Guldpalmerne gik til den Sydkoreanske film "Parasite" af Joon-ho Bong

– Skrevet af Martin Riis Larsen

Parasite (Bong Joon Ho)
Instruktøren bag ‘The Host’, ‘Mother’ og ‘Snowpiercer’ har lavet karrierens hidtil bedste film.

‘Parasite’ handler om en fattig familie af småsvindlere, der bor i ubeskriveligt slum, efter begge forældre mistede deres job. De to store børn er dog begge lige så handlekraftige som forældrene. Da drengen for mulighed for at undervise datteren i en meget velhavende og eftersigende godtroende familie, begynder et større take-over, hvor hele hans familie faker sig ind som medarbejdere.

Det er en original, kulsort og til tider dybt forstyrrende komedie om klasseskel. Midt i komikken bliver det dog til tider meget mørkt og langt fra morsomt, men handlingen er så kuleskør, at man er underholdt ud over det sædvanlige.

Juryens Grand Prix (2. præmien) gik til Mati Diops (den første sorte kvinde nomineret til en Guldpalme nogensinde) drama ‘Atlantique’ om et par unge elskende fra Seegal, der tvinges til at vælge mellem kærligheden og pligterne… tilsat et snert af voodo-surrealisme.  

Instruktør-prisen blev delt mellem brødrene Jean-Pierre & Luc Dardenne. De to Cannes-garvede filmskabere havde ellers leveret en af karrierens mere skuffende indslag med ‘Young Ahmed’, men juryen var ikke enig. 

Æren som Bedste skuespiller gik ganske som forventet til Antonio Banderas for hans underspillede og dybfølte præstation i Pedro Almodórvars ‘Pain & Glory’. Banderas ligner et af årets store comebacks – en skuespiller født på ny. Bedste skuespillerinde gik til Emily Beecham for science fiction-dramaet ‘Little Joe’, hvilket mange havde forventet skulle gå til Adele Haenel for ‘Portrait of a Lady on Fire’.

Den film fik istedet prisen for Bedste manuskript. Æren gik velfortjent til franske Céline Sciamma, der derfor desværre IKKE tog mere med hjem. Hun kunne for vores skyld sagtens have snuppet både instruktør og en kvindelig hovedrolle.

Jury-prisen blev i år delt mellem hele tre instruktører for to film. Det franske socialrealistiske drama ‘Les Misérables’ fra debutanten Ladj Ly delte prisen med ‘Bacurau’ – et vildt science fiction-gys med western elementer fra Kleber Mendonça Filho og Juliano Dornelles.

Debutant-prisen Caméra d’Or løb César Díaz med for filmen ‘Our Mothers (Nuestras Madres) om krigen i Guatemala, mens  Elia Suleimans finurlige ‘It Must Be Heaven’ modtog Special Mention-prisen.

FIPRESCI-priserne, der uddeles af de internationale kritikere, gik til følgende: I kategorien Critic’s Week og Director’s Fortnight vandt Robert Eggers tilløbsstykke, gyseren ‘The Lighthouse’ med Willem Dafoe og Robert Pattinson. Af konkurrence-filmene vandt Elia Suleiman’s ‘It Must Be Heaven’, mens den russiske ‘Beanpole’ vandt af Un Certain Regard-filmene.

Un Certain Regard-hovedprisen gik til ‘The Invisible Life of Euridice Gusmao’ af Karim Ainouz, juryens pris gik til ‘The Fire Will Come’ af Oliver Laxe, og Kantemir Balagov modtog for bedste instruktion for ‘Beanpole’.

(Kilde: kino.dk)