Filmsidens Top 10 - Christopher Nolan film

– Skrevet af Martin Larsen

Christopher Nolan begyndte allerede som 7-årig at lave film med sin fars Super8 kamera involverende diverse legetøjsfigurer. Efterhånden som han blev ældre begyndte han også at lave film med rigtige mennesker. En kortfilm han lavede mens han gik på universiteter i London blev da også vist på filmfestivalen i Cambridge i 1996.

Nolan benytter sig ofte af de samme skuespillere i de film han har produceret. En stor del af castet i Batman filmene ses også i hans seneste, og største, succes – Inception. En af de mest komplekse og dybe film om menneskets tankestrøm og drømme. En skuespiller Nolan har arbejdet meget sammen med er Michal Caine, som spiller butler for Batman i Batman Begins, The Dark Knight og The Dark Knight Rises. Derudover har han biroller i både Inception og The Prestige. En håndfuld skuespillere som går igen i Batman serien og i Inception er; Joseph Gordon-Levitt, Michal Caine, Cillan Murphey, Tom Hardy

Læs også Hvorfor er Christopher Nolans film bare er så gode?!

Nolans film er ofte præget af mørke temaer, ‘The Dark Knight’ er det ultimative eksempel, og ikke mindst en ikke-lineær historie i film som ‘Inception’ og ‘Interstellar’, og det er også det vi kan vente os i hans kommende film, Tenet.

10. Following (1998)

Filmen handler om en forfatter, der er besat af at følge forskellige mennesker. Scenerne er klippet sammen ude af kronologisk rækkefølge, og er derved med til at sætte seeren i samme sted som hovedpersonen, som har sit hyr med rigtigt at finde ud af, hvad der foregår omkring ham.

Filmen blev lavet for beskedne 6.000 dollars. Den blev optaget i weekender i løbet af et år med hjælp fra en lang række collegevenner. “Following” fik premiere på San Francisco Film Festival og den følgende interesse skabte grobund for, at Christopher Nolan kunne sætte sin signatur på en optionskontrakt med Newmarket Films for hans næste spillefilm, “Memento”. 

’Following’
’Following’ er en lille (69 minutter lang) fortælling sammenlignet med Nolans efterhånden stadfæstede interesse i de store fortællinger.

Vi følger en ung britisk mand ved navn Bill, der ud af kedsomhed følger fremmede mennesker rundt omkring i London. En dag bliver han opdaget, og hans ”offer” inviterer ham med ind i sit noget aparte liv. Cobb, som han hedder, er indbrudstyv. Han gør det ikke for at blive rig, men for at efterlade indtryk i folks liv ved at stjæle deres mindeværdige objekter. En dag bryder de ind i en kvindes lejlighed, og Bill bliver så fascineret af hende, at han begynder at forfølge hende. Det viser sig, at hun er i et forhold med en ubehagelig kriminel, og snart er Bill i problemer. Alt dette fortælles i to sideløbende flashbacks i en tredje tidslinje, hvor Bill afhøres af en politibetjent.

9. Memento (2000)

Med “Memento” (2000) fik Christopher Nolan et seriøst gennembrud med nomineringer til både Golden Gobe og Oscar-uddelingerne for bedste manuskript. Den bygger i øvrigt på en novelle skrevet af Nolans bror Jonathan, og handler kort fortalt om en enkemand, som får en skade i hovedet og derved mister sin korttidshukommelse. 

Det starter med et polaroidfoto af en død mand og slutter med selve skuddet. Indimellem er alt noir. Christopher Nolans komplekse thriller står stadig som en af 00’ernes mest originale film takket være sin raffinerede ikke-kronologiske fortælleform. Guy Pearce giver en smerteligt sammenbidt præstation som det omvandrende hukommelsestab Leonard, der udelukkende lever i nuet og bruger tatoveringer på kroppen, som vi andre bruger post-it-sedler, i forsøget på at stykke mordmysteriet sammen (polaroid-)skud for skud.

