Emily

Filmen er smuk, underholdende, inderlig og engagerende…

Brontë-søstrene har skrevet sig ind i den engelske litteraturhistorie. De er stadig skattede, velansete og læste forfatterinder. Højst sandsynlig er det mest kendte fra deres skrivende hånd, ‘Jane Eyre’ skrevet af Charlotte Brontë.  Anne Brontë har skrevet fortællingen om ‘Fruen til Wildfell Hall’. Emily Jane Brontë skrev ‘Wuthering Heights’ med den danske titel ‘Stormfulde Højder’ – en historie man kan finde i flere forskellige   filmatiseringer.

Filmen ‘Emily’ som vi skal tage et kig på i denne anmeldelse, handler om den sidstnævnte forfatterindes liv og levned. Man finder ganske få oplysninger og fortællinger om hende.  Hun blev knapt 30 år og døde af tuberkulose, og nåede derfor aldrig at opleve den succes bogen fik.

I filmen kommer instruktør og manuskriptforfatter Frances Ann O’Connor med et bud på, hvad der efter hendes mening er inspiration og kilde til, hvorfor Emily Jane Brontë kunne skrive‘ Wuthering Heights’. Dette bud er inspireret af de tilgængelige kilder om Emily Brontës liv, kombineret med inspiration fra Frances Ann O’Connor eget liv og forestilling om, hvad Emily må have oplevet som ung kvinde, samt hvilken situation der kan have været hendes impuls til at skrive den tragiske og romantiske historie om Catherine og Heathcliff.

Som man forstår, er dette ikke en film, man skal forvente, er historisk korrekt og sat i kronologisk orden.  Den viser ikke en upåklagelig tidslinje som i en uddybende og faktabaseret dokumentar. Instruktøren har selv udtalt, at det ikke er meningen, det skal være en biografi per se.  I den forbindelse må vi have med os, at en films historie skal man fortælle på relativt to korte timer. Det vil sige, nogle ting må man komprimere for at få med. Det kan ændre på tidslinjen. Går man meget op i, at det skal være præcist, vil mange film vare meget længere end de gør eller blive til to tre film i det hele. Samtidig skal man huske, filmen Emily er skrevet for at underholde, og man har taget sig nogle kunstneriske friheder.

Går man ind og ser filmen, skal man forvente et portræt af Emily, der er skrevet ud fra fiktion og sparsomt nedfældede og opdrivelige informationer. Det er som i filmen ‘Spencer’, i hvilken man har valgt at portrættere Lady Diana ud fra et psykologisk perspektiv. I Emily får vi et bud på, hvordan forfatterindens mentale helbred kunne have været, og vi ser på hendes relation til søstre, bror og far. Vi ser også en fiktionaliseret kærlighedshistorie. Som jeg forstår, er der ikke basis for historisk korrekthed i, at en romance mellem Emily Jane Brontë og William Weightman skulle have fundet sted.  Instruktøren tænker og digter denne situation. Hvis det er rigtigt, kan det have været den største grund til, at Emily fik skrevet sin roman. I hvert fald giver det drama og en stemning af ‘Wuthering Heights’ til filmen.

Nu, hvor filmen handler om den anerkendte forfatterinde Emily Brontë, kræver det – måske – i høj grad en nøjagtighed. Det kan der være noget om. Derfor skal man som filmskaber forvente, at fans og dem som har indgående kendskab til forfatterindens liv og levned, højst sandsynligt vil give filmen hård medfart.  Jeg vil dog mene, at der her er formået at lave en film, som visuelt er smuk med en historie som fungerer. Det er et portræt af en ung kvinde i en fordums tidsperiode, som kæmpede med en særlig introvert og tilbagetrukket personlighed. Hun bliver introduceret til opium og sherry, og har et tilsyneladende udfordrende og forplumret kærlighedsliv. Det hele giver filmen særlig stemning.

Der kan som sagt være mange udfordringer forbundet med at lave en film sat i en bestemt historisk tidsperiode – kostumer, sminke og miljø skal være autentisk og troværdig. Her finder jeg intet at sætte min finger på. Det fungerer flot, lige så vel som skuespillet i filmen er glimrende.

Alt i alt efterlader filmen mig eftertænksom og stille. Visse scener vækker et let gys, det er en film som i den grad henter sin inspiration fra ‘Wuthering Heights’. Filmen er smuk, underholdende, inderlig og engagerende – den giver samtidig et mindeværdigt portræt af en kvinde. Derfor får filmen 4 solide og lysende stjerner ud af 6 mulige.

Title: Emily

Instruktør: Frances O’Connor

Medvirkende: Emma Mackey, Oliver Jackson-Cohen, Fionn Whitehead, Alexandra Dowling blandt andre