Black Panther: Wakanda Forever

Anmeldt af Morten Kibsgaard

Ryan Coogler er den eneste der har formået at lave en original film i MCUs univers…

Jeg bliver nødt til at indlede min anmeldelse af ‘Black Panther: Wakanda Forever’, ved lige at runde min generelle holdning om Marvels fase 4. Marvel har haft mig tryllebundet igennem fase 1, 2 og 3, men for første gang, med fase 4, begynder jeg at være mindre og mindre interesseret i deres kommende projekter. Niveauet er simpelthen faldet ekstrem meget. Før i tiden udkom 2-3 marvel projekter om året, nu er vi oppe på 8 bare i 2022. Det vidner om at Marvel er begyndt at fokusere på kvantitet frem for kvalitet. Jeg har dog en forhåbning om, at det er gået op for topchefen for MCU (ref. Kevin Feige), at det ikke kan fortsætte sådan her. Jeg ser positivt på, at flere projekter er blevet rykket længere ud i fremtiden. Det kan betyde at de fokusere på, at få det til at fungere på niveau med de gamle faser. Bevars, der har klart også været lavpunkter i de tidligere faser, men lige så lavt de er gået, lige så højt er de kommet tilbage igen. For hver dårlig Marvel projekt, havde vi et mesterværk til at overskygge den. Rationen for gode vs. dårlige Marvel projekter er knækket. De dårlige projekter fører, desværre. Men så kom traileren til ‘Black Panther: Wakanda Forever’ og jeg var klar til en biograftur igen. En time inde i filmen, går det op for mig, at dette igen bliver en 3 timers skuffende oplevelse.

Denne efterfølger føles klart ikke som instruktøren Ryan Cooglers ønskede projekt. En uge før Chadwick Boseman afgik ved døden, havde Coogler send sit manus til Chadwick med ønske om han skulle læse det igennem. På dette tidspunkt vidste ingen, ud over Chadwicks allernærmeste, at han var alvorlig syg. Men som den usikre fremtid bragte os, så endte det med, at Chadwick ikke var blandt os til at tage en af tidens vigtigste karaktere op igen. Den betydning ‘Black Panther’ har på verdensplan, er større end bare en superhelt. Der sidder så mange børn og voksne derude, som ser denne helt og for første gang kan se sig selv i ham. Det samme er ved ske nu igen med Disneys ‘The Little Mermaid”. Nu havde de så chancen for at gøre det igen, og denne gang med en kvindelig protagonist. Men i stedet for at skrive hele filmen om til det, så virker det til at Coogler gik i stå. Det føles som om han bare har fjernet alle scener med Chadwick, men stadig fulgt de samme storybeats.

Hele fortællingen er voldsom rodet. Flere af scenerne er ekstrem uskarpe og dårlig klippet. Alle actionsekvenser har jeg svært ved at følge med i, da de klippes som en Liam Neeson kampscene. Historien formår aldrig at få mig følelsesmæssigt investeret, og det er til trods for at vi har 2 begravelsesscener. Jeg føler på intet tidspunkt at de får givet en ordentlig hyldest til Chadwick, da den hele tiden prøver at sige “GRÆD NU!!”, i stedet for at tage os med på den ulykkelig følelsesrejse det skabes i folket.

Wakanda skal forestille sig at være et sted for mange, mange mennesker, men jeg føler kun der omkring 100 indbyggere. Undskyldninger som at corona gjorde det svært at samle folk, køber jeg ikke længere. Der er udkommet så mange andre film siden, som sagtens kan give mig en stemning af et kæmpe landskab med millioner af mennesker.

Namor var en af de allerførste superhelte jeg blev introduceret til som barn, og jeg var virkelig spændt på hvordan MCU ville behandle ham. For mig kommer Tenoch aldrig nok ind i karakteren. Først og fremmest synes jeg han er fejlcastet. Han ser slet ikke så ond ud, som han gør i tegneserien. Jeg har ikke lyst til at gå i dybden omkring hans krop, da det nemt kan se som skam, men i tegneserien er Namor fuldkommen fit, han har ikke en gram fedt på kroppen.

Jeg ved simpelthen ikke hvem jeg skal holde med. Der er ingen der tænker en rationel moderne tanke, men alt bliver som en fortidshistorie hvor ingen har lært noget af historien og kun tænker på krig.

Noget som fungerede virkelig godt i den første film, var den musik der var valgt til at blive spillet ovenpå scenerne. Samme kvalitet har denne film desværre heller ikke. Musikken føles fejlplaceret og tager nogle gange fokus væk fra replikkerne. Musikken er god, det skal der ikke sås tvivl ved, det passer bare ikke ind i filmen.

Alt i alt har dette været en skuffende oplevelse. Det er endda uden at komme ind på den superirriterende after-credit scene der er denne gang, eller Ironheart som heller ikke fungere for denne historie. Det eneste positive jeg tager med herfra er, at Ryan Coogler er den eneste der har formået at lave en original film i MCUs univers. Alle filmene i MCU har den samme opbygning og struktur, men det formår Ryan Coogler at bryde. Det er dog ikke nok til at denne film kan få en middel karakter. Jeg ender derfor på 2 ud af 6 stjerner. Øv!

Title: Black Panther: Wakanda Forever

Karakter: 2 ud af 6 stjerner

Instruktører: Ryan Coogler