Berlin

…spin-off serie af vores elskede Papirhuset.

Netflix serien La casa de papel / Papirhuset, som blev et helt fænomen, har fået en spin-off serie, hvor den altoverskyggende Berlin har hovedrollen. Ligesom i Papirhuset har han gode ideer til en plan, og intet skal stå i vejen for at han kan opnå målet. Berlin ligger på grænsen til at være genial, men den tynde linje over imod psykopat er også at skimte. Vi har ondt af ham når det går dårligt, især i kærligheden, og vi griner med ham når han får en sindssyg idé midt i sine kup. Alligevel vil vi bare have at de alle kommer helskindet igennem disse vanvittige planer han udtænker.

Vi hopper ind i historien netop som Berlin har mistet endnu en kærlighed, og han har nu planer om at vende deres tidlige kalk kup til en værdi af 40.000 Euro til 44 millioner på det enkelte kup. Han har sammensat et hold som er så forskellige som de er sjove, fuldstændig som vi kender sammensætningen fra den originale serie. Og ligesom vi kender karakteren så kommer kærligheden også lidt i vejen for den kære Berlin, for selvfølgelig finder han en ny stor kærlighed til at distrahere ham midt i alle planerne.

Jeg er vild med filmningen, og især de mange close-ups af vores hovedperson hvor han fortæller omgivelserne om sine planer eller vi midt i fortællingen lige bliver afbrudt af en kommentar, får mig til at trække på smilebåndet. Sammen med lydsporet som i Papirhuset også var virkelig gennemført har man taget dette med i denne spin-off, hvilket klæder serien rigtig godt.

Jeg havde høje forventninger til denne serie, fordi Papirhuset tog alle med storm, og måske også derfor jeg ikke helt kan trække den op på meget mere end tre stjerner. Den er ikke dårlig, men jeg vil have mere.

Pedro Alonso spiller Berlin så godt, karakteren er så gennemført, men efter min optik står han bare meget alene med at bære serien igennem plottet. Hvor vi i originalen havde flere fremtrædende  karakterer at holde af, så bliver denne spin-off en smule tynd i det, dog skal man ikke afskrive den, for jeg ville faktisk ikke have været foruden at se den. Jeg havde bare forventet mere.

Title: Berlin (La casa de Papel / Money Heist)

Skabere: Álex Pina & Esther Martínez Lobato

Skuespillere: Pedro Alonso, Michelle Jenner, Tristán Ulloa, Begoña Vargas, Julio Peña, Joel Sánchez, Samantha Siqueiros, Julien Paschal, Martin Aslan, Yuri D. Brown, Rachel Lascar, m.fl.