Menu Luk

Top 10 bedste
gyserinstruktører

Indledning

Efteråret er over os og for mange er det ensbetydende med gyserfilm i fjernsynet. Over tiden har mange filminstruktører udmærket sig indenfor denne genre, men hvem er den største nogensinde? Det vil vi prøve at kaste lys over i denne top 10. 

På forhånd skal det siges, at for at kvalificere sig til denne liste skal man have mindst 2 gyserfilm på sit intruktør-CV. Så selvom ’The Shining’ er en af de bedste gysere nogensinde, er Stanley Kubrick ikke kvalificeret til denne liste. Ligeledes skal det tilføjes, at jeg ikke er velbevandret indenfor italiensk giallogys, hvorfor hverken Bava, Argento eller Fucci optræder heller.

10: Mike Flanagan

Vi åbner denne top 10 med en herre, som har leveret to af de bedste gyserserier nogensinde. Det drejer sig naturligvis om ’The Haunting of Hill House’ og ’The Haunting of Bly Manor’ – manden er Mike Flanagan. Med de førnævnte serier formåede Flanagan at kombinere krybende gys med stærke karakterportrætter, hjerteskærende tematikker og teknisk håndværk, som kan måle sig med de allerstørste filmmagere gennem tiderne.
Desværre har Flanagan endnu ikke forløst sit utvetydige talent på filmfronten endnu. Her har han gjort sig bemærket med blandt andre den hæderlige Stephen King filmatisering ’Dr. Sleep’ og den simple men veludførte ’Hush’.  Han har med sine film holdt et stabilt niveau, men har endnu ikke nået samme højder som på seriefronten.

Richard Shotwell/Invision/AP - indiewire

9: Robert Eggers

På en 9. plads har vi et af store håb for gysergenrens fremtid, nemlig Robert Eggers. Eggers tog gyserverden med storm tilbage i 2015 med sin debutfilm ’The VVitch’ – en iskold, knugende fortælling om en familie, som i 1600 tallets New England tvinges fra deres landsby, for at leve langt ude i skoven. Herfra stiger stemningen af langsomt forfald stødt indtil filmens uudholdeligt spændende 3. akt. 

Med den debut havde Eggers en masse at leve op til. I 2019 kom hans anden gyser, ’The Lighthouse’ – en mystisk, kringlet og helt igennem fremragende gyser om to mænd, som langsomt mister forstanden i et afsidesliggende fyrtårn.
Eggers’ næste gyser bliver en genindspilning af den ikoniske vampyr-klassiker ’Nosferatu’.

Priscilla Grant/Everett Collection - indiewire

8: Ari Aster

På en 8. plads har vi endnu et spektakulært talent, som med sine to debutfilm har sat nye standarder for moderne gys. Ari Aster debuterede på det store lærred i 2018 med hvad der for mit vedkommende var sidste årtis bedste film, nemlig ’Hereditary’. En isnende fortælling om hvordan psykisk sygdom går i arv hos en familie. En stærk tematisk dybde kombineret med en forståelse for gyserhåndværket, som er på niveau med de bedste nogensinde, gjorde ’Hereditary’ til en filmoplevelse som stadig sidder i min krop. 

Allerede året efter var Aster på pletten igen, denne gang med ’Midsommar’. Endnu en tematisk stærk og dybt forstyrrende fortælling. Hvor ’Hereditary’ handlede om familiedynamikker, var ’Midsommar’ en brutal skildring af et forhold, som gradvist er blevet mere og mere giftigt for de to involverede. Filmen blev også kendt for at gå imod den klassiske genrekonvention om at foregå i mørke ved overvejende foregå i bragende sollys – hvilket på sin vis blot bidrog til den ubehagelige stemning.

Willy Sanjuan/Invision/AP - timesofisrael

7: Tobe Hooper

Vores 7. plads er en produktiv herre når det kommer til gys; intet mindre end 16 gyserfilm er kommet fra hans hånd – det drejer sig naturligvis om Tobe Hooper. Her vil vi dog nøjes med at kigge på hans to mest ikoniske.

Læs også:  Lily Collins: Top 10 bedste film

i 1974 udkom hans mesterstykke ’The Texas Chainsaw Massacre’. En film som fejlagtigt omtales som en splatterfilm. I virkeligheden er der tale om en psykologisk gyser, som er langt mere interesseret i at skabe en ækel og ubehagelig stemning via alt det man ikke ser, men enten hører eller blot forestiller sig. Det er til stadighed en af de mest forstyrrende film nogensinde. 

Den anden Hooperfilm vi vil tage med, er en kontroversiel en af slagsen – mange hævder nemlig at det slet ikke er Hooper der har instrueret den, men derimod hans gode ven Steven Spielberg. Ikke desto mindre formår ’Poltergeist’ fra 1982 at kombinere eventyrfølelsen fra 80ernes familiefilm med stilsikre gysertræk – og ikke mindst en yderst træls klovn.

REX/Shutterstock - deadline

6: Roman Polanski

Lad det være sagt fra start af, at der kan siges mange knapt så flatterende ting om Roman Polanski – i denne artikel forsøger vi dog at holde blikket rettet mod hans film og ikke på mennesket. 

