» ’Always be my maybe’ - en middelmådig genrefilm

Rocketman – Anmeldt af Maia Skousen

Romantiske komedier er ikke direkte kendt for at være de mest dybe og realistiske portrætter af virkelig kærlighed, men de kan være en fryd at se, hvis humoren er kløgtig og hvis romancen fungerer. Ali Wong er den perfekte kandidat som hovedperson og manuskriptforfatter for en romantisk komediefilm, da hendes altid rå og ærlige humor kunne fungere som en tiltrængt kontrast til den ofte overfladiske, klichefyldte genre, – og med Randall Park som medskuespiller/medforfatter er filmen sat op til komisk succes.

Men desværre blev disse forhåbninger ikke mødt i ”Always be my maybe”.

I filmen møder vi Sasha Tran og Marcus Kim, som er hinandens barndomsvenner. På grund af en hændelse i deres ungdom falder de dog fra hinanden. 15 år senere er Sasha (spillet af Ali Wong) en berømt kok, som lever et prestigefyldt liv med sin distancerede forlovede Brandon (Daniel Dae Kim). Marcus (spillet af Randall Park) bor derimod stadig med sin far i San Fransisco og lever et uambitiøst liv som tekniker og som sanger i et ukendt band. En dag på arbejde støder han på Sasha, og selvom deres genforening er anspændt, genstarter de efter et par møder atter deres venskab og der opstår varme følelser imellem dem.

Sashas og Markus’ forhold er sødt, måske lidt på den akavede måde. Hver gang de mødes kan jeg ikke lade være med at føle, at jeg observerer to fremmede på deres første date, hvor ingen af dem er helt sikre på deres følelser for hinanden. Desværre gør filmen brug af kendte klicheer, der gør deres romance alt for forudsigelig. Jeg kunne ikke lade være med at rulle med øjnene over deres overdrevne, ubehøvlede kærester, som alene eksisterer for at holde Marcus og Sasha fra hinanden, – noget vi har set gentagende gange i romantisk komedier.

Sasha og Marcus er begge to morsomme karakterer og har god kemi sammen, men mere som venner. De virker fint som hinandens støttepæle og de har det også sjovt på deres små ”semidates”, men man når dog aldrig at føle gnisterne imellem dem, da filmen desværre ikke dedikerer nok tid til deres forhold, og de fremstår mere som hinandens kammerater end nogle, der er forelskede.

Romancen mellem de to hovedpersoner er ikke særlig gribende og komikken i ’Always be my maybe’ er oftest bygget på, at karaktererne opfører sig kejtet over for hinanden. Filmen spilder en masse tid på halvdårlige jokes, i stedet for at gøre karaktererne interessante. Det var ofte svært at holde sin opmærksomhed, og der var kun enkelte humoristiske guldkorn, der gjorde filmen nogenlunde underholdende. Især var det Keanu Reeves rolle som en excentrisk udgave af sig selv, der gjorde det svært ikke at trække på smilebåndet.

’Always be my maybe’ er en fin film at se, hvis man har en forkærlighed for romantiske komedier,-  og ikke har noget imod klicheer. Personligt fandt jeg filmen for forudsigelig og hverken humoren eller romancen virkede godt nok til, at jeg kunne se bort fra dens svagheder. Jeg tror, at filmen kunne have været rigtig god med en smule finpudsning af manuskriptet og med et lidt mere originalt plot.

Alt i alt var ’Always be my maybe’ en middelmådig genrefilm og får derfor 3 ud af 6 stjerner

Always be my maybe

Instruktør: Nahnatchka Khan