(Foto: Anders Lindved/TV 2)
Netflix skal videreføre det danske koncept “Det sidste ord”
Det er en portrætserie, hvor vi møder store danske personligheder, der efter deres bortgang får lov til at sige det sidste ord. I programserien er Mikael Bertelsen intervieweren, som stiller de spørgsmål vores hovedperson skal svare på. Vi har allerede haft æren af at opleve Bent Fabricius Bjerre, Lise Nørgaard, Povl Dissing, Uffe Ellemann-Jensen, Ritt Bjerregaard og Peter Belli. Kort efter deres død bliver interviewet vist på tv, og det er en helt særlig fornemmelse at se og høre interviewets hovedperson fortælle ivrigt til spørgsmålene, for de ved jo det først bliver vist efter de er taget herfra.
Dette tv-koncept er nu blevet solgt til Netflix, og skal hedde “Famous Last Words”. Det bliver Emmy vinder Brad Falchuk, der sammen med produceren fra den danske version Mikkel Bondesen skal skabe det på internationalt niveau, for som de beskriver bliver det “bemærkelsesværdige personer, som har brugt deres liv på at bidrage væsentligt til menneskeheden og kulturen”. Ligesom i den danske version forbliver det hemmeligt hvem som har været med til at fejre livet, og muligheden for at give sit sidste ord.
Det tegner til at blive en perlerække at interviews i særklasse, og selvom det aldrig er særlig opløftende at miste dem vi kender, så giver det os endnu en mulighed for at mindes dem vi har mistet, og lade deres eftermæle leve videre på denne måde.