Kam man lave en Star Wars film her i Danmark, og kan man lave det ene mand, med en masse frivillige mennesker?
Ja, det kan man, hvis man vil!
Filmsiden har interviewet Shahbaz Sarwar om det ambitiøse projekt. Det virker til at være mulig, når man er vedholdende og få lidt hjælp over 400 frivillige mennesker og man kan få Lars Mikkelsen med på ideen. Vi har spurgt lidt ind til projektet, og herunder kan du se den imponerende film
Hvordan er du kommet i tanke om at lave sådan et ambitiøst projekt?
Efter at have set “The Force Awakens”, så blev jeg inspireret til at lave en Star Wars fan film som mange andre folk tidligere har gjort, dog med den forskel, at jeg skulle stå i spidsen for en film, hvor der var forhøjet fokus på historie og skuespil foruden alt det andet, der forventes af en Star Wars historie.
Hvad er dit mål / formål med filmen – er det Hollywood der trækker?
Som flersproget skuespiller og filmskaber, så er verden jo lidt mere åben end for en del andre, som “blot” kan operere i deres egen andedam. For mit vedkommende så er der MANGE mål, jeg har med denne film, hvor Hollywood blot er en af dem, men jeg er bestemt også interesseret i at få flere ambitiøse og science fiction orienterede produktioner op at køre med Danmark og Skandinavien som base. Det er selvfølgelig dyrt, men det kommer også meget an på, hvilke historier man fortæller. Jeg tror på, at hvis historien er god nok, så skal publikum nok dukke op med deres hårdt tjente penge og støtte værkerne. Vi mangler bare modet. Der håber jeg, at “Shrouded Destiny” kan vække det mod.
Hvad har du lært i denne proces?
Alt for meget. At lave en produktion på denne skala med 100% frivillig arbejdskraft fra hver eneste person kræver et kæmpe stort overblik og så at de folk, der allierer sig med en undervejs, holder de aftaler, de har indgået med en. For når det ikke er økonomi og kontrakter, der binder folk, så skal det være en anden form for aftale, man indgår og det er så kærligheden til filmmediet og troen på sig selv og andre. Det lykkedes mig at samle langt de fleste mennesker, der kunne og ville det og det er jeg stolt af.
-Hvad er den bedste læring i projektet?
Der er ikke noget enkelt, jeg kan trække frem om holdets indsats, for der var så mange fremragende øjeblikke til læring, men jeg har lært om mig selv, at jeg er næsten grænseoverskridende loyal. Til det punkt at jeg kan risikere at miste mig selv i forsøget på at ære mine aftaler. Og jeg ved ikke, om jeg skal lære at blive bedre til at indgå kompromiser med mig selv eller om det her er et karaktertræk, jeg skal holde fast i.
Hvilke store udfordringer har du stået overfor i filmens tilblivelse?
Tekniske vanskeligheder, hvor nogle få folk i processen, desværre kom til at begå nogle fejl, som så kostede adskillige måneders forsinkelser. Problemet med det gjorde så, at de andre folk, der havde sat tid af til at hjælpe i en vis periode, så havde enten meget lidt tid eller ingen tid og så manglede jeg pludselig folk i den anden ende. Så få måneders fejl fik en snebold, der ruller ned af en bakke effekt, som så voksede sig større og større. Det er banalt, men en produktion er kun så stærk som sit svageste led og Covid gjorde det bestemt ikke nemmere, da der opstod en “alle mand for sig selv” mentalitet og folk i postproduktion forsvandt, fordi de (ganske forståeligt) skulle sørge for at passe deres familier og virksomheder. Men det lærte mig jo også, at i sidste ende så er der kun mig selv, jeg kan regne med og det ikke nyttede noget at klynke og så hankede jeg op i mig selv og kontaktede over 5000 VFX-artister rundt omkring i verden for at finde hjælpen, jeg ikke kunne finde her i Danmark.
Hvordan er samarbejdet med Lars Mikkelsen opstået, og hvordan har det været?
Jeg har længe haft en “aftale” med Lars om, at vi skulle lave noget sammen, fordi jeg en dag havde mødt ham på gaden og sagt, at jeg gerne ville arbejde med ham og han sagde “Okay”. Universets mystiske luner gjorde, at vi kom til at arbejde sammen på “Herrens Veje” på DR Drama og fem måneder senere pitchede jeg ham filmen (for anden gang over 2 år), hvor han første gang takkede nej, men denne gang takkede ja!
