Klovn, Sæson 9,
Episode 1

Anmeldt af Lucas Frederic Bisgaard

Første afsnit formår at give mig alt det, jeg vil have med fra et Klovn afsnit!

“Jeg skal fucking ik’ til Stege!” Casper og Frank er tilbage! De to kammerater med meget få moralske skrupler, men til gengæld en voldsom stædig principfasthed, og masser af ping-pong! Og de har igen købt en båd. Kan det gå ligeså galt som med Copenhagen showboat? You bet!

Klovn er for mig at se den bedste komedieserie, vi har set i dette yndige land. Kære læser, du kender hermed præmissen for denne anmeldelse. Klovn vil til tid og evighed dele vandene mere end Moses. Nogle elsker det, kører replikerne henover disken hurtigere end en halvsløj Nettomedarbejder får sagt “kvitteringen med? God dag”. Andre kan slet ikke forstå det, det er for cringe eller plat. Men jeg elsker Klovn af hele mit hjerte, og derfor; forvent et bias større end Astrid Krag, der roser Mette Frederiksen.

Denne nye og niende sæson byder på en større grad af tilbagevenden til de gode gamle dage. Mikkel Nørgaard der instruerede de første seks sæsoner er tilbage ved roret. De to seneste sæsoner har ellers været bestyret af henholdsvis Jesper Rofelt og Casper Christensen selv. Det kunne især mærkes i 7. sæson, hvor serien tydeligt var blevet for stiliseret, og tabte en del sjæl. Det blev et godt stykke bedre i seneste sæson med Casper ved roret. Men først nu med Mikkel Nørgaard tilbage føles Klovn tilbage i (u)sikker havn.

Et godt Klovn afsnit har brug for et par vigtige ting. Uden at lyde for meget som Egon Olsen: Vi skal bruge et dumt princip for Frank, der får ham på kant med andre. Et par gode bifigurer – både de kendte og de tilfældige. En ny dum interesse for Casper og Frank. En dumt påfund – det kan være en regel, noget at stile efter eller noget tredje. Og en masse ping-pong.

Der har været svingende succes at Klovn afsnit har ramt plet på alt dette de seneste år, men første afsnit formår at give mig alt det, jeg vil have med fra et Klovn afsnit!

Referencer du kan tage med dig ud i virkeligheden er hjertet i min klovn-kærlighed, og jeg er så glad, for at kunne skrive, at mit Klovn-hjerte dunker videre i bedste velgående med første afsnit af denne 9. sæson.

Episodetitel: De Røde Bukser

Skabere: Frank Hvam, Casper Christensen

Medvirkende: Frank Hvam, Casper Christensen, Marcuz Jess Petersen, Mia Lyhne, Camilla Lehmann