After Yang

…Den giver noget til det eftertænksomme og dybe i denne film.

Igen må jeg konstatere at science fiktion film ikke er for alle. Det kan være, man synes setting er underlig. Det kan være, tema forekommer alt for højtravende og filosofisk til ens personlighed. Det kan også være, det hele som en særlig blanding te forekommer alt for avanceret med indviklet smagskomponent.

Ikke langt fra ovenstående er det nok mange som vil opfatte instruktør Kogonada’s film ‘After Yang,’ som har premiere den 25. august 2022. Ikke desto mindre har filmen to nomineringer bag sig. Den vandt Alfred P. Sloan Feature Film Prize på Sundance Film Festival i 2022. Hvilket er meget flot.

Samtidig må jeg sige, det er svært at skrive en anmeldelse af denne film uden at afsløre handlingen for meget. Der er så mange symboler, man kan tage fat på og analysere sig ind i.  Når det er sagt, vil jeg ikke gå dybere ind i disse. Men vil dog nævne, det er en mening med blandingen af den asiatiske og vestlige setting og mennesket i dette.  Jeg kunne nævne flere. Det er dog mest klædeligt selv at se filmen og danne sin mening ud fra egen oplevelse.

‘After Yang’ er sat i en nær fremtid. Her møder vi en familie, som racemæssigt er blandet.  Moren Kyra bliver spillet af Jodie Turner-Smith, som er en afrikansk britisk skuespillerinde. Vi har Colin Farrell som Jake, og som repræsenter den hvide race. Vi Malea Emma Tjandrawidjaja som spiller Mika, som er af asiatisk afstamning. De har en android – eller som nogen kalder ham kulturel techno-sapien. Han er asiatisk, og er der for at lære datteren Mika om sit kulturelle ophav.  Han er et elsket familiemedlem. Han hedder Yang, og bliver spillet af Justin Hong-Kee Min. Mika opfatter ham som sin storebror. Han er med på familiebilledet, taler nogle gange dybtgående med forældrene om forskellige ting. Han er også med til sjovere aktiviteter, som når familien har dansekonkurrence.  En aften sker det, at hans indbyggede processer  begynder at gå i ring. Det vil sige, intet i ham fungerer.  Han går ganske enkelt i stykker. Jake vil have ham repareret. I den proces opdager han en særlig ting ved Yang. Ikke mindst kommer familien igennem en proces.

Via det lille resume forstår man et af temaerne. Det stopper ikke her.  Der er flere temaer, som ligger gemt under ‘After Yangs’ historie. Nogle af temaerne får mere eller mindre plads.  Det er både positivt og negativt. Men for at nævne nogle temaerne er det adoption, menneske versus robot, familien som konstruktion, dødelighed og det at eksistere. Går man meget op i at alt skal følges til dørs, kan man givetvis kritisere filmen visse steder. Når det er sagt, er det min holdning, at det er en helstøbt film, som ikke af den grund efterlader et ønske om, at det eller det skulle blive mere udforsket. En anden ting nogle vil påpege, er filmens langsomme tempo. Personligt har jeg intet imod det, men for nogen er filmen en slow burner, som de ikke kan hamle op med.

Jeg er vild med det visuelle. Især når Jake ser på memory banken. Jeg er vild med det, man vil kalde smart-bil. Der er også nogle flotte billeder generelt med skøn farvepalet i både kolde og varme farver. Dertil er der smuk musik, som er meget stemningsfuld. Den giver noget til det eftertænksomme og dybe i denne film. Skuespillet får rosende ord. Især Colin Farrell overrasker mig her med sit skuespil på en fin måde.

For ikke at denne anmeldelse skal blive for lang, er tiden kommet til at uddele stjerner.  Jeg så en film som udforskede det at være familie, kærlighed og vores kulturelle og racemæssige ophav. Det kom den smukt omkring i en visuel vældig fin science fiction-film.  Jeg er på den positive side og kvitterer med 5 glimtende stjerner ud af 6 mulige

Title: After Yang

Instruktør: Kogonada

Skuespillere: Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Malea Emma Tjandrawidjaja, Justin H. Min blandt flere.