Den første Polanski-gyser vi vil kigge på er ’Repulsion’ fra 1965. En ung kvinde er alene hjemme over en weekend og begynder gradvist at miste forstanden – filmen er blandt andet en af inspirationskilderne til sidste års ’Last Night in Soho’.
Polanskis anden gyser er en af de mest anderkendte nogensinde; ’Rosemarys Baby’. Et ungt par flytter ind i en lejlighed og bliver hurtigt venner med underboerne – et ældre ægtepar. I det den unge kvinde bliver gravid begynder hendes greb om virkeligheden langsomt at blive løsnet. ’Rosemarys Baby’ er en slowburner af en anden verden, hvor man konstant sidder med en følelse af at noget er galt og at ens forstand forsvinder i takt med vores hovedpersons.

NICOLAS GUERIN/CONTOUR BY GETTY IMAGES - hollywoodreporter

5: Wes Craven

På en 5. plads har vi endnu en erfaren herre, som især var toneangivende i 80erne og 90erne – nemlig Wes Craven. i 1984 kom han med hvad der skulle blive en af de mest ikoniske filmskurke nogensinde; Freddy Krueger fra ’A Nightmare on Elm Street’. Den svært forbrændte barnemorder med knivbesat handske gik i løbet af filmserien fra at være skurk til at være en decideret rockstjerne og et popkulturelt ikon. Craven formåede med ’A Nightmare on Elm Street’ at kombinere snappe replikker, blodigt gys og syrede mareridt. 

I 1991 udkom endnu en utroligt underholdende gyser fra Cravens hånd. ’The People Under The Stairs’, hvor en ung fyr bryder ind i en rig families palæ for at finde en værdifuld møntsamling og dermed sikre familiens økonomi. Sagen problematiseres dog da drengen opdager at der er mere end blot den rige familie at bekymre sig om.

Foruden de to nævnte film kan man tjekke ’Scream’ og ’The Hills Have Eyes’ ud.

Michael Tran—FilmMagic/Getty Images - time

4: James Whale

På vores 4. plads skal vi næsten 100 år tilbage i tiden. James Whale var en af Hollywoods store kanoner indenfor monsterfilm i 1930erne, hvor han stod for en række af Universals mest ikoniske filmmonstre.

Bedst kendt er hans filmatisering af Mary Shelleys ’Frankenstein’ i 1931. Filmen blev især kendt for Boris Karloffs uforlignelige præstation som uhyret, der jager frygt i livet hos de lokale landsbyboere. Whale instruerede ligeledes efterfølgeren ’Bride of Frankenstein’ 4 år senere. Imellem de to film leverede han desuden ’The Invisible Man’, hvor den titulære mand blev spillet enormt underholdende af Claude Rains.  

Læs også:  Paul Dano: Top 10 bedste film

3: Jordan Peele

Jeg har en klar idé om at hvis man skal lave denne liste på ny om 10 år, så vil vores nummer 3 være på en klar førsteplads. Jordan Peele er en af de mest ambitiøse og dygtige instruktører vi har. I skrivende stund har han leveret tre gyserfilm, som alle er moderne klassikere. Med den oscarvindende ’Get Out’ kombinerede Peele en utroligt nutidig og relevant historie om iboende racisme med en ligedelt uhygge og kulsort komik. 2 år senere var Peele på pletten igen med ’Us’. Denne gang var der skruet markant ned for den sorte komik, hvor gyset til gengæld var mere end intakt. Her angribes en familie af deres egne dobbeltgængere og igen var der subtekst nok til en eller flere PhD afhandlinger om filmens indhold. 

Peeles tredje film ’NOPE’ udkom tidligere i år og hvis man mangler incitament til at se den, kan man finde vores 6-stjernede anmeldelse her på siden.

Warner Media - cnn

2: Alfred Hitchcock

At kalde Hitchcock en rendyrket gyserinstruktør vil være misvisende. ’The Master of Suspense’ er en af de bredest spændende instruktører nogensinde og er blandt mine absolutte favoritter. Men hvis vi holder os til gyserfronten, har han leveret to film; den ene er glimrende og den anden er et decideret mesterværk og er en af de mest indflydelsesriger film nogensinde. 

Førstnævnte er ’Fuglene’ fra 1963. En film som kort fortalt handler om at alle fugle bliver aggresive og angriber mennesker i en lille amerikansk by – en præmis som på papiret lyder som en b-gyser, men lad dig ikke narre. ’Fuglene’ er en krybende og nervepirrende sag, som holder seeren i et jerngreb og først slipper når filmen er slut. 

Sidstnævnte film er naturligvis ’Psycho’. Hvis jeg skulle nævne alle de ting, jeg elsker ved den film, ville det kræve en selvstændig artikel. Alt fra den konstante følelse af udefinerbart ubehag, den listige brug af musik, den ene ikoniske scene efter den anden og ikke mindst det ubegribeligt uhyggelige klimaks er med til at gøre ’Psycho’ til en af de bedste film nogensinde.

NBC—NBCU Photo Bank - time

1: John Carpenter

Naturligvis tilhører førstepladsen den legendariske John Carpenter. Med hovedværkerne ’The Thing’ og ’Halloween’, samt et væld af mindre titler, spænder Carpenter bredere end nogen anden gyserinstruktør. I ’The Thing’ leverer han en højintens følelse af paranoia kombineret med uovertruffen body-horror, som med sikkerhed vil få enhver til at krympe sig i sofaen. I ’Halloween’ tilfører han slashergenren en af sine mest ikoniske mordere i form af den maskeklædte Michael Meyers. Filmen er ligeledes kendt for sit ikoniske synth-score, som Carpenter selv komponerede.

Foruden de to fremhævede titler, kan man roligt kaste sig over ’Christine’, ’The Fog’ og ’Escape From New York’ også. Der er ingen tvivl om at Carpenter er umulig at komme udenom, som gysernørd.