Sæson 1

Anmeldt af Ellen-Karin Myklebust og Ida Marie Skou

Jenna Ortega giver en vis dybde til karakteren…

Anmeldelse af Ellen-Karin Myklebust

Nogle gange bliver man positivt overrasket over en film eller serie. ‘Wednesday’ overraskede mig positivt.

Jeg kunne lide historien, protagonisten fangede mig, og det var underholdende.

Det var især Jenna Ortegas portræt af den goth klædte unge Wednesday, som fangede mig. Hun får en karakter frem som ud ad til synes at være kold, følelsesløs, asocial og ligeglad med alle andre end sig selv – men der viser sig, at karakteren rummer et større spektrum af følelser som så. Wednesday har en særpræget morbid humor. Det kommet til udtryk i hendes interesse(r), og når hun svarer andre. Jenna Ortegas fanger også karakteren flot med sin levering af replikker. En anden måde hun fanger karakteren på, er hendes stoiske holdning og ansigtsudtryk, der nøjagtigt fortæller, hvad karakteren tænker og mener.

Meget af skuespillet ligger i øjne og kropsholdning.

Med det Wednesday skal igennem Nevermore Academy viser sig at skulle kræve hendes intellekt og visdom. Der er noget grueligt galt, mærker hun hurtigt. Selv om hun har sine reservationer og klare kritiske holdning til skolen, finder hun en mission. Det passer hende perfekt med en mordgåde. En mordgåde som truer hendes kære far Gomez og derved familien i sig selv – ikke at forglemme der på skolens område hærger et monster, som er gruvækkende og en morder.

Skulle jeg nævne det jeg synes mindre om, ville jeg afsløre for meget af handlingen. Det kammede en smule over for mig. Men det er ok, fordi jeg ser positivt på alt andet i serien.

Kort sagt, serien fanger mig og jeg er begejstret. Protagonistens særlige personlighed med de mange lag, fastholder min nysgerrighed. Det hele får lov til at vokse sig frem i løbet at de 8 episoder. Skuespil, kostumer og setting sidder lige i skabet. Jeg kvitterer med 5 stjerner ud af 6 mulige.

Anmeldelse af Ida Marie Skou

En fantastisk ny fortolkning af Addams Familien, der fokuserer på en ældre Wednesday, som står overfor pubertetens luner. Serien byder på spøgefuld uhygge, fremragende dialog og replikker, samt en fængende og mystisk historie. Jenna Ortega gør det utroligt godt i rollen som Wednesday. Den er nærmest skræddersyet til hende. Hun har den helt rigtige positur og mimik, og indfanger hele Wednesdays essens. Dog med én undtagelse af, at hun viser betydeligt flere følelser, end det jeg har indtrykket af, at karakteren “normalt” gør. Sådan har jeg i hvert fald ikke set hende skildret i andre fortolkninger af Addams Familien. Jeg ser det dog ikke som en negativ ting. Tværtimod leverer Ortega en helt tilpas mængde af følelser til rollen. Det giver mening i forhold til, at Wednesday bliver ældre og skal finde sin identitet. Det er herligt at se Wednesday gemmer et hjerte bag den stoiske kropsholdning og det gotiske sorte tøj.

Den eneste negative kommentar jeg har til serien, er min utilfredshed ved Luis Guzman i rollen som Gomez. I mine øjne er han fuldstændig fejlcastet. Han har ingen kemi med Morticia (Catherine Zeta-Jones), og forvrænger rollen ved at karikere den. Super ærgerligt, men trods alt er han kun en birolle i serien.

Wednesday er en interessant karakter med mange talenter. At se hende udvikle sig og for alvor blomstre op over 8 episoder er virkelig bemærkelsesværdigt. Jenna Ortega giver en vis dybde til karakteren, på trods af hun knap nok blinker gennem hele serien, og opretholder et behersket og køligt udtryk størstedelen af tiden. Gennem replikker, dialog og mimik evner hun at bringe nyt liv til karakteren, og spiller indlevende og troværdigt. Wednesday er helt sikkert min nye (anti)-helt. Jeg er også vildt imponeret over, hvordan Tim Burton har givet en klassisk og velkendt karakter et frisk pust. Serien får 5 ud af 6 stjerner herfra.

Title: Wednesday

Skabere: Alfred Gough og Miles Millar

Skuespillere: Jenna Ortega, Gwendoline Christie, Riki Lindhome, Jamie McShane blandt andre