Anmeldelse af “The Perfect Couple” af Susanne Bier

Anmeldt af Martin

The Perfect Couple er en visuelt smuk og spændingsfyldt serie med stærke skuespilpræstationer, men den kæmper med et ujævnt tempo og en fragmentarisk fortællestil.”

Susanne Bier, den danske instruktør, der har markeret sig internationalt med værker som Efter brylluppet og Bird Box, har kastet sig over en ny Netflix-serie ved navn The Perfect Couple. Serien er baseret på Elin Hilderbrands bestseller og byder på en imponerende stjernespækket rollebesætning med bl.a. Nicole Kidman, Liev Schreiber og Dakota Fanning. Selvom Bier er kendt for sin evne til at balancere det intime og det intense i sine film og serier, lever The Perfect Couple ikke helt op til de forventninger, man måtte have til et drama af hendes kaliber. Med en kompleks plotstruktur, spændende karakterer og flotte billeder formår serien dog at holde publikum engageret, men der er samtidig nogle punkter, hvor den vakler.

The Perfect Couple udspiller sig på Nantucket, en lille ø ved USA’s østkyst, hvor vi møder to familier, der bliver forenet af en nært forestående bryllupsfejring. Det unge par Abby (spillet af Dakota Fanning) og Benji (spillet af Billy Howle) skal giftes, og hvad der skulle have været en idyllisk bryllupsweekend, udvikler sig til et mareridt, da en af gæsterne findes død. Serien bevæger sig herefter ind i et klassisk whodunnit-format, hvor familiehemmeligheder, bedrag og skjulte motiver afsløres, mens vi følger efterforskningen af den mystiske død.

Bier vælger at strukturere serien på en måde, der konstant skifter mellem fortid og nutid. Gennem flashbacks får vi indblik i de to familier og deres indbyrdes forhold. Denne fragmentariske fortællestil kan til tider være forvirrende, men den formår også at holde seeren på tæerne, da man hele tiden forsøger at stykke brikkerne sammen. Hvem er den egentlige skurk? Og hvad er motivet? Spørgsmålene hober sig op, og det gør, at spændingen fastholdes gennem hele serien.

Stjernespækket rollebesætning

Det er især skuespillet, der løfter The Perfect Couple til et højere niveau. Nicole Kidman, som spiller Abbys svigermor, Greer Garrison Winbury, er fremragende som den sofistikerede, men manipulerende matriark. Kidman har en fantastisk evne til at portrættere en karakter, der både er tiltrækkende og skræmmende på samme tid. Hendes præstation minder om hendes tidligere roller i serier som Big Little Lies, hvor hun også spillede en kvinde, der balancerer mellem kontrol og kaos.

Liev Schreiber, der spiller Benjis far, er en anden stærk tilføjelse til castet. Hans karakter, som tilsyneladende er en kærlig og støttende far, viser sig langsomt at have mere på spil, end man først antager. Schreiber formår at give sin rolle en dybde, der gør ham både sympatisk og mistænkelig på samme tid, hvilket passer perfekt til seriens overordnede tema om, at ingen er, hvad de giver sig ud for at være.

Dakota Fanning, i rollen som Abby, gør en solid indsats som den forlovede kvinde, der er fanget mellem sin egen tvivl og familiens høje forventninger. Hendes karakter udvikler sig gennem serien fra at være usikker og tilbageholdende til at stå stærkere i sine egne valg. Fanning bringer en nødvendig følsomhed til rollen, som gør hende til en karakter, man både sympatiserer med og hepper på.

Billy Howle, som spiller Tag, brudgommen, leverer en troværdig præstation som en mand fanget i et net af løgne og skjulte motiver. Hans kemiske samspil med Fanning er overbevisende, men samtidig er der noget dystert og skjult bag hans facade, hvilket gør ham til en interessant karakter at følge.

Visuelt imponerende, men med et ujævnt tempo

Biers erfaring med at skabe stemningsfulde billeder kommer tydeligt til udtryk i The Perfect Couple. Den smukke ø Nantucket er fanget i al sin pragt, og den idylliske kystlinje står i skarp kontrast til de mørke hemmeligheder, der langsomt bliver afsløret. Den visuelle æstetik er gennemført, og kameraarbejdet er elegant og nøje koreograferet. Især de naturskønne scener giver serien en følelse af ro og harmoni, som står i kontrast til den tiltagende spænding og konflikt mellem karaktererne.

Dog er tempoet i serien ikke altid lige velafbalanceret. På trods af den spændende præmis og de mange dramatiske afsløringer er der tidspunkter, hvor handlingen trækker ud, og serien føles langtrukken. De mange flashbacks kan til tider virke distraherende, og mens de er nødvendige for at afsløre de underliggende hemmeligheder, føles de nogle gange som en unødvendig omvej. Der er flere episoder, hvor tempoet bliver for langsomt, hvilket kan frustrere seere, der ønsker hurtigere afklaring på mysteriet.

Selvom The Perfect Couple overfladisk set handler om et mord og en bryllupsfest, der går galt, er der dybere temaer, som serien forsøger at udforske. Forholdet mellem familie og individualitet, klasseforskelle og forventninger til kvinder i samfundet er blot nogle af de emner, som serien rører ved. Abbys kamp med at finde sin egen stemme midt i en dominerende familie og en kontrollerende svigermor er et centralt tema, og det er interessant at se, hvordan karaktererne navigerer i magtspillet mellem dem.

Dog kunne man ønske, at serien gik dybere ind i disse temaer i stedet for at fokusere så meget på selve mordmysteriet. Der er øjeblikke, hvor det føles som om, serien kunne have draget mere nytte af at udforske karakterernes psykologiske udvikling og interne kampe, snarere end at skynde sig hen imod den næste dramatiske afsløring.

The Perfect Couple er en visuelt imponerende og velfortalt serie, der holdes oppe af stærke skuespilpræstationer, især fra Nicole Kidman og Liev Schreiber. Serien formår at skabe spænding og fastholde seerens interesse med sit mysterieelement og sine mange plotdrejninger. Dog lider den under et ujævnt tempo og en fragmentarisk fortællestil, der nogle gange forvirrer mere, end den opklarer.

På trods af sine svagheder er The Perfect Couple underholdende og leverer nok drama og spænding til at holde seeren engageret hele vejen igennem. Susanne Bier beviser endnu en gang, at hun kan skabe komplekse fortællinger med stærke karakterer, men denne serie når ikke helt op på niveau med hendes bedste værker. Serien får derfor 4 ud af 6 stjerner – den er god, men den når ikke helt de højder, som man måske kunne have forventet fra en instruktør af Biers kaliber.

Title: The Perfect Couple
Instruktør: Susanne Bier
Manus: Jenna Lamia