Klovn, Sæson 9,
Episode 3

Anmeldt af Rasmus Ølholm

…jeg med statsgaranti ser med igen på søndag.

Vi er nu godt i gang med 9. sæson af ’Klovn’ og i søndags havde sæsonens tredje afsnit premiere. ’Portræt af en Tennisklub’ omhandler en tennisturnering, hvor Casper og Frank skal dyste imod en række andre kendte danskere, herunder især en yderst pirrelig Magnus Millang.

Jeg synes afgjort at ’Portræt af en Tennisklub’ er sæsonens stærkeste indtil videre og formår at bruge en række af de greb, som har gjort seriens tidligere sæsoner så fantastiske.

Caspers og Franks evigt omskiftelige fritidsinteresser har været en måde at sikre at serien evigt har føltes frisk på og det virker oplagt at de her i 9. sæson har genoptaget tennis. Den føromtalte tennisturnering giver anledning til en række morsomme indfald, hvilket blandt andet tæller Casper som mister troen på egne evner i sengen, Frank som prøver at psyke sin modstander og Magnus Millang som åbenbart stadig kæmper med traumer fra barndommen. Jeg synes i det hele taget at hele det primære plot fungerer rigtig godt og gnidningsfrit i dette afsnit.

Desværre bliver der tidligt introduceret et ualmindeligt forceret subplot, som involver et indkøb af et vildmarksbad. Her bliver Frank og Mia snydt til at købe en demomodel, som åbenbart betyder, at alle må komme og prøve det i deres have. Jeg anderkender, at man skal yde en grad af ”suspension of disbelief”, men dette subplot er så sort og ulogisk, at jeg desværre stod af – og de udspil det setup naturligvis kaster af sig, føles unødigt fjollede og usammenhængende.

Vi er stadig langt fra ’Godfather of Drugs’, ’Hejsan Sverige’ og ’Troldmanden fra Frederiksberg’, som er mine personlige favoritafsnit – men selvom vi desværre nok må indse, at ’Klovn’ for længst har nået sit kvalitetsmæssige peak, er der stadig nok grin og tåkrummende indfald, til at jeg med statsgaranti ser med igen på søndag. Tredje afsnit i 9. sæson får 3/6 stjerner herfra.

Episodetitel: Et portræt af en tennisklub

Karakter: 3 ud af 6 stjerner

Skabere: Frank Hvam, Casper Christensen