» Der er masser af fokus på girlpower

Terminator: Dark Fate – Anmeldt af Lucas Meyer

Terminator Dark Fate er en fortsættelse af de to første film, som også havde James Cameron med som manuskriftforfatter. Linda Hamilton er tilbage i rollen som Sarah Connor og Arnold er selvfølgelig også med. Selve historien minder meget om de andre film. En kvinde ved navn Crace (Mackenzie Davis) bliver sendt tilbage i tiden for, at redde en pige fra at blive dræbt af en Terminator. Vi finder hurtigt ud af, at Crace ikke er en normal kvinde, men en opgraderet version af mennesket. En slags cyborg om man vil. Hun skal forhindre, at pigen Dani (Natalia Reyes) bliver dræbt af en Terminator. Altså meget ligesom den første film. Sarah Connor (Linda Hamilton) joiner de to andre kvinder i kampen om den nye Terminator REV-9. I mange henseender minder denne film meget om de to første og man kan mærke James Cameron er tilbage som manuskiftforfatter.

Noget man virkelig kan mærke i denne film er, at der er masser af fokus på girlpower. Det er tre kvinder vi følger, der kæmper mod det onde. Cyborgen Crace er blevet opgraderet og der er nærmest intet hun ikke kan. Hun kan styre alle køretøjer og fly, reagere lynhurtigt og kan stort set alle kampteknikker. Der er en fantastisk flashback scene, der viser hvorfor Sarah er blevet virkelig en hård negl, i forhold til de andre film. Hendes eneste mål i livet er at dræbe terminatorere. Grunden til at denne flashbackscene er så god, er på grund af den måde man har brugt de-aging til hhv. Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger og Edward Furlong. Det er helt sindssygt så godt de ligner deres yngre jeg. Jeg vil ikke afsløre for meget om denne scene, eller komme med nogen spoilers, men det er en af de gode ting ved denne film. Effekterne generelt i denne film er virkelig fede og giver nogle fantastiske kampscener. Arnold Schwarzeneggers rolle vil jeg ikke sige for meget om, andet end han spiller ligeså godt som i de andre film. Selve hans rolle i hele plottet vil jeg ikke komme ind på, da det også vil spoile for meget.

Natalia Reyes der spiller pigen Dani der skal reddes, spiller okay, det er ikke nogen prisvindende skuespiller præsentation, men heller ikke dårlig. Det bedste skuespil i denne film er helt klart Linda Hamilton, der er tilbage og mere hård og sej end nogensinde før. Det er også primært hende der sørger for humoren i filmen. Ellers er det ret middel skuespil der er igennem filmen, men det er ikke noget der ødelægger den, da det jo er en actionfilm og det er meget handling og effekterne der er fokus på, end hvor dramatisk skuespillet kan være.

Det er en god ting at man i denne film har valgt at se bort fra de andre film, Rise of the machines, Salvation og Genisys, og har valgt at fortsætte direkte efter Judgement Day fra 1991. De to første Terminator film har helt klart været de bedste og derfor virkede det som en god idé, at fortsætte den historie og tidslinje. Desværre minder den alt for meget om de to første og det gør den meget forudsigelig. Setuppet fra Judgement Day er stort set identisk med denne film. Der er rigtig mange ting man undrer sig over, der ikke rigtig giver mening i filmen og man sidder tilbage med en masse ubesvarede spørgsmål. Jeg tror man føler sig mættet af Terminator filmene og jeg havde måske sat forventningerne lidt for højt op. Jeg sad ikke tilbage og tænkte, at den ville jeg se igen og vi fik en god afslutning på de to første film. Tværtimod føler man ikke, at de følger ordentligt op på historien fra den første film, andet end en enkelt flashbackscene og den overordnede historie bliver lidt for rodet. Alt i alt synes jeg at filmen skuffede lidt, fordi den ikke lever op til samme standard som de to første. Men fordi jeg synes effekterne er så gode og jeg så den i IMAX, og fordi både Linda Hamilton og Arnold Schwarzenegger er tilbage, giver jeg filmen 4 ud af 6 stjerner, da jeg er en kæmpe Terminator fan.