Designstudie bruger AI-ansigter til at lave trailer for Wes Anderson-fortolkning af Olsen Banden
‘Olsen Banden’ udsat for kunstig intelligens
Olsen Banden er kulturarv herhjemme, og af god grund. De fleste af os kender fortsat til de ikoniske film, men hvordan ville et potentielt reboot se ud, hvis det altså blev visualiseret af Wes Anderson?
Bill Murray går Ove Sprogøe i bedene som Egon Olsen, Adam Driver overtager Benny fra Morten Grunwald og afdøde Robbie Coltrane har Poul Bundgaards rolle som Keld. Og du har ikke set sønnike Børge, før du har set ham i form af Timothée Chalamet med sygekassebriller, Jeff Goldblum som Bang-Johansen, Tilda Swinton som Yvonne og Benicio del Toro som ‘Bøffen’
Derudover er det værd at se videoen udelukkende for den amerikanske voice-overs version af filmseriens hæderkronede bandeord – »porridge heads and social democrats«.
Videoen er skabt af Rene Sørensen hos USE Agency, som har brugt lidt kunstig intelligens til at designe deep fake-optagelser af diverse skuespillere, og har kombineret det med den traditionelle Wes Anderson-drejebog til at lave en flot fake trailer.
Hvem er Wes Anderson ?
Wesley Wales Anderson, født 1969 i Texas, er en amerikansk filminstruktør og manuskriptforfatter.
Andersons instruktørdebut kom i 1992 med kortfilmen ‘Bottle Rocket’ som havde Owen Wilson og dennes bror Luke Wilson på rollelisten. Kortfilmen blev vist på den anerkendte Sundance Festival, hvor den opnåede en succesfuld modtagelse. Succesen bevirkede at Anderson modtog økonomiske midler, der muliggjorde genindspilningen af ‘Bottle Rocket’ i spillefilmslængde.
Læs også: Vi har set ’Asteroid City’
Siden hen har Anderson, udover spillefilm, også instrueret reklamespots for selskaber som American Express og senest for modehuset Prada.
Wes Anderson har modtaget utallige nomineringer og priser. Bl.a. tre Oscar-nomineringer for henholdsvis Bedste manuskript med ‘The Royal Tenenbaums’ i 2001 og ‘Moonrise Kingdom’ i 2013, men også for ‘Bedste animationsfillm’ med ‘Fantastic Mr. Fox’ i 2010.
Filmene som Anderson producerer er ofte indholdsmæssigt kendetegnet ved spøjse karakterer, udførlige og detaljerige set designs og historier som vender op og ned på, hvad normalitet er.
Pastelfarver, symmetri, hurtige zooms og panoreringer
Du kan se et enkelt billede fra en Wes Anderson-film, og du er ikke et øjeblik i tvivl om, at han står bag. Det er meget få instruktører i verden, der har en så umiskendelig æstetik.
Som med alle hans forrige film har ’Asteroid City’ også den distinkte finurlige og kuriøse stil med pastelfarver, symmetri, hurtige zooms og panoreringer. Hans film er en fin blanding af kompromisløs filmkunst, der samtidig er farverige, lette og sjove, og dermed får de en bredere appel, end hvad man ellers finder i højpandet filmkunst
Nu kan man se, hvordan stjernekrigen måske havde udfoldet sig, hvis det var Wes Anderson, der stod bag kameraet.