Fra minusvæks til fremgang - De danske biografer tager nu revanche
Biograferne har haft to hårde år, men tager nu revanche. Alene i år forventes biografmarkedet at opnå en vækst på 42 %, og den positive udvikling fortsætter i 2023, hvor biograferne står til endnu en markant fremgang på hele 27 %. Det viser PwC’s analyse af den danske biografbranche.
Efter to udfordrende år med minus- og stort set nulvækst oplever de danske biografer igen fremgang og forventes at nå en omsætning på ca. 990 mio. kr. i 2022. Dermed er branchen næsten tilbage på samme niveau som før COVID-19, hvor omsætning lå på 1 mia. kr. Biografbranchens markante vækst fortsætter i 2023, hvor omsætningen forventes at nå hele 1,25 mia. kr., estimerer PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026.
“Danmark var et af de første lande i Europa til at ophæve alle COVID-19-restriktioner i 2022, og det har været positivt for biograferne, som vækster med over 40 % fra 2021 til 2022. Der forventes i år at blive solgt ca. 10 mio. biografbilletter i Danmark mod 13 mio. i 2019, men selvom der blev solgt flere billetter før COVID-19-krisen, er den samlede omsætning i biografbranchen i år stort set på niveau med 2019,” forklarer Leif Ulbæk Jensen, partner i PwC og ekspert i medie- og underholdningsindustrien, og fortsætter:
“På trods af færre solgte billetter indhenter biograferne en stor del af omsætningen fra stigende billetpriser. En gennemsnitlig billetpris er steget med knap 20 % fra 2019 til i år. Derudover er biografernes indtægter fra reklamer på stort set samme niveau som før COVID-19.”
I 2022 estimeres det ifølge analysen, at biograferne vil hente 130 mio. kr. fra reklameindtægter, hvilket er en stigning på 30 % fra sidste år og på niveau med 2019, hvor reklameindtægterne udgjorde 131 mio. kr.
Gode fremtidige væksttal
Analysen viser, at det danske biografmarkedet vil fortsætte med stærke vækstrater frem mod 2026. Gennemsnitligt vil branchen vokse 9 % om året fra 2022 til 2026. Samme tendens går igen i Norge og Sverige, som henholdsvis vokser 9 % og 10 % pr. år.
“Biograferne kan se se til nogle gode år med flotte væksttal, og på trods af hård konkurrence fra de forskellige streamingtjenester klarer biograferne det godt, og vi vil stadig gerne have den fulde filmoplevelse sammen med andre . Derudover har færre Hollywood-produktioner været med til at bane vejen for danske film, som sidste år opnåede en markedsandel på over 40 %,” afslutter Leif Ulbæk Jensen.
Globalt står biografmarkedet til at vækste 9 % om året, og i 2022 kommer omsætningen til at udgøre 38 mia. dollars, viser PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026.
Om Global Entertainment & Media Outlook
PwC’s 23. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende global analyse af privat- og reklameforbrug. Med direkte sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for fem år for 14 specifikke industrisegmenter i 52 lande og områder gør Outlook det lettere at sammenligne og modstille privatforbrug og reklameforbrug på tværs af segmenter, lande og områder. Segmenter omfattet af Global Entertainment & Media Outlook: Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser; Out-of-home; OTT video; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og e-sport; Virtual reality.
Metode
Alle prognoser er baseret på omfattende historiske data indsamlet fra offentligt tilgængelige danske og udenlandske informationskilder, herunder brancheorganisationer og statslige organer. Derudover er der gennemført interviews med relevante organisationer, tilsynsmyndigheder og ledende aktører for at indsamle tendenser og estimater, der ikke er offentligt tilgængelige. Alle prognoser udarbejdes således som led i en samlet, integreret proces, der involverer både kvantitativ og kvalitativ analyse, herunder udvikling i relevante makro-økonomiske forhold. Prognoserne er resultatet af en streng scoping-proces, markedskortlægning, dataindsamling, statistisk modellering og validering.
Foto: Louise Bergholt Sørensen © Made By Us
Kilde: Pressemeddelelse fra PwC – ritzau