» Jeg savnede til tider en klar rød tråd

Beats – Anmeldt af Maia Skousen

Trommerne spiller, bassen runger, og fødderne tramper i takt under hele spilletiden af Netflix filmen ’Beats’.

I filmen følger vi August, som en dag ser sin søster blive skudt i deres hjemby, Chicago, og uger efter er den 17-årige plaget af alvorlig PTSD og skyldfølelse over hendes død. Sammentid holder moren ham fra den nu truende omverden, og August søger tilflugt i hans passion for at lave Hip Hop musik på hans værelse. En dag får han dog besøg af den tidligere musikproducer og nu skolens sikkerhedsvagt, Romelo, som ser et stort talent i den unge dreng. Da begynder deres rejse om at få Augusts musik ud i verden,- og endnu vigtigere,- få August ud i verden igen.

En af de ting jeg nød mest ved filmen var musikken. Næsten hver scene har et lækkert nummer i baggrunden, som gør at filmen føltes ung og frisk. Filmens instruktør, Chris Robinson, som har været med til at producere musikvideoer for f.eks. Eminem og Nicki Minaj, har god forstand på musik og industrien, hvilket virkelig præger filmen, og dens sans for realisme. Det var spændende at følge den kreative proces under skabelsen af Hip hop numre, og jeg følte ofte den samme begejstring for musikken som den passionerede August.

Romelos og Augusts dannende forhold til hinanden er samtidig et af filmens lyspunkter. De to skuespiller har god kemi, og Anthony Andersons naturlige karisma i rollen som Romelo bringer både liv og humor i hvad der ellers kunne have været en melankolsk og mørk film. På samme tid føler man sympati for den angstramte August, som spilles troværdigt af skuespilleren Khalil Everage. Syd for Chicago fremstilles som et usikkert sted, fyldt med bandevold og farende politibiler, og man hepper derfor på at Romelo kan give August modet og selvtilliden tilbage, trods omstændighederne.

’Beats’ har mange ting at sige om vold i ghettolivet, den manipulerende musikindustri, barn-og forældre forholdet og meget mere, dog uden rigtig at formå at gå i dybden med nogen af disse temaer. Jeg savnede til tider en klar, rød tråd, men selvom den manglede, var filmen til gengæld aldrig kedelig, og karaktererne var interessante og underholdende nok til at løfte filmen hele vejen hen mod slutningen.

’Beats’ er en god ungdomsfilm om ikke at lade egne usikkerheder og lidelser stoppe en fra at gå efter sine drømme. Selvom den til tider er ufokuseret og er lidt ligesom mange andre ’coming of age’ fortællinger, så har den hjertet på det rette sted, og formår at charmere med sine to hovedpersoner og fede musik. Den er en fin kandidat til den næste Netflix aften!