Bergmans Ø

Betagende og smuk film med velvalgt musik

Instruktøren og manuskriptforfatter af filmen ‘Bergmans Ø’ er den franske instruktør med det danskklingende navn Mia Hansen-Løve. Det har hun fra sin farfar.  På IMDb ser man, hun har gjort meget i at skrive film, og har to skuespilroller bag sig. Som instruktør ser man, hun har et flot katalog af franske film. ‘Bergmans Ø’ er af international karakter, hvilket man ser på skuespillere der er castet, og man hører engelsk, fransk, svensk og norsk i filmen.

I filmen møder vi ægteparret Chris (Vicky Krieps) og Tony (Tim Roth). De er begge to filmskabere. De er taget til Fårö for at skrive på deres respektive filmprojekter.  De er alene uden resten af familien. De ønsker freden og roen til at blive inspireret. Manden er mere kendt filmskaber end hustruen, skal man have med sig. Begge har også en vis interesse i filmskaberen Bergman og hans kunstneriske virke. På øen kan man tage på Bergmansafari, man kan opleve huset han boede i, og steder hvor visse film blev filmet, så samtalen med andre på øen er ofte om Bergman. Som tiden går, og skriveprocessen er i gang, sker der noget med ægteparret. Fordybelsen i deres projekter betyder, parret glider fra hinanden. Er der mon utroskab, som skal frem i lyset?  Chris oplever, der blusser nogle minder op. I hendes verden er hendes første kærlighed nu stærkt til stede. Med den oplevelse, bliver fiktion og virkelighed flettet ind i hinanden på en subtil måde og en film i filmen bliver til.

Fårö er vores location og setting til denne film, hvilket giver noget særligt. Det utroligt betagende landskab er uden tvivl en inspirationskilde for studerende, forfattere og andre kunstnere, som rejser dertil for at få tid og ro til at kreere. Øen er øen, hvor den berømte svenske instruktør Bergman som sagt boede og skabte mange af hans film og historier. Steder ånder allerede af en kunstvibe, mærker man. Det er netop her Bergman får en betydning, uden at filmen handler om ham per se. Det vi lærer om ham, er en bonus, via det som bliver fortalt om ham i filmen.

‘Bergmans Ø’ udforsker samspillet mellem vores imaginære evne og vores omgivelser. Altså, er det omgivelserne der trigger vores imaginære evner eller er det os som tillægger for eksempel et landskab noget imaginært.  Eller som der står i pressemateriale, som jeg vil parafrasere. Bergman holdt af stedet, da landskabet gav genlyd i ham. Men for ham er det ikke landskabet i sig selv, der er det fremtrædende, Det bliver hans tvangstanker og dæmoner. Det giver god mening, da filmen i filmen således udforsker, om det for eksempel er filmen eller vores egne oplevelse, der skaber vores imaginære evne.

Jeg forestiller mig også filmen er af personlig karakter. Efter kort at have læst om Mia Hansen-Løve egen historie, er der noget der tyder på dette. Det bakkes også op med følgende, som jeg fandt på IMDb:

Citatet er fra en pressekonference for filmen ‘Bergmans Ø’ (2021) på Cannes Film Festival 2021:

“I think, above all, it was the desire to make a film on the topic of creation within a couple – inspiration – trying to understand how it works. It has always seemed to me somewhat miraculous to manage to write a screenplay, to make a film, it’s an activity which I always thought was very fragile, very vulnerable. And yet I’ve made films, so I thought it would be interesting for me to understand why, despite this frailty, there was nevertheless a strength which allowed me to continue to write and to make progress. That was the starting point and I think the film really came together when I thought of the island of Fårö as a possible setting for the story.”

Filmen lykkes med at udforske det, jeg argumenterer for i det foregående. Samtidig var jeg glad for især 3 valgte musikstykker. Jeg sad og ventede på en særlig svensk popgruppes musik skulle strømme ud fra biografsalens højtalere. Det gjordet det på et tidspunkt. Jeg indrømmer, jeg kunne ikke lade være at nynne med.  Ellers er de fleste sange på sin vis ærke-svenske. Der hvor de bliver brugt, er velvalgt, og giver noget til forståelsen af karakteren og historien. Jeg må også sige, det var skønt at opleve øens landskab. Det gav ro og noget poetisk smukt til filmens vibe.

‘Bergmans Ø’ er en film jeg vil kalde fortræffelig betagende, velskrevet og flot. Af mig får den 5 små flotte stjerner ud af 6 mulige og en kæmpe anbefaling.

Title: Bergmans Ø

Instruktør: Mia Hansen-Løve