Guy Pearce spiller hovedrollen som en ung mand, der leder efter sin kones morder. Problemet er bare, at han har mistet evnen til at generere nye minder efter et fatalt biluheld og derfor må tatovere alle nye oplysninger fast på sin krop, inden de forsvinder fra bevidstheden.

’Memento’ er fortalt baglæns, og jo længere filmen graver ned i fortiden, jo mere begynder den grufulde nutid at gå op for både os og hovedpersonen. Ved at fortælle historien på så uortodoks facon sætter Christopher Nolan konstant publikum i samme sted som Guy Pearce. 

8. Insomnia (2002)

Christopher Nolans næste filmprojekt blev en amerikansk genindspilning af den norske film “Insomnia” fra 1997

Al Pacino giver en af sine sidste gode præstationer som forknyt politimand med sorte rander under øjnene, og den afdøde Robin Williams er glimrende modcastet som filmens skurk. Og så er de smukke snedækkede landskaber en visuel godbid, man glædeligt sætter tænderne i.

De to politimænd Will og Hap bliver sendt fra Los Angeles til en lille fiskerby i Alaska for at opklare et uhyggeligt mord på en pige. Hjemme i L.A. er der en undersøgelse i gang imod dem fra interne affærer, og de håber på, at turen til Alaska kan være et pusterum for dem. Men opgaven bliver alt andet end nem, for Will lider af søvnløshed og dårlig samvittighed. Og da de lægger en fælde for morderen, går tingene helt galt. Morderen viser sig at være meget udspekuleret – og da midnatssolen samtidig gør det umuligt for Will at sove, bliver han drevet længere og længere ud i noget, der ligner et ondt og grusomt mareridt.

7. Batman Begins (2005)

Herefter syntes alle døre åbne for den stadig meget unge og i offentligheden endnu forholdvis ukendte instruktør. Selvtilliden og ideerne fejlede da heller ikke noget, og Christopher Nolan fik således i samarbejde med manuskriptforfatteren David S. Goyer overbevist mægtige Warner Bros Pictures om, at han skulle stå i spidsen for en ny æra i “Batman”-føljetonen. 

Det første resultat, “Batman Begins” , blev en film hvis anderledes dystre og begavede historie begejstrede både anmeldere og publikum. Filmen vandt desuden en lang, lang række priser i kategorier så forskellige som bedste manuskript, bedste skuespiller og bedste fotografering. Hvorfor det var ganske naturligt at lade Nolan fortsætte med “Batman”-sagaen.

Efter mordet på sine forældre rejser Bruce Wayne (Christian Bale) rundt i verden i sin søgen efter midler til at bekæmpe uretfærdighed. Han ankommer til en fjernt beliggende bygning, hvor han i syv år bliver trænet op af sin læremester Henri Ducard (Liam Neeson). Herefter vender han tilbage til Gotham City, hvor han i al hemmelighed anskaffer sig en masse udstyr, som skal hjælpe ham i hans kamp. Han laver en beskyttende dragt og giver sig selv navnet Batman.

I sin evindelige kamp mod uretfærdigheden møder Bruce Wayne atter sin gamle læremester fra den fjernt beliggende bygning. Læremesteren, som har sin egen måde at bekæmpe uretfærdighed på, bliver en svær udfordring for Batman.

 

6. The Prestige (2006)

’The Prestige’, der handler om to rivaliserende magikere, der vil gå meget langt for at overgå hinanden i trylleriets ædle kunst.

Christian Bale skifter superheltekappen ud med tryllekappen og leverer en fantastisk præstation som manisk magiker, der konstant er ved at bukke under for sine egne ambitioner. Hugh Jackman er ligeledes fremragende som hans tryllerival, der er så blind af misundelse, at han ikke kan se, hvor langt ud han er ved at komme i jagten på det perfekte trick.

Film er moderne tryllerier for masserne. Vi går i biografen for at blive narret og for at krydre hverdagen med en lille smule magi. Genistregen ved ’The Prestige’ er, at den på den ene side omfavner illusionerne, mens den samtidig beder os stille spørgsmålstegn ved dem. 

