Superman & Lois

Superman er et helt andet sted i sit liv. Det skal ses.

Er du til Superman film og serier, tager denne serie dig med på et hidtil uset eventyr.

Sidste år så jeg Superman-filmene foran de 75 tommer. Det var for mig et studium ud i Supermans univers, som vidner om at ting udvikler sig.  Min oplevelse af filmene var ikke entydige positive, når det gælder historie, karakterer og det visuelle. Det forholder sig anderledes til den nye Superman & Lois serie, man kan streame på HBO Nordic.

For eksempel ser man til ingens forbløffelse, at special effect og det filmtekniske har nået galakser i formåen, og giver i dag generelt set en flottere visuel oplevelse. Hvilket man bestemt ser i den nye serie. Et sted eller to kan man tale om, der er rum for forbedringer. Det er så lidt, at jeg synes det går an. Det er meget positivt. Det giver noget, og klæder historie og universet.

Vores antagonist og valg af denne i historien har også udviklet sig. Fra Gene Hackmans portræt af Lex Luthor, som var en flad fornemmelse (for mig), og som i manuskriptet ikke synes videre velskrevet eller udviklet. I min verden er en verdensførende rig forbryder uden humor og komiske tendenser. Men måske for at matche den fummelfingrede Clark Kent, valgte man det den gang sådan. I tv-serien Smallville skulle Lex Luthor være sympatisk og sårbar. I serien denne anmeldelse handler om, har vi ganske overraskende en helt anden antagonist. Mere vil jeg ikke sige om det. Men Superman er måske ikke bevidst om sin antagonist endnu, mens han kæmper for verdensfred og folkets velvære. Efter sæsonens sidste episode tyder noget på, protagonist og antagonist vil mødes på godt og ondt i anden sæson.  Her vil jeg indskyde, forskellige tidslinjer man oplever i dette univers, sagtens kan være i spil.

Taler vi om de to tv-serier Smallville og Lois and Clark fra 1990erne er der sket utrolig meget med Superman. I den første nævnte tv-serie fokuserer på Clark Kents teenageår. Den anden serie handler om Lois og Clarks forelskelse.

Som jeg husker det, bliver vores protagonist generelt set portrætteret fjollet og klodset. Om det er intentionelt eller ej grundet sine superkræfter, så er det kluntede nu lagt på is, og vi møder en voksen Clark. Hvilket er en udvikling som er klædelig og kærkommen.  Det giver en helt anden oplevelse, at karakteren nu er veletableret med Lois og tvillingerne at prioritere i sit liv, samtidig som opgaven han har som Superman på sin vis vokser.

Skuespillet i serien er for stort et emne at komme ind på. Der er alt for mange skuespillere der har spillet Superman at sammenligne med. Skal jeg sammenligne en ting, så nævner jeg at Margot Kidders noget overspillede Lois, var OK. I nærværende serie har Lois mere et nedtonet punch, vil jeg kalde det. Det er godt gået og engagerende ifølge denne filmseer.

På IMDb kan man se, mange har ratet serien, og den ligger nu på 7.9, og viser opadgående pil på grafen for popularitet. Det er velfortjent.

Vi har altså en Superman-serie jeg kun varmt kan anbefale. Det lader til, man har villet kreere en visuel flot serie, og ikke har gået på kompromis grundet økonomi. Det giver et vældig flot og helstøbt indtryk.  Jeg er begejstret for, vi nu ser en voksen Superman. Der er karakterudvikling. Det giver denne filmseer større lyst til at se film og serier af denne type. På et tidspunkt blev det for meget med alle disse Superheltefilm med destruktion på destruktion. Det har vi også noget af her -men ikke i samme skala, hvilket er flot gået. Efter at have set serien én gang, og tænkt ganske kort over den, kvittere jeg med 5 ud af 6 mulige stjerner, og håber på en fænomenal anden sæson.

Title: Superman & Lois

Skabere: Greg Berlanti og Todd Helbing

Medvirkende: Tyler Hoechlin, Elizabeth Tulloch, Alex Garfin, Jordan Elsass, Wolé Parks med flere.