» Gode intentioner, men når aldrig rigtig i mål

Close – Anmeldt af Martin Riis Larsen

Handling:

• Noomi Rapace (vi kender hende som Lisbeth Salander fra Mænd der hader kvinder, Pigen der legede med ilden, Luftkastellet der blev sprængt samt tv-serien Millennium) spiller Sam, som er professionel livvagt for personer, der befinder sig i verdens brændpunkter. Sam bliver hyret til at beskytte rigmandsdatteren Zoe (Sophie Nélisse) efter hun bliver arving til sin fars forretningsimperium, og derved også bliver et fristende mål for den konkurrerende virksomhed, kidnappere og andre, som vil have fingre i virksomheden.
  •
  • Sam bliver hyret til at ledsage Zoe til et sikkert hus i Marokko. Imens er Zoes stedmor, Rima Hassine, (Indira Varma) i gang med forhandlinger om at overtage en konkurrerende virksomhed., men der er flere, der er interesserede i denne virksomhed. Hvor langt er hun villig til at gå, for af sikre sig selv?  Hvem er fjender og hvem kan man stole på, i en verden, hvor der rigtig mange penge involveret, og i et land, hvor korruption ikke er ualmindeligt? Kan Zoe, som er arving, egentlig stole på sin stedmoder, når nu faderen er borte?
  •
  • Anmeldelse:
  • Close undgår det indlysende valg – at spille Zoe og Sam mod hinanden, men de når heller ikke helt rigtig ind på hinanden rent følelsesmæssigt. Den oplagte konflikt mellem Zoe og Sam kommer heller ikke rigtig frem, selv om filmen prøver at skabe det i et desparat forsøg til sidst.
  • Sam er ikke så overbevisende som den hårdkogte kvindelige bodyguard. Her savner jeg overbevisende og troværdige  actionscener, samt overskuddet til kvikke bemærkninger i pressede situationer.
  •
  • Filmen vil gerne fremstille Zoe som den umulige og snobbede rigmandsdatter, der står til at arve hele imperiet, men heller ikke dette kommer helt i mål. Kun enkelte bemærkninger fra stedmoren, og en enkelt scene på en natklub, fremviser Zoe som den umulige og besværlige datter.
Dramaet mellem de tre kvinder skinner ikke helt igennem. Dette gør også, at filmen aldrig bliver helt så spændende som den kunne have været.

• Filmen er under Thriller og Action i kategori, men jeg synes ikke filmen når helt i mål til at ligge under denne kategori. Close er forudsigelig, og kampscenerne er overfladiske. Flugten fra politiet kunne godt have været mere spændende – i sær når man tænker på, vi befinder os i Marokkos klaustrofobiske gader med masser af biler og meget tæt trafik. Men jeg føler ikke rigtig frygten fra de to kvinder fra Vesten i en fremmed verden skinner igennem.  Til gengæld, kan man godt fornemme, at forholdet mellem Sam og Zoe udvikler sig til mere end bare en opgave. Man ser også, at situationen bliver mere voldsom end den hårdkogte livvagt kan håndtere.
  •
  • Jeg var i tvivl om Close skulle have 2 eller 3 stjerner, men vælger 3, da der er mange flotte billeder i filmen, og jeg tror på, at intentionerne om at lave en mere spændende film er tilstede. Selvom Noomi Rapace ikke er helt så overbevisende som hårdkogt livvagt, er hun helt klart den, der bærer filmen igennem.
[TheChamp-FB-Comments]

Close

Instruktør: Vicky Jewson