Vi har set - If-Fantasivenner

Historien er fortalt med humor, og underholdende.

IF – Fantasivenner

Det kan være svært som voksen at anmelde en film, som decideret henvender sig til børn. Men alle ved, at der findes historier/film, som umiddelbart er til børn og teenagere, men som voksne sagtens kan se og få noget ud af. Familiefilm er ordet, som popper op. Ordet passer glimrende til John Krasinskis nye film ‘IF -Fantasivenner’. Dykker jeg dybere ned i filmens univers, handler det om, hvordan et barn takler en form for ensomhedsfølelse og en verden pludselig fuld af imaginære venner – eller usynlige venner. Uanset er filmen velegnet til, at man i Pinse ferien tager familien med i biografen, og får en god og sjov oplevelse – og forhåbentlig en fin og saglig samtale bagefter.

John Krasinski er efter sigende mest kendt for sine komiske roller, især i ‘The Office’. Han er også kendt for filmene ‘A Quiet Place’. De får genrebetegnelsen science fiction, horror og thriller på IMDb. Tydeligvis, giver mange filmene en høj karakter. Det er værd at bemærke, at Krasinski er en kreativ kraft bag film af førnævnte genre. Det sidste fra Krasinsksis hånd er den stemningsfulde film ‘IF -Fantasivenner’, som er i genren komedie, fantasy og familiefilm. Krasinski har selv skrevet manuskriptet, instrueret og spiller faren i filmen. Den har premiere i Danmark torsdag den 16. maj 2024.

‘IF -Fantasivenner’ handler om den 12-årige Bea (Cailey Presley Fleming). Hun er i New York, og bor hos sin bedstemor (Fiona Shaw), så længe hendes far ligger på hospitalet. Hun er nysgerrig, og finder en dør øverst i bygningen. Bag den møder hun Calvin (Ryan Reynolds), og nogle meget usædvanlige, farverige, venlig og godmodige væsner. Nu begynder en særlig periode i Beas liv med forskellige oplevelser med disse væsner. Selv når turen går for at besøge faren på hospitalet, sker der ting og sager i hospitalskorridoren så vel som på gaden.  Disse væsner ønsker nemlig ikke at blive glemt. Bea påtager sig missionen om at være den reddende kraft.

‘IF -Fantasivenner’ har en historie med en vis alvor, som er kendt fra virkeligheden, og som jeg forstår det, er det et emne, psykologien så småt er ved at undersøge nærmere.  Men alt i filmen bliver fortalt med lethed og humor. Ellers kunne det meget hurtigt blive til en alt for tung, intellektuel film, der ville undersøge nærmere om det at have en usynlig ven. Skulle det være formålet, ville en dokumentar være mere hensigtsmæssig.  Filmen balancerer, og undgår at belære og give svar med en historie, som er et stykke fiktion med fantasy elementer og komiske indslag.

Jeg har kun set denne film med dansk tale. Derfor har jeg svært ved at vurdere og sammenligne de danske stemmeskuespillere med originalen. I bund og grund ser jeg helst en film på originalsproget, fordi jeg dér hører stemmeføringen, og ville på den måde have et bedre grundlag for en kvalificeret kommentar. Når det er sagt, ser jeg klart, hvorfor den skal vises i biografen med dansk tale. Mere har jeg ikke at sige om det.

Filmkomponisten til filmen er Michael Giacchino. Han har lavet musik til filmen ‘UP’, ‘Abernes Planet’, ‘Coco’ og ‘Inside Out’ blandt flere.  Musikken er i mine ører passende til det visuelle og historien, og den rammer nogle følelsesmæssige strenge. Jeg må indrømme, jeg blev rørt af historien, det visuelle og den symfoniske og storladne musik. Den kombination gjorde, at jeg fik fugtige øjne.

Filmen var en fornøjelse at se. Musikken nød jeg i fulde drag. Historien er fortalt med humor, og underholdende.  Samtidig er det en historie om et emne, som man måske ikke taler så meget om. Netop, hvordan nogle børn takler en form for ensomhedsfølelse – og det at man som barn eller voksen har brug for en ven ved sin side. Jeg kan ikke andet end give denne film 5 fine og strålende stjerner ud af 6 mulige.

Titel: IF-Fantasivenner

Original titel: IF

Karakter:  5  ud af 6 stjerner