Man siger, at konkurrence er sundt, men for de to tryllekunstnere Robert Angie og Alfred Borden har det taget overhånd. Fra de mødtes som helt unge, har de konkurreret om at være den bedste, og det har udviklet sig til en intens og altomsluttende besættelse, som bryder ud i lys lue, da Alfred præsenterer det mest mystiske og fascinerende trick nogensinde.

5. The Dark Knight (2008)

Filmen inspillede 158 millioner dollars alene i åbningsweekenden, og voksede sig til at blive den næstmest sete biograffilm i USA nogensinde, og alletiders niendemest sete i udlandet. Hele otte Oscar-nomineringer fulgte i begyndelsen af 2009. Ved uddelingen blev det til to: bedste lydarbejde og bedste mandlige birolle til den imellemtiden afdøde Heath Ledger.

En bande kriminelle, ledet af Jokeren (Heath Ledger), ankommer til Gotham for at sprede kaos. Samtidig foreslår politikeren Harvey Dent (Aaron Eckhart), en ny lov for at standse kriminalitet, hvilket bliver bakket op af mange i Gothams elite, blandt andet Bruce Wayne (Christian Bale).

Under en stor fest for eliten, ankommer Jokeren, og kidnapper både Dent, og hans forlovede Rachel (Maggie Gyllenhaal), og giver falske informationer om hvor de befinder sig. Bruce trækker i Batman-dragten, og lokaliserer Rachel og Dent, men selvom Dent bliver reddet, dør Rachel i en eksplosion. Dent vågner op i hospitalet, og finder til sin store sorg ud af at Rachel er død, samt at hans hoved er maltrakteret, hvilket får ham til at sværge hævn.

Samtidig er Bruce i dyb sorg, hvilket får hans butler Alfred (Michael Caine), til at fortælle en historie der sætter Bruce’s mod op igen, og skaffer sig hjælp af Lucius Fox (Morgan Freeman). Bruce og Fox kobler alle mobiltelefoner i Gotham på deres netværk, hvilket får Bruce til at sætte efter Jokeren som Batman, hvilket resulterer i hans anholdelse.

Samtidig har Dent fanget politimester Gordon (Gary Oldman), og hans søn, og planlægger at dræbe sønnen som hævn over Rachel’s død, men Batman kommer og dræber Dent. Efter Dent’s død tager Batman ansvaret for alle hans ugerninger, og mens Dent bliver hyldet som en helt, jagter politiet Batman, som går i skjul.

4. Inception (2010)

Her bliver freudiansk lommepsykologi og tosset tankespind blandet med hårdtslående action og højtravende science-fiction. 

Handlingen foregår i en verden hvor man kan gå ind i menneskers drømme. Cobb (Leonardo DiCaprio) dykker ulovligt ind i menneskers drømme for at stjæle informationer, som ellers er utilgængelige. Hans evner har kostet ham hans kones liv og han er derfor blevet dømt for mord. Han er blevet frataget sig sin familie og hans nationalitet, men han er lovet en chance for at genvinde sit gamle liv i bytte for plantningen af en idé i en samarbejdspartners sind. Denne proces med plantning af en idé, der er kendt som “inception”, er mindre velkendt og langt mere vanskelig end Cobbs sædvanlige arbejde i “udtrækning”.

3. The Dark Knight Rises (2012)

Efter den kommercielle og kunstneriske succes med ’The Dark Knight’ var der lagt i ovnen til en afslutning af episke dimensioner i selskab med Christopher Nolans flagermusmand. 

Christopher Nolan har skabt en fremragende trilogi om Batman. Det skal der slet ikke være nogen tvivl om. Batman er blevet folkeeje. Den første film, Batman Begins (2005), var nytænkning og modernisering af Batman-myten i en grad, som ingen havde forventet. Den anden, The Dark Knight (2008), var en efterfølger, men den kunne også sagtens stå alene, med store skuespilpræstationer, en enormt spændende og medrivende historie og masser af dialog og svære valg vedrørende moral og etik.