Hvad betyder dette univers for dig?
Universet er fremragende simpelt og uhyre kompliceret og det elsker jeg ved det. Som filmskaber selv er jeg meget bevidst om, hvad der gør, at noget fungerer og noget mindre optimalt og jeg vil ærligt indrømme, at jeg ikke er helt så meget at ringe over størstedelen af Star Wars filmene. Jeg ejer f.eks. kun 4 af de 11 live action film på 4K-formatet, mens jeg så har Disney+ og en Skywalker Saga Blu-ray samling (fra før Disney filmene), så jeg er ikke så forblændet af universet, at jeg ikke har en sans for kvalitet (i min ydmyge optik).
Om Shahbaz Sarwar
Autodidakt skuespiller, forfatter, instruktør og producer. Har arbejdet mod at få fast arbejde som skuespiller siden sommeren 2004 efter færdiggjort studentereksamen og har i den periode lært mig selv at skrive, instruere og producere, så jeg kunne skabe værker, hvor jeg kunne sætte mig selv mere i scene.
Den danske filmbranche har gennemgået en stor forvandling, men det er et “skyde sig selv i foden” insisterende miljø, hvor man ikke rigtig åbner op for andre alternative stemmer og smagsdommeri, som gør, at vi mister rigtig meget enestående kvalitet, som kunne være med til at cementere dansk filmkunst som noget endnu vildere og bredere end det, vi har lige nu.
Derfor skabte jeg “Shrouded Destiny: A Star Wars Long Tale – Fan Production” som et modsvar til “de lukkede døre” og åbnede produktionen op for alt og alle. Derfor vi også var over 400 frivillige på første del og der kommer flere til i løbet af skabelsen af Part II og Part III.
For jeg tror på mulighederne og eventyret, som Danmark besidder, selvom Danmark måske ikke selv gør det. Eller i hvert fald filmbranchen.
Fakta om ”Shrouded Destiny: A Star Wars Long Tale – Fan Production” Part I.
- Over 425 frivillige. Over 300 økonomiske støtter. Over 4½ år.
- ”Shrouded Destiny: A Star Wars Long Tale – Fan Production” udkom på YouTube på fredag d. 20. Januar kl. 15 på ”Sarwars Starwars” kanalen (@Shahbazidas) og det har været en lang rejse.
- Produceret af Jasmin Jiramani og Rasmus Doolengs (Invictus Film) samt Shahbaz Sarwar og Executive Produceret af Tivi Magnusson (M&M Productions), John Raabo, Matthew Took, Jasmin Jiramani og Shahbaz Sarwar.
- Produceret for under 1% af budgettet på et enkelt afsnit af Disneys storslåede serie ”The Mandalorian” (750.000 kr.), så er filmen skabt under forudsætningen, at alle arbejdede frivilligt og uden indtjening.
- Instrueret af Shahbaz Sarwar og Erik Alejandro Gonzalez ud fra manuskriptet skrevet af Shahbaz Sarwar.
- Director of Photography er Daniel Stilling, DFF (The Martian, Scrubs, Criminal Minds).
- I rollebesætningen finder man Lars Mikkelsen (House of Cards, Sherlock Holmes, The Witcher, Star Wars: Rebels), Magnus Bruun (Assassin’s Creed: Valhalla samt The Last Kingdom) og Shahbaz Sarwar (Herrens Veje, Chosen og Netflix’ kommende serie Sygeplejersken) i de bærende roller i afsnit 1.
- Filmet i september 2018 og i enkelte dage i januar, juni og december 2019, så var post production en længerevarende proces, som blev seriøst hindret af Coronapandemien, hvor det at skaffe frivillige folk til produktioner blev en ufatteligt svær proces.
- Det lykkedes dog at samle folk fra alle verdens hjørner med VFX-artister fra Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien og Australien.
- Musikken er originalt komponeret til afsnittet af prisvindende komponist, Peter Due og hans makker, Michael Cryne.
- Første afsnit er på 30 minutter og 22 sekunder.
- Filmens Facebookside