The Conjuring 3:
The Devil Made Me Do It

Anmeldt af Nanna Isabella Hjorslev

Monstrene er imponerende flot lavet og særdeles ulækre

Resume

The Conjuring: The Devil Made Me Do It afslører en af de mest sensationelle sager fra Ed og Lorraine Warrens arkiv. Aldrig før i USA’s historie har en mordmistænkt brugt en dæmonbesættelse som sit forsvar. Det er en fortælling fuld  af rædsel og mord, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen – det er ukendt ondskab, som chokerer selv de mest erfarne paranormale efterforskere.

Som gyser fan har jeg glædet mig til denne film uhyggeligt længe. Derfor er det en skuffelse, at filmen kun kan ses i tre danske biografer og som lejefilm på Blockbuster.

The Conjuring – filmuniverset er efter min mening et af de mest veludførte og moderne

gyserunivers vi har i dag. Der har været enkelte film i universet, som ikke har levet op til resten, men de har alle som minimum været middelmådige. Heriblandt “The Curse Of La Llorona” som er instrueret af Michael Chaves, der også står bag nærværende film.  Man ser tydeligt, at dette er den første film i serien, der ikke er instrueret af selveste James Wan.

Men når det så er sagt så, gør Michael Chaves det dog meget bedre, som instruktør i denne film, og sammen med det velskrevne og spændende manuskript skrevet James Wan og Davis Leslie Johnson-McGoldrickkan vil det tilføje en uhyggelig og flot film til serien. Hvor de andre film omhandler ånder, besættelse og dæmoner adskiller denne sig med et plot om en forbandelse – det betyder altså noget der kan brydes uden at der skal udføres en eksorcisme.

Og så er vi også heldige, at filmen har en sidehistorie om Ed og Lorraine Warrens forhold. En sød lille historie om hvordan de mødes sniger sig med og refererer  til deres virkelige liv. En trist  sidehistorie vi får med, er den om Ed Warrens hjertesygdom. Derfor kan jeg ikke lade være med at spekulere på, om det ikke bygger op til hans død i en kommende film.  Den virkelige Ed Warren led nemlig af en lignende sygdom, og døde af et hjerteanfald i 2006. Men det må tiden vise.

Filmen gemmer desuden på en masse fede referencer til andre gyserfilm – eks. “The Exorcism”. Monstrene er imponerende flot lavet og særdeles ulækre.

Underlægningsmusikken er skræmmende og jumpscarene virker.

Så selvom “The Conjuring: The Devil Made Me Do It” er den svageste i rækken, så er den stadig værd enten at leje på Blockbuster eller en tur i biografen!