Kastanjemanden

Anmeldt af Peter Skjøtt

Sammenlignet med andet dansk Netflix samarbejde er denne dog i en liga for sig

Søren Sveistrup, der blandt andet har skrevet serier som ‘Nikolaj og Julie’ og kæmpehittet ‘Forbrydelsen’, har nu – med Netflix i ryggen – adapteret sin sucessrige roman ‘Kastanjemanden’ til en vaskeægtig nordic noir krimiserie. Serien, bestående af 6 afsnit af godt en times varighed hver, kan nu ses på Netflix.

Når man ser ‘Kastanjemanden’, ser dens produktionsværdi og det solide krimiplot, kan man ikke undgå at blive suget tilbage til en tid i starten af årtusindet, hvor Danmarks Radios dramaafdeling spyttede den ene mere succesfulde serie ud efter den anden. ‘Kastanjemanden’ både føles og ser ud, som noget der kunne være skabt i den prisvindende guldregn de år blev for DR. Lige så specielt er det måske netop derfor også, fordi serien blot er endnu én i en efterhånden uendelig strøm af Netflix produktioner. Ikke fordi Netflix ikke er i stand til at præstere på højt niveau, bevares, men foruden de få film og serier som dukker op omkring den årlige award-sæson, er der som hovedregel frygteligt langt mellem snapsene. Langt de fleste produktioner synes mere optaget af – helt maskinelt – at trykke på de knapper som får hjernen til at frigive endorfiner i kroppen, så vi bliver stimuleret og ser endnu mere. Det kreative og personlige og decideret kunstneriske aspekt af film og serieproduktion synes i hvert fald voldsomt nedprioriteret. Af samme grund opleves ‘Kastanjemanden’ også helt specielt. Den er nemlig umiskendeligt dansk.

Er man ikke på forhånd bekendt med fortællingen i bogforlægget, handler historien kort fortalt, om en morder som slår unge mødre ihjel på bestialsk vis. Fælles for alle drabene er at gerningsmanden efterlader en lille kastanjemand på gerningsstedet. Kastanjemænd som trækker tråde tilbage i tiden og forbinder fortidens rædsler med nutidens mord. Ligesom bogen, formår også serien at holde spændingsskruen i gang, så man forbliver interesseret i sagens udvikling. Er man ydermere fan af den efterhånden overgjorte nordic noir-stil, med sin grå-blå palette samtlige dele drab og drama, vil ‘Kastanjemanden’ næppe skuffe. Selv for dem som måske ikke er helt med på vognen (som undertegnede) er der alligevel lidt kvaliteter at hente. Navnligt seriens to hovedroller, spilles af Danica Curcic og mikkel boe følsgaard, leverer både spændende og nuancerede karakterer. manuskriptet er desuden både troværdigt og velskrevet på en måde som det ellers sjældent ses på dansk. Særligt sammenlignet med den anden store danske Netflix produktion ‘The Rain’, der bedst kan beskrives som den filmiske ekvivalent til at skære sig til blods på et sløvt rivejern.

Den jævne fordeling af spænding og de velskrevne karakterer kan dog ikke til fulde gøre op for den noget forudsigelige plotstruktur, som næppe vinder nogen medaljer for originalitet. Om dette skyldes nordic noir-stemningen eller historien som serien er baseret på, er svær at afgøre. Faktum er blot at det trods sine kvaliteter, ikke føles som det nye og friske pust, som det ellers kunne være blevet til, havde man blot leget mere med genrekonventionerne. Sammenlignet med andet dansk Netflix samarbejde er denne dog i en liga for sig, og vil utvivlsomt kunne fange det danske – såvel som det internationale – publikum på lige fod med seersucceser som ‘Forbrydelsen’ og ‘Borgen’. -Hvis den da ikke drukner i Netflix’ algoritmer, til fordel for endnu en fordummende reality-serie.

Title: Kastanjemanden

Skaber: Dorte Warnøe Høgh, David Sandreuter, Søren Sveistrup

Medvirkende: Esben Dalgaard Andersen, Danica Curcic, David Dencik, Mikkel Boe Følsgaard, Ali Kazim, Iben Dorner med flere.