”Afternators” sæt kryds i kalenderen og se filmen i biografen ved premieren

Musikken er glimrende valgt og fungerer fint i min optik.  Det visuelle fremstår farverigt, klart og tydeligt med visse skud som jeg finder smukke og indtagne

Opråb til alle ”Afternators”.

Den 14. september kan man i Nordisk Films Biografer se filmen ‘After Everything’, som er den femte og sidste film i serien. På ViaPlay kan man streame og se de foregående film, skulle man have mulighed, tid og ville det. Ser man dem, har man historien og karakterernes udvikling frisk i sin hukommelse inden biografturen og sidste kapitel.

For at det hele skal give mening og sættes i perspektiv, handler de forrige film om Hardin og Tessas møde og relation på både godt og ondt. De er unge, og meget tiltrukket af hinanden. Samtidig er der i deres forhold mange ting som skal justeres, så det ender i ligevægt, jordnært og med sindsro. Det betyder, skænderier, tid med fysisk og mental distance til hinanden, at de ufrivilligt sårer hinanden og masse forsonings sex.

I filmen ‘After Everything’ handler det primært om, hvordan Hardin Scotts (Hero Finnes-Tiffin) liv var, inden han møder Tessa Young (Josephine Langford) hvad der sker efter, og hvad det ender med.  Hardins humør og balance i livet er på farligt spor ned ad en spiral mod afgrunden. Det er ikke hensigtsmæssigt hverken for ham selv eller omgivelserne.  Hardin udtrykker sig gerne med det skrevne ord på papiret, men for nuværende lider han af en genuin skriveblokade. En dag bliver han af sin mor opfordret til at besøge en gammel romantisk flamme, som nu bor i Portugal. Det han gennemgår og hvordan han handler, mens han opholder sig der, skal vise sig at være afgørende for hans skriverier og livsbane.

Filmen og dens historie henvender sig primært til de unge voksne. Personligt har jeg set alle film, grundet min filmentusiasme, dog uden at ville anskaffe mig bøgerne og nærlæse dem. I den forbindelse skal jeg nævne, at man på Wikipedia kan læse sig frem til, forfatteren Anna Todd under et andet navn skrev sin historie på Wattpad (en internetbaseret platform, hvor man kan publicere og læse historier gratis). After-historierne kalder man fanfiction, da den inspireret af boyband-gruppen One Directions musik og sangeren Harry Styles.

Visse ting ved filmen(ene) kan jeg lide og visse ting bryder jeg mig slet ikke om.  Det kan være svært at skulle give en konstruktiv kommentar og feedback på en film som i den grad henvender sig til et yngre publikum. Ikke desto mindre vil jeg i denne anmelde nævne, der jeg synes det hænger sammen, og er positivt og der jeg ser mulighed for forbedringer.

Skal jeg nævne noget positivt ved filmen ‘After Everything’, må det være at jeg oplever der visse steder er nogle helt fine overgange fra den ene scene til den anden. Det fremstår tydeligt og fremhævet i slagsmålsscenen på stranden, at   Hardin er villig til at tage eller give et slag. I overført betydning eller symbolsk ser jeg en person, som har viljen til at sluge en kamel eller to for at han personligt kan vokse og komme videre med sig selv. Det er netop denne karakterdrevne del af historien, jeg finder interessant, og vælger at fokusere på. På den måde giver det mening, i det jeg læser at bøgerne er skrevet af en New York Times Bestsellerforfatter. I samme åndedrag, er det også den film i After-serien jeg finder mest spændende, tiltalende og på sin vis mest vedkommende og indholdsrig.

Musikken er glimrende valgt og fungerer fint i min optik.  Det visuelle fremstår farverigt, klart og tydeligt med visse skud som jeg finder smukke og indtagne. Det er alt sammen på plus siden.  Jeg må indrømme, at Hero Finnes-Tiffin gør en fin figur og charmerer sin badboy-karakter frem, så den vinder empati og forståelse.  Her tænker jeg især i forhold til filmen ‘Beautiful Disaster’, som jeg på ingen måde kunne lide.

Nu er vi fremme ved ting, jeg finder, har brug for gennemtænkning og forbedringer. Umiddelbart bliver jeg træt af at høre på karaktererne bander i næsten hver femte sætning. (overdrivelse fremmer forståelsen). Det er, hvad det er, alligevel er det et lavpunkt for mig, og jeg mister noget at min interesse i filmen. Noget andet jeg tænker på, er historiens struktur og fokus. Det er kommet mig for øre, og er min forståelse, at filmen(ene) har en selvvalgt struktur.  Manuskriptforfattere og filmmager har uden tvivl valgt det sådan som det fremstår, da de mener, det er sådan, det giver mest mening på film i forhold til bøgerne. Jeg skal ikke kommentere dette yderligere, men blot sige, inkarnerede fans kan have et stort kritikpunkt her.

Når vi taler fokus – stiller jeg spørgsmålet, hvordan det kan være, vi skal opleve Hardin bruge så meget tid på at gøre bod med den introducerede gamle flamme. Jeg mener ikke, det skal væk. Det ville blot klæde filmen og dens historie anderledes mere koncist fortalt både visuelt og med dialog. I min verden, ville det være mere passende med flere scener, der viser, hvordan han ville gøre bod i sit forhold til Tessa.  Dette ville give noget mere dybde og komplekst til både Tessa og Hardins personligheder.

Tiden er kommet til, at jeg skal uddele nogle stjerner. Jeg ender allerførst på 3,5 stjerner ud af 6 mulige. I overvejelse om jeg skal runde ned eller op, så runder jeg op 4 og er generøs, den i den grad på det visuelle område viser en karakter der handler på at komme videre med sig selv og for at får sit liv i balance.

”Afternators” sæt kryds i kalenderen og se filmen i biografen ved premieren.

Title:After Everything

Original title: After Everything