lækreste sommerdrink, men derefter mister den lidt min interesse. Dog så har den mig 100% tilbage i sidste episode, men nogle af de flotteste scener jeg længe har set. Så måske skulle den havde forsøgt sig med blot at være en mini-serie, for jeg sidder heller ikke men ønsket om en sæson 2. For mig kan den sagtens slutte her, og det burde den måske også, for at slutte på toppen. Tror ikke den kan strække sig til endnu en lige så god sæson.

Skuespillet og manuskriptet går ekstremt godt hånd i hånd. Det visuelle spiller bare uovertruffen. Det er virkelig en flot serie, med fantastiske kameraskud, farver og vrangforstillinger. Som jeg nævnte tidligere så fangede den mig 100% igen i sidste episode. Det skyldes blandt andet en sindsyge god scene, som nærmest forærer en Emmy til Jacob Elordi. Det er en scene, hvor karakteren Nate får et aggressionsanfald mod sin far, og til sidst bare ligger på gulvet og skriger. Ekstrem troværdig og gribende. Man bliver selv hel utryg og nærmest forpustet.

Slutningsekvensen er nærmest en musikvideo. Fantastisk godt instrueret og koreograferet. En virkelig fantastisk måde at sætte punktum på første sæson og – for mit synspunkt – også hele serien.

Hele serien er virkelig autentisk og kommer virkelig tæt på alle hovedkarakterne. Den du starter med at synes er et dumt svin, ender man nærmest med at græde sammen med. Den du starter med at synes er en freak, ender man med at synes er en af de sejeste. Som min ven sagde. Den kommer virkelig rundt omkring alt.

Gør dig selv den tjeneste at se denne serie. Men hvorfor skal den så ikke have seks stjerner? Jamen i og med at den dør lidt i episode 6 og 7, så er den ikke heltstøbt, og derfor ender den på 5 store stjerner.

Euphoria, Sæson 1

Skaber: Sam Levinson

Medvirkende: Zendaya, Jacob Elordi, Hunter Schafer, Alexa Demie, Barbie Ferreira, Sydney Sweeney, Storm Reid