» Jeg sidder med fornemmelsen af, at mangle et dybere lag af mørke og smerte

Murder Mystery ​- Anmeldt af Ellen-Karin Myklebust

Ægteparret The Spitz bliver af uransagelige grunde viklet ind i et mordmysterium, som ombord i Orientekspressen på en yacht.

I flyet på deres bryllupsrejse til Europa efter 15 års, nu lidt kedelige, ægteskab møder de rigmanden Cavendish (Luke Evans). Han inviterer dem til at sejle med på familiens yacht, hvor også nogle få venner vil være med.  Audrey Spitz (Jennifer Aniston) plager nu sin mand om, at ændre rejseplaner fra den planlagte bustur, så de kan opleve sejlturen i stedet for. Som sagt så gjort. Det viser sig, at Nick Spitz (Adam Sandler ) er en politibetjent og ikke kriminalassistent, som han påstår, da han har dumpet prøven nu for tredje gang. Audrey Spitz som er frisør, ynder i sin fritid at læse kriminalromaner.

Malcolm Quince, den rige families overhoved, gør sin entre. Han vil gøre alle i rummet arveløse undtagen hans smukke unge hustru. Det lovgivende dokument skal underskrives. Lyset går ud. Når det tændes igen, ligger Malcolm Quince død på gulvet. Hvem myrdede den døde mand? Spitz siger, klogt nok, at de skal lade liget ligge urørt og vente på de lokale politimyndigheder. Inspector de la Croix forhører alle sammen. Til sidst er The Spitzs tur. De tror sig fritaget for mistanke, da de jo er gæster ombord og slet ikke har nogen relation til den døde. Men så let skal det ikke være. Forhøret ender med, at Spitz meget bestemt fortæller, at han med al sin magt vil bevise sin uskyld.

Ferien er i gang. For det krimielskende ægtepar begynder deres spørgerunde, og de kommer også rundt i Europa.

Dette er en komedie, svøbt ind et mordmysterium a la Agathe Christie. Det fungerer OK, men der skal noget til før en rigmand i vore dage på et fly over Atlanten, inviterer nogle ukendte mennesker ombord på en yacht der ikke er hans. Det aparte. Det giver historien mulighed for at udfolde sig, som en skør komedie og lader opklaringen af mordmysteriet gå sin gang. Det både med en biljagt og sjove scener på et hotel og bibliotek. Jennifer Aniston og Adam Sandler spiller det hele OK. Jeg er især glad for at Adam Sandler generelt ikke overgearer komikken. Jennifer Aniston timer skuespillet godt, og gør der fint som hustruen der endelig får lidt gang i det hele på denne noget udsædvanlige ferie. Så skuespilkemien er der ikke så meget at komme efter.

Selve budskabet historien har, ligger godt gemt. Jeg sidder i hvert fald med fornemmelsen af, at mangle et dybere lag af mørke og smerte. Noget der vil give et skarpere modspil til det komiske. I hvert fald er komedien i denne film, som jeg ser det prioriteret. Hvilket er helt OK. Denne film synes ikke, at ville være noget den ikke er. Den er ganske flot filmet, med til historien passende farvetone og setting.

Filmen får 3 stjerner, da jeg trods alt sad og ville vide hvem, og hvordan dette mordmysterium løb af stablen. Smilebåndet blev smurt, og jeg var underholdt filmen igennem.