» Et magtsystem på en arbejdsplads smuldrer – bomben sprænger da tre flotte og kloge kvinder står frem

Bombshell – Anmeldt af Ellen-Karin Myklebust

Bombshell kan have mange betydninger. En af dem kan være betydningen attraktiv kvinde – det kan være en slags skuffelse– det kan være et slags beskyttelsesrum – et slags skjold om dig selv så du ikke bliver ramt at skyts.  Det er vel netop det, disse kvinder er summen af. De er smukke og attraktive, de bliver skuffede, og ved ikke om de skal stå frem og tale sin sag og sandhed uden at blive ramt af skyts på den dårlige måde i livet.

Det starter med, at man klart og tydeligt gør opmærksom på, at filmen består af biografiske og også opdigtede personer. Historien er inspireret af og baseret på rigtige begivenheder. Der er blandet filmstudieoptagelser og arkivvideoer. Jeg vil allerede nu sige, det muligvis vil være en stærkere film som dokumentar.

Lad os se hvordan den fremstår ifølge denne filmseer.

Vi er i bygningen hos mediegiganten Fox. Hver etage har deres arbejdsopgaver. Kvinder og mænd arbejder side om side. Vi følger tre kvinder på denne arbejdsplads. Der er deres vej fra at være intet til prime time.   Den ene er Megyn Kelly (Charlize Theron) som er en kendt og populær reporter. Hun har magt, og er gudinde smuk og tør stille Donald Trump kontroversielle og provokerende spørgsmål for at lave godt tv. Den anden er Gretchen Carlson (Nicole Kidman) hun er også kontroversiel i sit show. Hun tør gå i mod strømmen. Hun er knap så populær viser seertallene. Hun har ikke helt samme magt, og bliver da også behandlet derefter af sin arbejdsplads. Tag ikke fejl. Der skal mere til for at nedgøre, og for at få hende ned med nakken. Hun tør stå frem, og fortæller hvordan det hele hænger sammen. Derfor tager hun kontakt til nogle advokater, og får juridisk hjælp til denne kamp. Den tredje er Kayla Pospisil (Margot Robbie ). Hun er ung og fremadstræbende. Hun vil frem og have tid på skærmen.

Vejen dertil er skuffende for hende. I det hun opdager, der bruges ufine metoder – det er en mandeverden – kvinderne har alle sammen stramme flotte korte kjoler på, der viser deres flotte figur og ben – bossen Roger Ailes (John Lithgow) er en slesk gammel fyr, og han udøver sin magt på en grim måde. I jobsamtaler beder han for eksempel kvinderne om at vise deres ben. De skal trække op i kjolen. Han vil kysse dem. Han har en hemmelig dør, som kvinderne uset kan komme ind og ud af. Hvorfor, de så har været det, kan man hurtigt regne ud.

Vil Kayla op ad karrierestigen, må hun spille med. Filmen viser, om det er det, hun vil eller ej.

Filmen har nogle vidunderlige farver. Er kjolen pink, så er den pink. Er kjolen kongeblå, så er den kongeblå. Kvindernes make up er utrolig flot lagt. Hårfrisuren er flot sat og fejlfri. Bag denne facade har vi tre kvinder. De har noget på hjertet. De vil noget med deres karriere og frem i første række. For at nå deres ambitioners niveau sker der noget, som de lider under.  Det skal forstås på den måde – for at komme frem og blive prominente og kendte i deres fag, må de give efter og faktisk sælge dem selv til bossen. Det er åbenbart vejen frem. Hvordan og hvor meget kan man selv regne ud.  I alt dette må de hele tiden balancere deres ord for ikke at ødelægge karriere og liv.

Nu er opgørets time kommet.

Sandheden kan ikke forties længere. Der er visse ting, en kvinde bare ikke skal finde sig i.

Bombshell er klart en vigtig film. Den er vigtig, fordi den fortæller om ubalancen mellem kvinder og mænd på arbejdsmarkedet. Magtbalancen er ude af trit. Respekten er svær at få øje på. Hvad skal man finde sig i – lade være ved hvad det er? Bombshell forsøger at bringe sandheden frem uden at docere.  Den fortæller historien om disse kvinder, der nu ikke længere kan fortie en grum sandhed. Nu er det nok- bægeret er fyldt. Det bliver fortalt og vist os på en spændende, men også på en ganske underholdende måde.

De tre fremtrædende kvinder bliver flot portrætteret af deres respektive skuespillerinde. Charlize Theron brænder i gennem, som denne stærke kvinde der i den grad fremstår klog og smuk med en vis magt. Nicole Kidman fremstår stærkt med viljen til at gennemføre alt for at få sandheden frem. Margot spiller stilsikkert, som denne unge kvinde der i en tidlig alder opdager, hvordan det hænger sammen, og må gøre noget for sit egen sjælelige sundheds skyld, om man vil.

Jeg synes, filmen var spændende med et vigtigt tema. Den er ikke docerende, dømmende eller vil sige os, hvad der er rigtigt eller forkert. Det eneste vigtige er sandheden, som nu står for tur til at komme frem i lyset.

Filmen fortjener 4 smukke og fremtrædende stjerner ud af 6 mulige, grundet dens underholdningsværdi og flotte farver.

Bombshell

Instruktør: Jay Roach