Vågn Op Med Danmark

Anmeldt af Morten Kibsgaard

Jeg kan ikke lade være med at sidde med en nysgerrig fornemmelse…

Indledning

Hos Filmsiden modtager vi løbende såkaldte screeners af projekter, der ikke skal i biografen, og denne gang, har vi modtaget en kortfilm fra TTE Productions. Jeg fik at vide, at det var en kortfilm, som handler om racisme i underholdningsindustrien og er bygget på virkelige oplevelser. Jeg får også at vide, at der er gjort ekstra meget ud af musik og farver. Det kommer jeg dog ikke ind på i min anmeldelse, da jeg ikke så den forskel der er beskrevet. Bevares, der er flere farver og mere musik end i en klassisk dansk ‘Kitchen Sink-drama’, men jeg synes ikke det er det rigtige sammenligningsgrundlag. Da kortfilmen endnu ikke er udgivet, så har jeg vedlagt synopsen, så du kan læse kort om filmens handling.

Synopsis

Isaac Zaire er en dansk-afrikansk komiker der har svært ved at slå igennem. Efter mange mislykkede open mic-aftener opdager han, at hvis han håner sin etniske kultur, får han publikum til at grine. Dette får hans berømmelse til at skyde i vejret. Flere ting får Isaac til at åbne øjnene for den degradering af sig selv han har skabt. Dette får ham til at beslutte sig for, at følge sit hjerte og forfølge sin sande stemme.

Jeg vil starte med at sige, at jeg har haft flere konflikter med mig selv, med tanke om, at skulle anmelde denne kortfilm. Som hvid mand er jeg delvist med til at skabe det skurkebillede der bliver sat op i denne fortælling. Så kan jeg tillade mig at gå kritisk til værket? – Jeg har tilladt mig det hvert fald.

Det er ét centralt punkt jeg er i konflikt omkring. Budskabet er meget lidt subtilt. Det kan jeg mærke, at jeg egentlig gerne ville have haft at den var. Men når jeg reflekterer over det, så er ‘hyggeracisme’, også bare kendt som racisme, ikke særligt subtilt i hverdagen. Så filmen har vel ret til at være meget direkte. Det kommer filmen også til gode i en scene, hvor det hele falder sammen for Isaac. I det moment har den virkelig fat i mig. Jeg sidder helt spændt i stolen og venter på udfaldet.

Jeg synes der er grund til at kritisere en ting. Det er som om, at filmen ikke helt ved om Isaac skal være talentfuld eller talentløs. Budskabet om, at det burde være muligt for Isaac at bryde igennem, uden at skulle spille på afrikanske fordomme, er der ikke rigtig. Til hans auditions virker han talentløs, og i starten af hans stand-up karriere, har han ikke nogen god levering. Budskabet havde været endnu stærkere, hvis man kunne have mærket et generelt stort potentiale i Isaac.

Som beskrevet tidligere, så er publikum skurken til at starte med, senere bliver det hans agent, men det ender med at være ham selv. Han indser at han må gå sin egen vej. Gøre det på hans måde. Det budskab lykkes filmen ret godt med.

Jeg kan ikke lade være med at sidde med en nysgerrig fornemmelse på, hvem det mon er denne fortælling er inspireret af. Jeg har flere navne i hovedet. Jeg føler også, at det ikke blot er en fortælling af en mands oplevelser, men oplevelser fra flere i branchen.

Hvor filmen så gerne vil hen herfra, det kan jeg ikke rigtig fornemme. Jeg ved ikke om det er mig som hvid mand, der skal tage noget med herfra, eller er det de involverede i branchen? Så på grund af ovenstående kritik og det sidstnævnte spørgsmål, så ender jeg på 4 ud af 6 stjerner til ‘Vågn op med Danmark’.

Title: Vågn Op Med Danmark

Instruktører: Joseph Valentino Palau

Medvirkende: Hervé Toure, Signe Thielsen, Kristian Hedegaard-Petersen, Choco Guiléne med flere.