» Den føles som en film fra en svunden tid

Ready or Not ​- Anmeldt af Rasmus Ølholm

Den første tid i et ægteskab kan udfolde sig på et væld af måder. En vidunderlig bryllupsrejse, alenetid i hjemmet og måske endda snak om familieforøgelse – endnu en mulighed er at lege en morderisk omgang gemmeleg med svigerfamilien.
Det er i hvert fald tilfældet i den nye high-concept gyserkomedie ’Ready or Not’, som efter positive anmeldelser på den anden side af Atlanten, nu er tilgængelig i de danske biografer.

Vi møder Grace (Samara Weaving) og Alex (Mark O’Brian) få minutter før deres bryllup på Alex’ families herregård. Der er naturligvis nerver på, men samtidig glæder de sig begge til at begynde en ny tilværelse sammen.

Kort inden den længeventede bryllupsnat kaldes Alex og Grace ned i familiens spilrum, hvor en særlig familietradition venter – Grace skal trække et kort, hvorpå en leg står. Da hun trækker gemmeleg, ændrer stemningen sig gevaldigt. Det står hurtigt klart, at det ikke er en almindelig omgang gemmeleg der skal leges – en morderisk nat, hvor Grace må gemme sig for sin bevæbnede svigerfamilie venter.

’Ready or Not’ var endnu en film, jeg ikke havde de allerstørste forventninger til på forhånd – og endnu engang ventede en enorm positiv overraskelse!

Der er mange grunde til at filmen fungerede så godt for mig. Først og fremmest er den visuelle side ganske vidunderlig. Hele filmen foregår på svigerfamiliens herregård og den dæmpede belysning, som kaster lange skygger i de lange gange, fungerer godt og understøtter den skumle stemning. Kameraarbejdet er ligeledes virkelig fornuftigt – der benyttes blandt andet en række effektive long takes, som gør de adskillige jagtsekvenser meget levende og hæsblæsende. Desuden benyttes close-ups i stor stil – en teknik, som sætter store krav til skuespillernes evner. Men også her leverer filmen i stor stil, da skuespilspræstationerne er gode over hele linjen. Weaving spiller fantastisk i filmens hovedrolle og formår at formidle alle tænkelige følelser med stor troværdighed. Mark O’Brian, som ellers var noget af det værste i Showtime-serien ’City on a Hill’ tidligere på året, leverer ligeledes en virkelig god og charmerende præstation. Kemien imellem de to føles ægte og man køber 100%, at de er et par.

Birollerne er også gode – især Adam Brody, Nicky Guadagni og Kristian Bruun er velfungerende og morsomme.

Man finder hurtigt ud af at ’Ready or Not’ mere er en kulsort komedie end en decideret gyser, men det betyder ikke, at der sparet på blodet – tværtimod. At kalde filmen kompromisløs er en underdrivelse af bibelske proportioner. Der er blod, bræk og det der er værre i lange baner. De praktiske effekter er uovertrufne og man krymper sig i biografstolen samtidig med, at man får ondt i maven af grin. Filmens humor vil måske ikke være alles kop thé, men hvis man (ligesom jeg) er til kulsort humor, vil denne formentlig være blandt de sjoveste film i år. Selv med en blanding af knastør deadpan-humor, over-the-top exploitation og flere bandeord end nogen vil kunne drømme om, bliver filmen aldrig pubertær eller plat.

Det er dog ikke til at komme udenom, at filmens manuskript til tider bliver en smule belejligt. Ikke alle beslutninger virker lige troværdige og man må sluge nogle kameler undervejs – ikke at det er et enormt problem. Dialogen er desuden utroligt ekspositionstung, men skuespillerne leverer deres replikker så godt, at man ikke tænker så meget over det. Dialogudvekslinger, som i andre skuespilleres munde havde været anstrengende, fungerer gnidningsfrit her.

Slutningen og dermed det store payoff på hele filmen kommer desuden lidt ud af det blå og føles ikke helt i tråd med resten af filmen – omvendt er det spillet så morsomt, at jeg let kan tilgive det.

Men alt i alt er ’Ready or Not’ et rigtig godt bekendtskab og er en af de mest underholdende og hæsblæsende film, jeg har set i år. Den føles som en film fra en svunden tid – en af de oversete, superblodige og drønunderholdende film som stod og samlede støv hos Blockbusters bagerste hylder.

Jeg elsker film som ’Get Out’, ’The Babadook’ og ’Moonlight’ som har dybe politiske, samfundsrelevante og sociale budskaber, men noglegange handler en tur i biografen ”bare om at hygge sig og være underholdt”. ’Ready or Not’ var lige præcis det – og for det får den lige akkurat 5/6 stjerner herfra.