Klovn, Sæson 9,
Episode 6

Anmeldt af Morten Kibsgaard

… spørger Casper om han må sidde forrest i politibilen – og jeg er færdig af grin.

Et af de store problemer som ’Klovn’ har fået på puklen for, efter de seneste sæsoner, er deres mangel på fornyelse. Plottet har været for forudsigeligt, og det pinlige element forsvinder. Det synes jeg faktisk sæson 9 har været bedre til at modstyre, samtidig med, at der stadig er noget forudsigeligt ved hvert afsnit.

Noget der går igen i episode 5 og 6 er, at Casper bliver kørt meget ud på et sidespor, og Frank bliver meget mere ene hovedfigur. Til dels synes jeg det er meget passende for seriens udvikling, men samtidig, så kan man ikke bare tage Casper ud af ’Klovn’. Caspers uforståenhed overfor sociale spilleregler og hans evige egoisme, er noget af det sjoveste ved ’Klovn’.

I episode 6 er fætter Andreas endelig tilbage, men det er for en meget kort stund. Jeg har savnet at se irritationen hos Frank, hver gang fætter Andreas er på besøg. I dette afsnit skal han låne Franks elbil, som falder på et rigtig dårligt tidspunkt, da Frank skal holde en klimatale på året folkemøde på Bornholm. Derfor bliver Frank nødt til at tage tog og færge. Efter den allerførste scene i afsnittet, ser vi desværre ikke mere til fætter Andreas.

Bjarne Corydon har en gæsteoptræden i dette afsnit. Til at starte med, så opdager jeg ham slet ikke. En ældre mand er fanget i en kraftig strøm ude på havet, hvortil Bjarne kommer løbende med redningskrans, som Frank ender med at holde. Bjarne hopper i vandet og redder den ældre mand. Men på dette tidspunkt, har jeg ikke opdaget, at det er Bjarne Corydon. Det er først lidt senere, da Casper og Frank står og taler sammen. Her kommer Rebecca forbi og fortæller om Bjarnes redningsaktion, som ikke inkluderer Franks indsats. Dette synes jeg leder rigtig fint op til Franks stædighed og principrytteri. Dog formår det ikke at blive pinligt, men akavet. Det samme gør sig gældende for plottet om, at Rebecca har snydt flere fyre til at tro, at de kunne sove sammen med hende. I stedet ender det med, at Kim Bildsøe skal sove på samme værelse som Frank. Der er noget meget sødt over, at hver gang der bliver banket på døren, så håber de begge, at det er Rebecca. Men det må også være ekstrem akavet for dem begge to. Det bliver desværre aldrig rigtig sjovt og pinligt.

Plottet om at Casper og Frank har et hus på Bornholm, er så meget i Caspers ånd. Det er så typisk Casper at have købt et hus på Bornholm, uden at informere Frank om det. I stedet forventer han selv lægger 2 og 2 sammen, når han tjekker deres fælles bankkonto. Da Frank senere kommer hen til huset for at overnatte, fordihan ikke har lyst til at sove sammen med Kim Bildsøe, afviser Casper ham i døren. Frank prøver at forklare Casper hvilken situation Frank står i, hvortil det ligner at Casper lytter efter, men pludselig afbryder, og siger, at Frank skal smutte igen. Han har altså slet ikke lyttet efter. Klassisk Casper og ret sjovt.

Konceptet om ”fissesøvn”, som de prøver at introducere, bliver lidt for anmassende i fortællingen. Konceptet minder for meget om ”englefisse”, og det bliver ikke rigtig sjovt.

Casper bliver nødt til at hente Frank, for at køre ham til en keramikbutik. På vejen opdager Casper, at der er en politirazzia, og siger til Frank, at de skal bytte plads, da Casper er fuld. Klassisk Casper. Hele samtalen mellem politiet, Casper og Frank, er fantastisk. Efter de bliver bedt om at tage med på stationen til en blodprøve, spørger Casper om han må sidde forrest i politibilen – og jeg er færdig af grin. I mellemtiden er keramikken selvfølgelig blevet udsolgt, og Frank prøver sige fra overfor Casper. Casper forstår slet ikke hvilke problemer han har forårsaget for Frank. Igen, fantastisk arrogance af Casper.

På færgen opstår en scene, hvor Casper skal lade som at han bliver kvalt. Her skal Frank komme og redde Casper, så Frank kan få genrejst sin værdighed, og så få en masse ros og opmærksomhed fra folkemødegæsterne der også er på færgen. Dette plot er alt for nemt at regne ud. Frank bliver forstyrret og Bjarne Corydon kommer løbende og redder Casper. Igen går alt hyldest til Bjarne.

Da de skal af færgen, er der én som har glemt en pose fra keramikbutikken, hvortil Frank kommer i duel med Signe Wenneberg for nå først hen til posen og få fat i den. Frank vinder og kan tage posen med hjem til Mia. I scenen der ligger mellem rulleteksterne, finder vi ud af, at det var et keramikaskebæger, hvilket Mia bliver skuffet over, da hun ikke ryger. I denne forbindelse vil jeg sige, at Signe Wenneberg aldrig rigtig kommer til udtryk i denne episode, og lidt af en spildt gæsteoptræden.

I en bisætning, skal de have ros for at have filme et videoopkald praktisk. Typisk ser man at en grafisk afdeling har været inde over, så opkaldsvinklen ikke passer med hvordan telefonen er placeret, og så med et smart skærmset-up, der ikke giver praktisk mening. Dejligt at se, at Frank bare har ringet Mia op, og så har de filmet det.

Episoden får samlet 2 ud af 6 stjerner. Der er hverken store overraskelseselementer eller store grin. For mig er det derfor en ‘Klovn’ episode, der er under middel.

Episodetitel: Folkemødet

Karakter: 2 ud af 6 stjerner