Filmografi: Quentin Tarantino - Mens vi venter på Once Upon a Time ... in Hollywood #2

– Skrevet af Martin Riis Larsen

Efter  filmen True Romance, som var inspireret at klassikeren Bonnie og Clyde filmen fra 1963, kultfilmen Reservoir Dogs. Dette var Quentin Tarantino’s debut både som forfatter og instruktør.

Tarantino selv har også en mindre rolle, ligesom kriminal forfatteren Eddie Bunker. Den indeholder mange temaer som er blevet Tarantinos mærkesager; voldelig kriminalitet, popkulturreferencer, voldsom blasfemi, desuden opdelt handlingsforløb. I de kommende film fra Tarantino, hvor han også er instruktør, giver han selv en mindre rolle – dette bliver også en af hans varemærker.

Filmen er blevet en klassisk indiefilm, desuden et kulthit. Den blev døbt ”Greatest Independent Film of all Time” af filmmagasinet – Empire. Castingen blev rost af flere kritikere og filmen var generelt godt modtaget. Selvom der ikke blev ofret meget markedsføring ved udgivelsen, var filmen alligevel en stor økonomisk succes – filmen indtjente $2’832’029 som hurtigt betalte det $1,2 mio. budget tilbage. Desuden blev filmen et større hit i Storbritannien hvor den indtjente næsten £6.5 mio. Efterspørgslen steg yderligere ved Tarantino’s film i samme stil; Pulp Fiction.

Filmen Reservoir Dogs er en af de største kultfilm nogensinde, og blev bl.a. meget kendt for sin skarpe dialog og farverige karakterer. Især karakteren Mr. Blonde – alias Vic Vega – var med til at gøre filmen til et fænomen.

På danske fik filmen titlen: Håndlangerne

Reservoir Dogs (1992)

Den aldrende mafiabagmand, Joe Cabot, har samlet seks forbrydere uden forbindelse til hinanden til et tyveri hos en juveler i en søvnig L.A. forstad. Under kodenavnene Mr. White, Mr. Orange, Mr. Blue, Mr. Blonde, Mr. Brown og Mr. Pink gennemfører de kuppet, men politiet er på stedet med det samme og ikke alle slipper helskindet væk.

I en forladt lagerbygning samles de en efter en, og efterhånden breder mistanken sig om, at de er blevet udsat for et komplot. Men hvem er stikkeren, hvem tilkaldte politiet og hvor er Joe Cabot?

Tarantino skrev manuskriptet til Natural Born Killers, som Oliver Stone var på som instruktør. Meningerne var i den grad delte, da “Natural Born Killers” fik premiere i 1994.

Var Oliver Stones hæsblæsendesansebombardement af en film en bidende satire over mediernesfascination af vold og død? Eller svælgede filmen blot i vold forvoldens egen skyld, med risiko for at påvirke sarte sjæle på uheldig vis? Der var naturligvis også en tredje mulighed – måskevar “Natural Born Killers” blot en harmløs, om end temmeligvoldsom, underholdningsfilm.

I 1999 havnede “Natural Born Killers” igenhavnet i mediernes søgelys. Den amerikanske højesteret berammede enretssag mod Oliver Stone for at anspore til vold med sin film.Sagen blev anlagt af de pårørende til en kvinde, der blev lam efterat være blevet skudt ned under et butiksrøveri. Gerningsmændene varet ungt par, der dagen før havde begået et mord og angiveligt varinspireret af “Natural Born Killers”, som de havde set flere end tyve gange, før de drog ud med våben i hånd.

I Hollywood tog man retssagen med ophøjet ro. Oliver Stone er vant til kontroverser, og ingen regnedetilsyneladende med, at den tre-dobbelte Oscar-vinder (for“Platoon”, “Født den 4. juli” og manuskriptet til “Midnight Express”) kunne tabe sagen. Stone blev da også frikendt.

Hvad man end mener om “Natural Born Killers”,er der ingen tvivl om, at mødet mellem moralisten Oliver Stone og ironikeren Quentin Tarantino – der har forfattet filmens historie -har afstedkommet en filmisk tour-de-force. Rent visuelt er filmen decideret nyskabende med sin frenetiske, musikvideo-artige collage af billedstumper fra snart sagt enhver tænkelig genre. Og både Woody Harrelson og Juliette Lewis yder pragtpræstationer i rollerne som de morderiske hovedpersoner, mens Tommy Lee Jones og Robert Downey Jr. leverer stærkt med- og modspil i de størstebiroller.

Natural Born Killers (1994)

Woody Harrelson og Juliette Lewis myrder sig vej gennem Amerika i Oliver Stones kontroversielle seriemorderfilm, der er baseret på en historie af Quentin Tarantino. 

Mickey og Mallory lader som regel en enkeltperson leve, når de myrder løs i cafeterier og supermarkeder. Derskal jo helst være nogen tilbage til at bevidne, at Amerikassejeste seriemordere igen har slået til. Og taktikken virker. Snarter de unge elskende berømtheder på linje med Hollywoods størstestjerner. Når de drager hærgende gennem landet, er det nu med USA’ssamlede medieudbud i hælene, anført af den opportunistisketv-journalist Wayne Gale, der er vært for det kulørte kriminal-show“American Maniacs”. Men også politimanden Scagnetti er på jagtefter sin bid af mediekagen, og den kan han jo passende score vedat slå en klo i Mickey og Mallory.