Tre temaer: frygt, kaos, smerte
Temaet i “Batman Begins” er frygt. Frygten for det, som flagermusene i hulen symboliserer. Bruce Waynes frygt for sig selv – dvs. blandt andet den vrede, der gemmer sig i ham. Som Ra’s al Ghul siger til ham: “Dine modstandere er nødt til at se dig som mere end bare et menneske… indånd din egen frygt… konfronter den… for at besejre frygten, må du selv blive det, du frygter… du må blive mere end et menneske, et symbol.”

Temaet i “The Dark Knight” er kaos. Bruce Wayne har en klar forventning om, at forbrydere er nemme at forstå, og at de altid har et motiv, der er nemt at analysere. Men så møder han Jokeren, som repræsenterer kaos. Jokeren er psykotisk og uberegnelig, og han hører til dem, de – ifølge Waynes butler, Alfred – “bare gerne vil se på, mens verden brænder”.

Temaet i den sidste film, “The Dark Knight Rises” er smerte. Her møder Batman en fjende, som står for råstyrke, rå vold og smerte. Samtidig lever Batman også med smerten efter at have mistet sin kæreste og efter at være blevet udråbt til skurk efter Harvey Dents død.

Lejesoldaten Banes undergrundshær agter at genoprette civilisationens balance ved at jævne den ‘dekadente’ Gotham City med jorden. Politikommissær Gordon hidkalder Batman, alias Bruce Wayne, som har været i eksil, siden han påtog sig skylden for statsadvokat Harvey Dents død. Batmans vej krydser også klatretyven Selina Kyle, som har stjålet et værdifuldt klenodie fra Waynes gods.

2. Interstellar (2014)

Ambitionerne er store i Nolans rumepos ’Interstellar’, hvor Matthew McConaughey og Anne Hathaways rejser gennem et ormehul for at finde en ny planet, der kan erstatte den jordklode, vi selv har smadret godt og grundigt.

Det er befriende, at Hollywood gav instruktøren lov til at kaste 165 millioner dollars (!) efter en knap tre timer lang science fiction-film, der er fattig på intergalaktiske krigsslag og frådende rumvæsener, men rig på originale ideer, uforglemmelige billeder og et guddommeligt Hans Zimmer-score.

I en nær fremtid er Jordens ressourcer udpinte, og menneskehedens dage er talte. Men så opdager videnskaben et ormehul, som muliggør rejser gennem tid og rum. Ingeniøren og enkemanden Cooper melder sig til at drage ud i det ukendte for at finde et frugtbart levested for menneskeracen i en anden galakse – også selv om det betyder, at han må forlade sine teenagebørn i et uvist antal år.

1. Dunkirk (2017)

Efter at have rejst gennem ormehuller i det ydre rum i den (over)ambitiøse ‘Interstellar’ kommer Christopher Nolan ned på jorden igen med krigsfilmen ‘Dunkirk’. Og det klæder i den grad instruktøren at vende tilbage til fædrelandet og omfavne Anden Verdenskrigs helvede.

Fra det allerførste minut, hvor fjendens kugler får en ung britisk soldat til at tage militærstøvlerne på nakken og flygte gennem en belejret fransk landsby, forsvinder al farve i knoerne. Intensiteten i filmens første kvarter er på højde med den berømte landgangsscene i ‘Saving Private Ryan’, men hvor Spielbergs krigsepos forfalder til sentimentalitet mod filmens slutning, lader ‘Dunkirk’ aldrig de svulstige strygere eller patosfyldte dødsscener få overtaget. I stedet tæppebomber filmen vores sanser med krigsfly, der hyler gennem luften, skrigende soldater med døden i hælene og eksplosioner så kraftfulde, at man næsten selv kan smage jorden i munden efter nedslagene.

Filmen ‘Dunkirk’ skildrer evakueringen af allierede tropper fra stranden i Dunkirk, Frankrig, under Anden Verdenskrig.

De ca. 400.000 soldater – primært fra Belgien, Frankrig og Storbritannien – er fanget som levende skydeskiver omringet af fjenden fra fastlandet, havet og ikke mindst luften. De udmattede unge mænd kan se de engelske kyster i horisonten, men hæren kan ikke sende en storstilet redningsaktion. Nu er det op til de civilie sjæle at gøre en indsats.