» ...får en ellers meget barsk serie, til også at have en god humor.

Ubelievable​, Sæson 1 – Anmeldt af Lucas Meyer

Unbelievable er baseret på den sande historie, om en ung pige Marie Adler (Kaitlyn Dever) som rapporterer en voldtægt i året 2008. Første afsnit starter med, at Marie lige har meldt voldtægten og hele første afsnit går med Maries anmeldelse af voldtægten til politiet og processen hun går igennem. Vi følger hende fortælle historien igen og igen, til hhv. politiet, detektiverne, hospitalet mm. Vi følger hende igennem en langvarig traumastisk undersøgelse og forhøringer. Hun er opvokset i flere forskellige plejefamilier og har altid haft det svært. Dette får detektiverne til at mistænke, at anmeldelsen måske er falsk og det ender med, at Marie føler sig presset af de to mandlige detektiver, til at sige der ikke var nogen voldtægt. Vi får også set nogle ubehagelige flashback til Maries voldtægt.

Derefter får vi introduceret den første af seriens kvindelige detektiver, som vi skal følge igennem serien. Detektiven Karen Duvall (Merritt Wever) undersøger et seksuelt overgreb der har fundet sted og vi befinder os nu i året 2011. En kvinde er blevet voldtaget, under meget lignende omstændigheder med Maries voldtægt fra første afsnit. Karen kender ikke til Maries voldtægt, men finder ud af, at der er sket en lignende voldtægt i et andet distrikt og kontakter derfor detektiven Grace Rasmussen (Toni Colette), som efterforsker en lignende sag. De to går sammen om at finde forbryderen, da det viser sig, at der er flere voldtægter i forskellige politidistrikter, som er begået af samme forbryder.

Hele serien igennem følger vi Maries historie efter voldtægten og følgerne af hun har sagt anmeldelsen er falsk. Hun har det svært på jobbet og med de få venner hun har. Maries historie kører sideløbende, med historien om de to detektiver.

Jeg synes serien er enormt spændende fra start til slut. Dog kan scenerne med Maries historie, godt blive lidt langtrukne. Serien kommer ind på nogle rigtige vigtige enmer, fx hvordan man håndterer et voldtægtsoffer. Der er så stor forskel fra de to mandlige detektiver, der med det samme betvivler Maries historie, til de to kvindelige detektiver der viser forståelse for de kvinder der er blevet voldtaget og gør det klart over for dem, at de vil gøre alt hvad det står i deres magt, for at finde forbryderen. Jeg synes også serien skildrer virkelig godt, hvor forskelligt folk håndterer traumer. De forskellige kvinder vi møder gennem serien, der alle har været udsat for voldtægt af samme mand, reagerer meget forskelligt. Nogle bliver lammet og tør ikke gøre noget, hvor en anden springer ud fra første sal og ender med at komme slemt til skade. Det sender en vigtig besked om, at reaktion på traume og eftervirkningerne, ikke er ens men meget forskellig for alle mennesker. Slutningen får flettet begge historier fint sammen og får sluttet serien på en god måde.

Castet og skuespillet i denne serie er enormt godt. Jeg er kæmpe fan af Toni Colette og hun skuffer på ingen måde i denne serie. Hendes samspil med Merritt Wever er helt fantastisk og får en ellers meget barsk serie, til også at have en god humor. Merritt Wever spiller også rigtig godt som detektiven der er troende og lidt mere tilbagelænet, end Toni Colettes rolle der er rap i kæften og meget direkte. Kaitlyn Dever fungerer perfekt i rollen som Marie og man føler virkelig med hende og hele den proces hun går igennem i første afsnit, men og så al tiden bagefter og konsekvenserne af hendes handlinger.

Alt i alt en rigtig god serie der kan anbefales. Serien er på 8 afsnit og det passer helt perfekt, det er lige nok til at få det hele med og havde der været flere afsnit, havde det nok blevet lidt for meget af det samme og langtrukkent. Jeg giver derfor serien 5 ud af 6 stjerner.